Citat:
Ursprungligen postat av
Iifyousayso
Innan du fick hjärnsläpp läste du min spoiler?
Troligen inte, gör gärna det. Det hade besparat dig en massa tid kring att dravla strunt.
Du hade bara kunnat skriva att dit problem är just att de inte flippar hudfärg också, förutom att de gör manliga karaktärer till kvinnor, då du så gärna vill det.
Det händer inte så ofta längre.. okej...
2020, 2020, 2021, 2022, 2023 är de senaste exemplen
https://en.wikipedia.org/wiki/Whitewashing_in_film
The New Mutants, Artemis Fowl, A Loud House Christmas, Bullet Train, Tetris, Var filmerna.
Ja jag läste din spoiler och jag har inga problem med kvinnliga karaktärer, Alien filmerna bevisar bara att det har funnits starka kvinnor på film länge samtidigt som feminister grinar och gnäller att det aldrig har funnits starka kvinnor i huvudrollen eller action kvinnor!
Jennifer Lawrence krystade ju ur sig att hon var den första kvinnliga huvudrollen i en actionfilm tex!
Och det är ju långt ifrån sanningen!
Ronja är en stark kvinnlig huvudkaraktär tex, Pippi Långstrump är jäkligt stark, både fysiskt och mentalt!
Jag tror ingen vill ha en vit homo Shaft eller en asiatisk Black Panther som läser sagor för barn i drag, lika lite som vi vill ha en afrikansk eller Mellanöstern Ronja med burka!
Dom har ju även bytt kön och ras på vissa medlemmar i Jönsson ligan!
The Little Mermaid och Snow White är exempel på mer vitt till mörkt rasbyte och dvärgarna i Snövit är inte ens dvärgar längre!
Vad som hände för 40-100 år sedan spelar inte så stor roll, det är nutid vi pratar om!
Men du ser inga problem med att vita blir kallad whitewash när man byter från mörk till vit skådespelare men tvärt om är det helt ok eller att det till och med uppmanas att byta ut vita till mörka och att byta ut manliga karaktärer till kvinnliga?