2023-08-02, 18:46
Bannlyst
Just den varianten var väldig dyr. Nästa 8000:- , den fickroutern jag har ifrån Zyxel kostar ca 5000:-

Citat:
Ursprungligen postat av time2go
Går själv i tankarna att säga upp min fasta anslutning i BRF:en. Detta då det är gamla cat5 kablar samt att man har ett gruppavtal som jag inte är nöjd med. Min tanke är att köpa denna

https://www.inet.se/produkt/5411923/netgear-nighthawk-m5-5g-wifi-6#information

och teckna telia obegränsad surf. Jag har ju inte prövat den, så kan ej utvärdera ännu. Men jag skulle gissa att den är enkel att sätta upp. Har enfarenhet av netgear sedan tidigare och det brukar inte vara krångligt att sätta upp, nästintill Plug and Play...
Citera
2023-08-02, 19:03
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Det är inga problem att skaffa extra-SIM och ha som bredband. Tänk dock på att Telia har en ganska låg FUP jämfört med andra operatörer. Minns inte exakt vad den ligger på, men efter ca 1-2 TB per månad kommer du få sänkt hastighet.

Men 1-2 TB är väl väldigt högt ? en normal användare kommer väl knappast upp i dessa om man inte sysslar med online spel typ ?
Citera
2023-08-02, 20:36
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Men 1-2 TB är väl väldigt högt ? en normal användare kommer väl knappast upp i dessa om man inte sysslar med online spel typ ?
Spel drar i princip ingen datamängd alls om man bortser från att man behöver ladda ner dem en gång. Att glo på 4K drar dock lätt 10 GB i timmen så då blir det 100-200 timmar 4K-tittande med Telia. Jag anser inte att det är obegränsat, särskilt om man är ett par stycken i huset.

Mitt mobilabonnemang brukar landa på 3-4 TB i månaden, delar det dock med päronen via ett extra-SIM. Vi har inte Telia.
Senast redigerad av datalog 2023-08-02 kl. 20:40.
Citera
2023-08-02, 20:38
Medlem
noidea2k8s avatar
Citat:
Går själv i tankarna att säga upp min fasta anslutning i BRF:en. Detta då det är gamla cat5 kablar samt att man har ett gruppavtal som jag inte är nöjd med. Min tanke är att köpa denna

och teckna telia obegränsad surf. Jag har ju inte prövat den, så kan ej utvärdera ännu. Men jag skulle gissa att den är enkel att sätta upp. Har enfarenhet av netgear sedan tidigare och det brukar inte vara krångligt att sätta upp, nästintill Plug and Play...

Har sneglat på den där jag också, grejen med telia är att om du kör på obegränsad surf på ditt mobil abonnemang så kan man plocka ut nytt sim & nummer med exakt samma surf som huvudabonnemanget för 199/mån via deras familjetjänst.
Citera
2023-08-02, 21:23
Medlem
Pusts avatar
Tänk på att mobilt bredband och mobilabonnemang inte är samma sak. Mobilabonnemang brukar inte vara helt obegränsade. Man kan inte använda mer än 50GB om dagen, även om det är "obegränsat" (så är det i alla fall med Tele2, Telia vet jag inte dock). 50GB kanske låter mycket, men det går snabbt åt om man ska streama 4K eller kanske arbeta hemifrån och ladda upp tunga filer. De flesta datorspel är tyngre än 50GB idag.
Citera
2023-08-02, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Tänk på att mobilt bredband och mobilabonnemang inte är samma sak. Mobilabonnemang brukar inte vara helt obegränsade. Man kan inte använda mer än 50GB om dagen, även om det är "obegränsat" (så är det i alla fall med Tele2, Telia vet jag inte dock). 50GB kanske låter mycket, men det går snabbt åt om man ska streama 4K eller kanske arbeta hemifrån och ladda upp tunga filer. De flesta datorspel är tyngre än 50GB idag.

Jo precis. Jag uttryckte mig slarvigt i mitt inlägg, men jag menade mobilt bredband hos Telia. Enda anledningen till det är att de har bäst täckning.
Citera
2023-08-02, 22:49
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:

Ta och tänk över det där.. kolla vad Telenor skulle kosta dig och tänk då på att där kostar ett extra kort för surf 89 kronor tex och man kan ha upp till fem.. alltså typ förutom att man kan ha flera extra familjekort i ett familjeabbonemang.. nu har ju man sällan nytta av så många extra kort bara typ exempel på generositeten... dessutom har de sänkt sina priser på mobilabbonemang rejält och de har bra pris på telenor stream... jag skulle kolla upp dom om du har täckning.
Citera
2023-08-02, 23:00
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Ta och tänk över det där.. kolla vad Telenor skulle kosta dig och tänk då på att där kostar ett extra kort för surf 89 kronor tex och man kan ha upp till fem.. alltså typ förutom att man kan ha flera extra familjekort i ett familjeabbonemang.. nu har ju man sällan nytta av så många extra kort bara typ exempel på generositeten... dessutom har de sänkt sina priser på mobilabbonemang rejält och de har bra pris på telenor stream... jag skulle kolla upp dom om du har täckning.

Det kanske inte är samma regler för Telias mobilabonnemang iofs. Med Tele2 "obegränsat" mobilabonnemang är det åtminstone så att man får bruka högst 50GB om dagen, sedan måste man skicka ett SMS för varje 5GB extra.
Citera
2023-08-02, 23:12
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Det kanske inte är samma regler för Telias mobilabonnemang iofs. Med Tele2 "obegränsat" mobilabonnemang är det åtminstone så att man får bruka högst 50GB om dagen, sedan måste man skicka ett SMS för varje 5GB extra.

Telenor är obegränsat hela vägen. Därför jag har liten kubdator med stor skärm för TV, en dator för surfande och spelande och en dator som jag använder till att låna in och ut data till andra nätanvändare.. typ sånt man har VPN till. Funkar finfint.

Tele 2 är billigt skräp bokstavligen då det inte ens är särskilt billigt.
Gå in på Telenor och räkna ihop priset om du kör Telefoni, mobilt bredband genom ett extra simkort för 89 kronor med totalt obegränsad 4G/5G surf och stream på TV.
Citera
2023-10-02, 15:49
Medlem
Om du har Telia ADSL nu som ska läggas ner så är Telia skyldiga att ge dig ett alternativ.

Du kan läsa mer om detta innan du väljer någon annan lösning: https://www.telia.se/privat/om/framtidensnat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in