2023-08-02, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
För en lite korkad person, som jag, vad innebär detta egentligen?
"Dessutom, om man tar i beaktande tillfälliga effekter som säsongspåverkan, så indikeras i stället en prisuppgång på 0.4 procent."

Hur kan en faktiskt nedgång bli en uppgång? För att de brukar gå ned mer i Juli i vanliga fall? Vad är det egentligen för algoritmer som används för att "kvalitetsjustera* siffrorna?

Kollar man husmask BR för Stockholms stad så gick priserna ned med runt 7 %. De modeller de använder är nog skit.
Citera
2023-08-02, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Kollar man husmask BR för Stockholms stad så gick priserna ned med runt 7 %. De modeller de använder är nog skit.

Stockholms innerstad gick ned med -1,2% sannolikt upp säsongsjusterat.

Som referens gick de ned nästa -4% i juli 2022
Citera
2023-08-02, 19:29
Medlem
Citat:
"Dessutom, om man tar i beaktande tillfälliga effekter som säsongspåverkan, så indikeras i stället en prisuppgång på 0.4 procent."

Hur kan en faktiskt nedgång bli en uppgång? För att de brukar gå ned mer i Juli i vanliga fall? Vad är det egentligen för algoritmer som används för att "kvalitetsjustera* siffrorna?

kvalitetsskillnader kan vara stambytt, ny el, renoverat badrum, kakel, klinker, köksstandard, golvstandard, ventilation, fiber mm
Citera
2023-08-02, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Bostadsrättspriserna ner i juli då. Hela -2,2% i Storstockholm enligt SvD. Hösten ser mörk ut med ännu en räntehöjning och återkommande elkris. Here we go

2,2 på månadsbasis blir ca 26% på årsbasis, vi får väl se, men inte sannolikt, däremot kanske ner 30% de kommande fem åren, pyspunkan alla talat om
Citera
2023-08-02, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeputyOfChief
Det tragiska är ändå att folk fortsätter spela bankernas pyramidspel.

statens pyramidspel, det är staten som erbjuder bankerna en valuta på svenskarnas bekostnad
Citera
2023-08-02, 21:41
Medlem
vemsfels avatar
Jag vill höra exempel från verkligheten. Känner, eller vet du om, någon annan (helst parhushåll) än förstagångsköpare som svettas av årets ränteutveckling? Man skriver gärna ”den och den får betala så mycket mer när den bundna räntan löpt ut, då jävlar går det intr bo kvar längre”, men jag ser inga i min närhet. Här fläskas det på med utlandsresor och utekvällar trots hus köpta för 5mkr+ och inkomster runt 40tkr. Den stora bulken av hushåll är inte förstagångsköpare, och krisen verkar sitta väldigt långt inne. Är det först vid skilsmässor och dödsfall vi får se raset, för det kan liksom dröja…
Citera
2023-08-02, 22:00
Medlem
Lagerkommandants avatar
I Göteborg finns det nu osålda nyproducerade bostadsrätter som hyrs ut på korttidskontrakt.
Källa:
https://www.gp.se/ekonomi/os%C3%A5lda-nyproducerade-l%C3%A4genheter-hyrs-ut-via-boplats-1.106186156

Citat:
Osålda nyproducerade lägenheter hyrs ut via Boplats.
Det råder fortfarande lågt intresset för att köpa nyproducerade bostadsrätter.
Nu väljer byggföretaget Botrygg i stället att hyra ut en del av sina osålda lägenheter i andra hand i ett år.
– Det kan förlängas beroende på omvärldsläget, räntorna och hur marknaden för bostadsrätter ser ut, säger Joakim Arcari, vd för Botrygg Göteborg.
Citera
2023-08-02, 22:12
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
I Göteborg finns det nu osålda nyproducerade bostadsrätter som hyrs ut på korttidskontrakt.
Källa:
https://www.gp.se/ekonomi/os%C3%A5lda-nyproducerade-l%C3%A4genheter-hyrs-ut-via-boplats-1.106186156

Påminner om lösningen med Kårstahusen! Kul att det händer något, nu börjar man se effekterna av en kyld bostadsmarknad.
Citera
2023-08-02, 22:20
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Påminner om lösningen med Kårstahusen! Kul att det händer något, nu börjar man se effekterna av en kyld bostadsmarknad.

Ja det här var nytt för mig också.
Ser detta som en tydlig indikation på att marknaden gått in i ett nytt skede, passerat en gräns.

Det finns alltid köpare om priset är "rätt". Det kan vara så enkelt att säljaren hamnar "under vattenytan" om de går till avslut vid rådande marknadspris. Att de har skulder som är större än vad tillgångarna är värda om de avyttras nu.
Då satsar de istället på att inkomsterna från uthyrningen kan hålla lånen flytande och hoppas på att marknaden vänder.

Vi är bara i början av den här nedgången.
Citera
2023-08-02, 22:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Inget konstigt alls.

Mycket data uppvisar säsongsvariationer. Då kan man beräkna sagda säsongsmönster.
Och titta på datat säsongsjusterat. Då kompenserar man för säsongsvariationerna. Det är intressant för marknadspriser om man vill förstå hur trenden går.

Men vill man se faktiska data så tittar man utan att säsongsjustera.
Man kan också titta på årlig förändring. Då försvinner säsongsmönster.
Citera
2023-08-02, 22:28
Medlem
doncroces avatar
Så bostadspriserna går alltså både upp och ner, beroende på vem man lyssnar på?
Citera
2023-08-02, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Förstår vad du menar men om vi bortser från det så har vi 315,000 km2 av skog i dagsläget. Det finns säkerligen massor av människor från europa och USA som gärna hade velat slå sig till ro där. Jag tror att det här kan vara nödvändigt för att rädda oss som sitter i bubblan för tillfället.

Varför har du överbelånat dig så hårt att du hoppas att det ska välla in miljoner som ska efterfråga din BR?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in