Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Jag avsåg mamma men inte pojkens mamma. Märkligt, jag har själv varit med då en vuxen kvinna, varit snäll och uppmuntrande till mig, så jag blev kåt vid 13 år. Blir ju knepigt att döma, blev det samlag skulle det tolkas att kvinnan våldtagit, även om jag inte tror det var avsikten. Hade jag våldtagit fysiskt, men inte så extremt fysiskt som litet barn jag var.
Som jag skrivit kan man inte båda våldta varandra vid samma tillfälle. Det var helt idiotisk och lågfungerande att Thomas Bodström drev genom denna lag, som avser skilt olika handlingar. Förutom att det gäller sex.
Thomas Bodström är likt Dumpenfolket mediakåt så då blir det dåliga beslut.
Jag är nyfiken hur hade de dömt i mitt fall?
Jag förstod att du inte menade pojkens mamma, men eftersom du skrev ”mamma” använde jag det ordet som beteckning på kvinnan för enkelhets skull. Du avsåg inte pojkens mamma, så att du själv använde ”mamma” (någon annans än pojkens) var onödigt (och en smula förvirrande) innan jag redde ut det för mig själv när jag läste ”inte pojkens mamma” i en fristående mening.
Och som jag skrev, båda kan inte våldta samtidigt i det scenario du tecknade.
I ditt fall hade det blivit det resultat jag beskrev ovan, det vill säga enligt dagens lagstiftning våldtäkt mot barn: vuxen ger dig komplimang, du vill. Om den vuxna då genomför samlaget, är det brott.
Ang. Bodström och lagens definition av idag är det som det är. Våldtäktsbegreppet har utvecklats och det krävs varken våld eller tvång numera för att våldta en vuxen i lagens mening. Att det i somligas ögon allmänspråkligt är fel må så vara. Egentligen är ju brottsrubriceringar tämligen oväsentliga (annat än som politiskt signalvärde som i fallet med våldtäkt mot barn), det är lagens brottsbeskrivningar som är intressanta.
Redan före barnvåldtäktsreformen var det straffbelagt att ligga med någon under 15 år som bekant - sexuellt utnyttjande av underårig. Motsvarande rubricering finns även i dagens lagstiftning - sexuellt utnyttjande av barn, vilket träffar situationer där omständigheterna är sådana att brottet ska bedömas som mindre grovt.
Lagen ger alltså visst utrymme för att bedöma ett enskilt fall (undantagsfall) som sexuellt utnyttjande av barn och inte som våldtäkt mot barn vid sex med någon under 15 år.