2023-08-02, 10:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är väl helt enkelt alldeles för långsökt att få dessa 5-10 sparkljud till kloniska kramper. För att få till dessa ljud så grannen som står på andra sidan väggen uppfattar det som sparkar, borde det vara hälen som slår i. Om kroppen och benen rycker ska det nog mycket till för att dessa ryck ska dels träffa väggen, och med en sådan kraft så grannen tror det är sparkar.

Nu börjar tråden nästan bli konspiratorisk, där utredningen, åklagare, rätten och t.o.m. Majas egen advokat jobbar emot henne. Men sanningen är nog den att hennes advokat hört sig för med experter om dessa ljud grannen vittnar om kan komma från en död person. Likaså om huvudskadan kan gett upphov till en medvetandesänkning som gör ett strypoffer oförmögen att göra motstånd. Finns annars ingen rimlig anledning till att han inte ifrågasätter det annars.

Clea hörde sig för ang maginnehållet innan TR, och hittade en professor som var villig att ifrågasätta dödsorsaken. Hon kör all in på det. Rimligt då att Svegfors också gjort sin research för att hitta hål för att väcka tvivel. Eftersom han inte ifrågasatte detta kan man anta att han inte hittat något.
Jag tror inte heller på krampteorin. Jag håller med om att omedvetna spasmer/ryckningar blir svagare och mer slumpmässiga än sparkar. Jag tvivlar på att det skulle höras ut.

Dessutom stödjer både grannens vittnesmål och rättsläkarens slutsatser Johannas berättelse. Johanna säger att det är tumultartat i badrummet, att Tove försöker komma loss och att de två t o m ändrar läge i badrummet under den här kampen. Hon säger att Tove sparkar i väggen under kampen.

Rättsläkaren har nu förtydligat i tilläggsprotokollet att Toves skador på rygg och baksidan av armbågarna kommer från vad hon kallar ”mottrycksskador” från när Tove försöker komma loss. Det stämmer med Johannas berättelse.

Grannen å sin sida har hört vad han uppfattar som ytterligare dunsar i taket efter den stora dunsen medan han fortfarande befinner sig i sin egen lägenhet, och sparkljud när han befinner sig utanför Johannas lägenhet. Det överensstämmer med Johannas berättelse och stämmer också in på rättsläkarrapporten.

När vittnesmål, den åtalades berättelse och rättsläkarrapporten stämmer överens så måste man ha stora skygglappar på för att fortsätta ifrågasätta.
Citera
2023-08-02, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Som det påtalats flera gånger tidigare har grannen benämnt ljuden med olika ord vid olika tillfällen. Vi vet inte om det är språkförbistring som gör att han inte kan definiera ljuden klarare. Att det är just sparkar har Rullman bestämt och framhävdat.

Och grannen tycker att det låter som att ljudet kom ifrån väggen, men om det faktiskt är så, vet vi inte heller.

Grannen har använt spark/slag/tramp som hörts genom väggen från en levande person t.o.m. Han är ett oberoende vittne som anses trovärdig. Att ifrågasätta hans vittnesuppgifter för att det inte passar bilden av Maja som skyldig går i samma linje som konspirationsteorin, att alla jobbar mot Maja.
Citera
2023-08-02, 10:55
Avslutad
Citat:
Som det påtalats flera gånger tidigare har grannen benämnt ljuden med olika ord vid olika tillfällen. Vi vet inte om det är språkförbistring som gör att han inte kan definiera ljuden klarare. Att det är just sparkar har Rullman bestämt och framhävdat.

Och grannen tycker att det låter som att ljudet kom ifrån väggen, men om det faktiskt är så, vet vi inte heller.
Grannens vittnesmål och uttalanden är inte samstämmiga.
Att det beror på nervositet och/eller rädsla påverkar. Hans kontakt med media är minst sagt obra.
Han ville inte vittna med Johanna närvarande, pga obehag, men det tilläts inte.
Jag förstår Majas rädsla, även grannen Ls
Citera
2023-08-02, 11:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Bra, då vet vi hur Majas advokat kommer lägga upp hennes försvar. Han kommer hävda att hon bevisligen inte kan ha deltagit för hon fipplade på telefonen 02:33.

Ja, om Rullman ihärdar att mordet skedde då och att Maja höll i Toves armar, kommer Gillberg helt säkert att påpeka detta.
Senast redigerad av flashmaner 2023-08-02 kl. 11:19.
Citera
2023-08-02, 11:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det kan man tycka, men även hundar kan göra fel. Du följde ju Beata tråden där en sökhund missade kroppen ute i naturen trots att hunden gick ett par meter från kroppen.
Det är stor skillnad utomhus med väder och vind.

Visst kan hundar missa, mest tydligt var det väl med Wilma.
Det var dock mer än en hund som var i lgh och snusade och jag tycker det är anmärkningsvärt att hundarna endast visade förhöjt intresse, ett klart observandum.

En möjlighet skulle förstås vara att T försågs med plastsäckar så snart J avslutat. Över huvudet hade hon kanske en redan sedan första överfallet.

Oavsett vilket, är minst hälften av vad J berättade lögn, antingen kronologin eller efterspelet eller både ock. Js tidsangivelse stämmer inte alls med grannens vittnesmål.
Citera
2023-08-02, 11:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, om Rullman ihärdar att mordet skedde då och att Maja höll i Toves armar, kommer han helt säkert att påpeka detta.
Har du sett någon ändrad gärningsbeskrivning från åklagarens sida? Nu förväntar jag mig en inlaga från Majas advokat med krav på att åtalet mot Maja läggs ner. Annars är det en inkompetent advokat enligt din mening, eller hur?
Citera
2023-08-02, 11:11
Medlem
sybels avatar
Citat:
Grannen har använt spark/slag/tramp som hörts genom väggen från en levande person t.o.m. Han är ett oberoende vittne som anses trovärdig. Att ifrågasätta hans vittnesuppgifter för att det inte passar bilden av Maja som skyldig går i samma linje som konspirationsteorin, att alla jobbar mot Maja.
Jag ifrågasätter inte hans iakttagelser och vittnesmål utan hans förmåga att förmedla det på svenska.

Har grannen sagt att ljuden åstadkoms av en levande person? Det kan jag inte minnas.
Senast redigerad av sybel 2023-08-02 kl. 11:14. Anledning: tillägg
Citera
2023-08-02, 11:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Maja ljuger. McDonalds-resan till exempel. Det är helt uppenbart att M håller kvar vid historien som de kokade ihop vid sjön. J har erkänt hur det ligger till för att det är så självklart men ändå fortsätter M att ljuga. Varför skulle M fortsätta ljuga om det om hon var oskyldig? Till och Ms advokat förklarar ju för M hur illa hon ligger till för att hon ljuger. Och ändå fortsätter M att ljuga.

Lite oklart för mig vad du menar att Maja ljuger om här. Men, det kan vara så att hon helt enkelt blandat ihop sina minnen och det som de ljög ihop vid Illharjen har konverterat till ett minne här. Det är, tyvärr, inte ovanligt att sådant sker, för alla människor. Särskilt möjligt kanske det är om Maja faktiskt sov och därför inte har något annat minne från just den tidpunkten. Lägg ovanpå det att hon känner ett krav från förhörsledarna att ha svar på deras frågor. Där tror jag att det kan ha smidigt sig in små lögner eller felaktiga minnesbilder om tex flera toabesök.
Citera
2023-08-02, 11:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det är väldigt individuellt hur snabb ämnesomsättning en person har och hur snabbt man får t ex blodsockerfall. Vissa kan gå utan mat en hel dag utan märkbar påverkan. Själv så skulle jag säga att fyra timmar utan mat känns som tom mage. Då är det minst läge för ett mellanmål för att undvika blodsockerfall. Så jag kan heller inte se att det är en lögn.

Även sömnbehov och alkoholpåverkan är individuellt Vissa klarar sig utmärkt på fyra timmas sömn medan andra mår dåligt av så lite sömn. Särskilt tonåringar har ju ett större sömnbehov. I Kalifornien har de lagstiftat om att High School inte får börja före klockan nio på morgonen för att tillgodese tonåringarnas extra sömnbehov. För ungdomar 13 till 18 år rekommenderar de mellan 8 och 10 timmars sömn par natt.

''teemagers are equate to more sleep time, and that more sleep improves attendance, graduation rates, and academic performance; reduces sports injuries; and decreases drowsy driving incidents and related motor vehicle crashes. “There’s nothing that we do better when we’re sleep deprived,” says Ms. Lewis.

Jag har för mig att delt framgick i podden Försvunnen att T och M var mer lättpåverkade än t ex J. Men det kan ju också vara så att J drack mindre.

Min poäng är att det är individuellt hur länge och på hur lite en person klarar sig utan mat och även hur påverkad någon blir av för lite sömn och alkohol. Och att vad som är lite sömn kan vara olika.

Jag tror att en person med adhd/ADD är känsligare för typ sömnbrist och energibrist än andra individer.

Från KI studie:

”Mer sårbara för sömnbrist
Gruppen som inte fick sova blev mer instabila i sina svar. Resultaten visade också att personer med kraftigare adhd-tendenser var mer sårbara för sömnbrist, och försämrades mer än de med lägre adhd-tendenser.”

https://nyheter.ki.se/personer-med-adhd-drag-ar-mer-sarbara-for-somnbrist

Sömnbrist drabbar adhd hjärnan hårdare, artikel Svd:

”Och allra störst var försämringen för de som uppvisat flest adhd-tendenser, enligt studiens resultat som publicerats i tidskriften Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging.”

https://www.svd.se/a/zg4gR5/somnbrist-drabbar-dem-med-adhd-drag-hardare

Detsamma gäller nog om en person med adhd/ADD inte ätit ordentligt, sovit för lite och sedan dricker på det. Deras hjärna är känsligare för störningar som dessa misstänker jag.

Nu har jag inte tillgång till FUP, men jag minns att Maja hade ätit på vägen från Gtb, och visst kan hon ha sovit i bilen.

Det kan hända att hon undanhåller något där, men kan det faktiskt vara så att allt sammantaget med konsert, för lite sömn, oregelbundet matintag (kanske för lite) och så ny utekväll med vin och drinkar blir en större påfrestning för Maja än för personer utan Adhd/ ADD.
Citera
2023-08-02, 11:16
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Grannens vittnesmål och uttalanden är inte samstämmiga.
Att det beror på nervositet och/eller rädsla påverkar. Hans kontakt med media är minst sagt obra.
Han ville inte vittna med Johanna närvarande, pga obehag, men det tilläts inte.
Jag förstår Majas rädsla, även grannen Ls
Att Maja inte ville medverka med Johanna som närvarande i rättssalen kan ju ha sin förklaring i att hon skäms (inför J) för att hon inte talar sanning. Rädd för Johanna är hon inte, det finns ingenting som tyder på det. Varken före eller efter gärningen.

Grannen ville nog inte vittna alls eller bli inblandad i ärendet, det kan konstateras i de första kontakterna som han hade med polisen. Där fick ju någon släkting gå in för att be honom medverka då han var upprörd.
Citera
2023-08-02, 11:16
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Har du sett någon ändrad gärningsbeskrivning från åklagarens sida? Nu förväntar jag mig en inlaga från Majas advokat med krav på att åtalet mot Maja läggs ner. Annars är det en inkompetent advokat enligt din mening, eller hur?

"Ändrad gärningsbeskrivning" på vilken punkt då menar du?

Ännu mera noll koll från din sida. Du får väl gå tillbaka och läsa mina inlägg så får du se att jag redan har uttalat mig om den saken.
Citera
2023-08-02, 11:28
Medlem
Citat:
Jag ifrågasätter inte hans iakttagelser och vittnesmål utan hans förmåga att förmedla det på svenska.

Har grannen sagt att ljuden åstadkoms av en levande person? Det kan jag inte minnas.

Jag personligen är inte emot att tolk hade används. Men eftersom varken åklagare, försvarare eller han själv påkallade tolk, ansågs det att det inte behövdes för att han skulle kunna ge en rättvis bild av vad han iakttagit.

Grannen säger levande när han får frågan av åklagaren under rättegången, vad han trodde ljuden kom från eller nåt liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in