Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag tror att en person med adhd/ADD är känsligare för typ sömnbrist och energibrist än andra individer.
Från KI studie:
”Mer sårbara för sömnbrist
Gruppen som inte fick sova blev mer instabila i sina svar. Resultaten visade också att personer med kraftigare adhd-tendenser var mer sårbara för sömnbrist, och försämrades mer än de med lägre adhd-tendenser.”
https://nyheter.ki.se/personer-med-adhd-drag-ar-mer-sarbara-for-somnbrist
Sömnbrist drabbar adhd hjärnan hårdare, artikel Svd:
”Och allra störst var försämringen för de som uppvisat flest adhd-tendenser, enligt studiens resultat som publicerats i tidskriften Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging.”
https://www.svd.se/a/zg4gR5/somnbrist-drabbar-dem-med-adhd-drag-hardare
Detsamma gäller nog om en person med adhd/ADD inte ätit ordentligt, sovit för lite och sedan dricker på det. Deras hjärna är känsligare för störningar som dessa misstänker jag.
Nu har jag inte tillgång till FUP, men jag minns att Maja hade ätit på vägen från Gtb, och visst kan hon ha sovit i bilen.
Det kan hända att hon undanhåller något där, men kan det faktiskt vara så att allt sammantaget med konsert, för lite sömn, oregelbundet matintag (kanske för lite) och så ny utekväll med vin och drinkar blir en större påfrestning för Maja än för personer utan Adhd/ ADD.
Intressant det du refererar till.
Mark Levengood pratade i sitt Sommar i P1 om hur ADD påverkat honom. När han fick sin diagnos vid 57 år var den som en 'välsignelse'.
Så här säger han bland annat
'Jag missar flyg, jag missar båtar, jag blir så trött så jag somnar tre gånger per dag. Jag fortsätter harva mig fram genom tillvaron som jag gjort hela livet. Jag gissar, jag chansar, jag hoppas. 'Det finns en del buggar i mitt system som alltid ställer till det'.
Han nämner sedan också att han tror att de återkommande depressionerna han drabbats av berott på ADD och dess effekter. Det ger en sårbarhet i systemet.
Nu för tiden är det ju en del som vill bli av med sina ADHD-diagnoser och begär ny utredning. Men för andra är det en lättnad att få den. Jag läste även om Sarah Dawn Finer. Detta är ju personer med hög funktion och intelligens men som ändå upplevt stor påverkan på livet.