2023-08-02, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKE
Skådespelerskan som gör pippi långstrump på junibacken är också svart i år. Alla andra inklusive besökare och publik är vita där. Jag säger inte att det är fel bara observationer.
Dessa skådespelersor är väl rasblandade? Det är inte som att Shadiya från Rinkeby tackar ja till en sådan roll.
Citera
2023-08-02, 13:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Upphovsrätten till Astrids verk tillhör Astrid Lindgren AB (fd Saltkråkan AB).
Ett familjeföretag som drivs av hennes barn och barnbarn.
Rimligen är det väl dessa personer och inte flashbackpöbeln som ska avgöra vilka som får och inte får porträttera hennes karaktärer. För du kan inte gå in och ändra något i upphovsrättsskyddade verk utan tillstånd av den som äger rättigheterna. Eller är du kommunist och vill ta ifrån upphovsrätten från hennes barn och barnbarn?

Och vem som spelar roller i pjäser eller filmer baserade på Astrid Lindgrens verk bestämmer du, eller de som äger upphovsrätten? (se tidigare i inlägget) Eller är du kommunist och vill låta staten bestämma?

Vem är du att bestämma vilken hudfärg karaktären Ronja har. Det är väl upp till upphovsrättsinnehavarna (se tidigare i inlägget), eller är du kommunist och vill ta ifrån dom den rätten och låta staten bestämma?

Bra poäng! Självklart är det de som äger upphovsrätten till verken som ska få avgöra hur verken förvaltas. Men om alla kränkta, vita män i denna tråd fick bestämma skulle upphovsrätten förvaltas av staten och den konstnärliga friheten strypas.
Citera
2023-08-02, 13:48
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Och vem som spelar roller i pjäser eller filmer baserade på Astrid Lindgrens verk bestämmer du, eller de som äger upphovsrätten? (se tidigare i inlägget) Eller är du kommunist och vill låta staten bestämma?

Jag har väl inte sagt något som ens antyder att jag anser att folk inte får sätta upp vilken jävla teater de vill. Däremot kan jag väl få tycka att det är olämpligt.

Och är teatern statligt finansierad tycker jag verkligen det är olämpligt, då staten borde stå upp för sin egen befolkning och dess kultur, snarare än någon antivit globalistagenda. Det är ju ändå i så fall det svenska folket som betalat för det hela. Det blir ju typ som stöld, att ta pengar och sedan bränna dem på någon annan.
Citera
2023-08-02, 14:03
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag har väl inte sagt något som ens antyder att jag anser att folk inte får sätta upp vilken jävla teater de vill. Däremot kan jag väl få tycka att det är olämpligt.

Och är teatern statligt finansierad tycker jag verkligen det är olämpligt, då staten borde stå upp för sin egen befolkning och dess kultur, snarare än någon antivit globalistagenda. Det är ju ändå i så fall det svenska folket som betalat för det hela. Det blir ju typ som stöld, att ta pengar och sedan bränna dem på någon annan.

Svenska folket betalar för det hela? 🤣🤣🤣´

Fan, du skäms inte över att du är dum din jävla byfåne!

Svenska Teatern ligger i Helsingfors!!! I FINLAND!!!

Hade ni inga geografilektioner i din särskola?

Nu är ju inte Finland ett kommunistland och därför är det fritt för deras nationalscener att själva sätta upp de verk de vill sätta upp och på vilket vis de vill.

Det som är viktigt är att den som äger upphovsrätten är med på hur verket ska sättas upp.
Det lär Astrids barn och barnbarn ha varit.
Citera
2023-08-02, 14:59
Medlem
Citat:
Du får såklart tycka och tänka vad du vill kring Ronja...
Men är det nog så att din åsikt i sammanhanget kring Ronja väger ganska tunt då det är Astrids barn och barnbarn genom ett familjeföretag som äger upphovsrätten till Ronja.
Såvidare man inte är kommunist och vill förstatliga upphovsrätt får man nog helt enkelt inse att livet är som det är.

Snövit och sjöjungfrun. Animerade filmer byggda på sagor. Nej inte problematiskt.

Men Tetris där han som drog det till USA spelas av en vit man, det ser jag problematiskt.
In the biographical film, Welsh actor Taron Egerton plays video game publisher Henk Rogers, who is Dutch-Indonesian.
World Trade center från 2006... än en gång en vit som spelar svart.
In the disaster drama film based on the September 11 attacks, actor William Mapother plays Marine Sergeant Jason Thomas, who in real life is black.
https://en.wikipedia.org/wiki/Whitewashing_in_film

Hade inte velat ha en verklighetsbaserad/biografisk film där en vit person spelas av en färgad heller.

Kan du ge en logisk förklaring varför man inte ska byta ras eller kön på verklighetsbaserade karaktärer men det är helt ok att byta kön och ras på folkkära fiktionella karaktärer som betyder mycket för många människor?

Så då är du emot Netflix svarta Cleopatra och den engelska drottningen som dom hade bytt till svart
Citera
2023-08-02, 15:24
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Kan du ge en logisk förklaring varför man inte ska byta ras eller kön på verklighetsbaserade karaktärer men det är helt ok att byta kön och ras på folkkära fiktionella karaktärer som betyder mycket för många människor?

Så då är du emot Netflix svarta Cleopatra och den engelska drottningen som dom hade bytt till svart

Jag är emot det lika mycket som att Elizabeth Taylor spelade Cleopatra då Cleopatra med största sannolikhet var Egyptier. Varken "vit" eller "svart".

Det är en stor skillnad på sagor och verklighet.
Att du beklagar dig över att sagokaraktärer porträtteras på olika sätt är barnslig och omoget.
Grått du en skvätt kring denna färgade Ronja i Finland om det får dig att må bättre.
Jag kan lova dig att Svenska Teatern eller de som äger upphovsrätten till Astrids verk bryr sig ett skvatt!
Citera
2023-08-02, 15:38
Medlem
happilappis avatar
Ser framemot den dagen när ikoniska svarta karaktärer börjar spelas av vita. Förväntar mig att det är lika acceptabelt som det motsatta som sker. Annars är man rasist och icke inkluderande.
Citera
2023-08-02, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Ser framemot den dagen när ikoniska svarta karaktärer börjar spelas av vita. Förväntar mig att det är lika acceptabelt som det motsatta som sker. Annars är man rasist och icke inkluderande.

Det borde vara acceptabelt, allas lika värde osv som alla äckliga woke människor säger hela tiden

Det var det som jag försökte förmedla till tjockskallen här ovanför, ingen hade haft något problem med race/gender swap om ALLA fick göra det alternativt INGEN får göra det!
Citera
2023-08-02, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Så en nästan 30-årig negress ska spela Ronja Rövardotter i Finland?

Då får väl Kalle Kaviar huvudrollen i nästa filmatisering av Rötter? Och CocaCola får ta över Fantas roll?

Och varför inte ännu en nyinspelning av Saltkråkan: Båtsman är en trevlig get som räddar barn när han inte måste betjäna farbror Hassam sexuellt.

Stina är gift vid sex års ålder och Malin stenas ihjäl som den slampa hon är.

Kan Pernilla Wahlgren spela Pippi så bör även detta gå bra ska du se.
Citera
2023-08-02, 16:37
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Så en nästan 30-årig negress ska spela Ronja Rövardotter i Finland?

Då får väl Kalle Kaviar huvudrollen i nästa filmatisering av Rötter? Och CocaCola får ta över Fantas roll?

Och varför inte ännu en nyinspelning av Saltkråkan: Båtsman är en trevlig get som räddar barn när han inte måste betjäna farbror Hassam sexuellt.

Stina är gift vid sex års ålder och Malin stenas ihjäl som den slampa hon är.
Tror du ärligt att detta skulle inkluderas i en barnfilm?

Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Har hon inte alltid varit typ svart? Läs boken.
Svarthårig var hon väl i boken men knappast svarthyad?
Citera
2023-08-02, 17:05
Medlem
L3nn4rts avatar
Då får dom väl döpa om henne också. Ronja Negerdotter ligger så vackert i munnen, tycker jag.

Tycker ändå det är taskigt att sätta en neger som rövare, är det bara för att man tycker att det är negrer som är rövare?
Citera
2023-08-02, 17:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Då får dom väl döpa om henne också. Ronja Negerdotter ligger så vackert i munnen, tycker jag.

Tycker ändå det är taskigt att sätta en neger som rövare, är det bara för att man tycker att det är negrer som är rövare?
Ronja var ju dock inte rövare även om hon var dotter till en rövare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in