2023-08-02, 13:13
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Håller med, influencers är människor som sålt sin själ för att vara vandrande reklam pelare.

Fb verkar bryr sig om smuts bland finare människor, influencers är inte värda att diskutera här.

När som när arga snickaren snattade, hela tråden exploderade.

Det hemska i det hela är att många tyvärr följer dessa, lyssnar på dem och tror på allt som de säger.
Vi har ett gäng idioter som leder ett ännu större gäng idioter, känns lite som vilken muslim som helst.
Citera
2023-08-02, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedFour
Hm, detta låter bekant. Mitt exempel med dessa influensers är alltså bara ett av många andra fall (personer/ämnen etc) jag noterat som under de senaste åren undvikit substantiella inlägg eller kommentarer avseende centrala händelser på FB - trots sitt kändisskap eller aktualitet. Min fråga rör sig alltså kring saker som: förekommer betalning för att tråd eller inlägg tas bort? Förekommer det andra former av påtryckningar för att få FB att rensa vissa ämnen eller typer av inlägg rörande vissa personer? Finns det verktyg - detta är trots allt en tråd om it-säkerhet - som någon av er kanske är tillräckligt initierade för att känna till, som automatiserat kan avlägsna icke-önskvärda inlägg (utifrån någons perspektiv)? Kan personer med inflytande/framgång i it-branschen ha/få/hacka sig till/programmera sig till möjligheter att stoppa icke-önskvärda inlägg? Sista frågan blir aktuell i ovan nämnda fall, men det går eventuellt att hitta samma fenomen angående andra kändare ”it-människor”/personer med framgång i it-branschen.

Precis som Googles sökningar inte längre känns lika förutsättningslösa som tidigare, så verkar tyvärr FBs integritet vara kompromissbar. Är det någon som vet mer om vad som ligger bakom detta? Och, vet någon varför vissa personer (eller kanske t o m ämnen) inte kan exponeras eller kanske ens finnas på FB längre?

Detta kanske redan är ett faktum, men ifall utvecklingen fortsätter på det här sättet så är det tillslut bara simpla tjuvar eller icke-privilegierade kända personer (utan tillgång till stort kapital eller försänkningar i it-bransch alternativt säkerhetsmyndigheter) som får förekomma på FB. Då blir forumet knappast längre en maktfaktor utan förvandlas istället till en slaskhög där pöbeln får kasta sten på olycksamma lovliga stackare som redan ligger ner. Det är en tragisk utveckling av forumet och det blir bara löjligt att nämna FB i samma andetag som ”underifrån-perspektiv”, ”folkets röst” eller liknande.

Och: Ni som säger att de nämnda personerna i exemplet är för okända för att ha en tråd av intresse för FB har fel. Gammelmedier som Aftonblaskan skulle nämligen inte skriva flera artiklar om paret/sådana personer ifall dessa inte genererade intresse också för oss 25+plussare. AB:s intresse för klickande vuxna/köpstarkare människor motsvarar vad som är intressant för tidningen att publicera artiklar om - ifall ni undrar…

-

Vill tillägga att jag startade denna tråd under ”IT-säkerhet” för att jag anser att den hör hemma där och inte under ”Kändisskvaller” dit den nu har förpassats - symptomatiskt kanske! Här försöker jag föra en principiell diskussion och det görs knappast under denna rubrik, där saker som intresserar folk istället är just skvallret. Önskar att moderatorn kan se skillnaden. Får väl göra ett nytt försök där!
-
Citera
2023-08-02, 13:29
Medlem
Citat:
Håller med, influencers är människor som sålt sin själ för att vara vandrande reklam pelare.

Fb verkar bryr sig om smuts bland finare människor, influencers är inte värda att diskutera här.

Framför allt är det människor av lägre kvalitet som tycker att det är intressant. De söker impulsivt efter den typen utav information då det endast är den sidan hos människan som kan bekräfta dem och som de kan identifiera sig med. Smutsen graviterar per automatik mot smuts. Det är en naturlag.

Mitt i allt detta så förväntas vi normala människor att inte påpeka detta. Vi ska bara följa med i deras narrativ som bygger på att de i grunden är sämre människor.
Citera
2023-08-02, 13:33
Medlem
Citat:

Du skojar antar jag - för du menar väl inte på allvar att den skandalomsusade Arga snickaren kan anses vara ”finare” än en CEO för ett framgångsrikt internationellt miljardföretag i it-branschen? För i s f befinner vi oss redan där i den dystopiska framtidsbilden som jag precis målade upp om FB - och du är pöbeln som kastar sten på en snattande B-kändis.

We’re redan in it deep tydligen!

-
Citera
2023-08-02, 13:37
Medlem
Du försöker göra detta betydligt mer konspiratoriskt än vad det är, det är såklart ingen som aktivt tar bort trådar pga kontakter.
Det finns helt enkelt för lågt intresse. Det finns hur många influencers som helst och vissa är inte mer intressanta än att de är snygga och visar kläder och sig själva på tiktok/youtube/instagram, det finns helt enkelt inget att prata om.
Har knappast något med it-säkerhet att göra.
Citera
2023-08-02, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vad som räknas som intressanta personer eller influensers är nog annorlunda på svensk media än vad det är på FB.
Själv skiter jag fullständigt i alla dessa influensers och anser att de är en helt ointressant grupp människor.

Precis, tror det mer är de ”klassiska” kändisarna som går hem här.
Citera
2023-08-02, 14:21
Medlem
DonaldBidens avatar
Influensers är väl personer som önskar att de vore kändisar?
Så det är mest ett kvitto på att de inte är kända personer.
Citera
2023-08-02, 14:21
Medlem
Ingen bryr sig om en nobody som är känd på instagram och har många följare. Tänkt på det?

Kan vara den mest hjärndöda trådstarten jag nånsin sett.
Citera
2023-08-02, 14:40
Medlem
Sardinbruss avatar
På FB blir man väl stor om någon vill göka en eller döda en? Känns som att det till lika stor del beror på Flashbackarnas preferenser och omständigheter som på kändisen ifråga.
Citera
2023-08-02, 15:29
Medlem
Tror det är en generationsfråga. Inte många unga och socialt aktiva hänger på Flashback. Det här är den digitala motsvarigheten till gamla tiders ljugarbänk.
Citera
2023-08-02, 16:37
Medlem
Citat:
Och: Ni som säger att de nämnda personerna i exemplet är för okända för att ha en tråd av intresse för FB har fel. Gammelmedier som Aftonblaskan skulle nämligen inte skriva flera artiklar om paret/sådana personer ifall dessa inte genererade intresse också för oss 25+plussare. AB:s intresse för klickande vuxna/köpstarkare människor motsvarar vad som är intressant för tidningen att publicera artiklar om - ifall ni undrar…

Vänta lite nu. Vuxna/köpstarka människor läser Aftonbladet? Har du slagit i huvudet eller nåt?
AB är väl den värsta skvallerblaskan någonsin, deras "nyheter" kretsar kring dålig reality-TV och influensers.
Citera
2023-08-02, 17:06
Medlem
Citat:
-

Läste i Aftonblaskan ett uppslag om en svensk influenser som separerat från sin trolovade. Visste ej vilka dessa var och skulle ”kolla upp” personerna som tydligen är tillräckligt intressanta och välkända för att omskrivas i dagspressen:
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...r-skilda-vagar
Till min förvåning hittades varken substantiella inlägg om Ross Andrew Paquette eller Molly Rustas här på FB. När de här personerna har så många följare på sociala medier och omskrivs flitigt i annan press börjar man fundera vad anledningen är att egentligen ”inget” skrivs om personerna/paret här på FB. Jag har varit med om liknande osannolikheter avseende icke-exponeringen här på Flashback av andra kända personer. Det har rört sig om personer vars kändisskap och livsgärning rimligtvis borde ha attraherat mer uppmärksamhet i ett forum som FB. Sammanfattningsvis, min fråga lyder:
Vad beror det på att informationen om vissa personer försvinner från, alternativt aldrig når, FB? Är det i detta fall fästmannens försänkningar i it-branschen som gör att ingen tråd eller inga egentliga inlägg existerar om dessa personer på FB?
Jag är alltså mer nyfiken på proceduren kring elimineringen av info om vissa personer här på FB (än av info om dessa personer i sig - de utgör bara ett aktuellt exempel på fenomenet). Berätta gärna mer ni som vet något om det här!

-

Idag när alla med fler än 4 likes är influensers och leker ”kändis” så hinner man inte med alla.

Själv fattar jag inte varför det inte står något på FB om att Lena och Lasse separat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in