Citat:
Ursprungligen postat av
Orwald
Nej, du har fel. Sommaren 2022 var verkligen inte "kanonvarm" som du beskriver det. Ett titt på kartorna från smhi över temperaturavvikelse visar att det var 1-3 grader varmare än normalt i juni, kallare än normalt i juli och normalt eller någon enstaka grad varmare i augusti. En "kanonvarm" sommar är det inte 1 grad varmare än normalt utan 4-6 grader varmare, likt juli 2014 eller 2018.
Årets juli är på många håll den kallaste och regnigaste sedan 1998.
Och det som tråden nu kallar katastrofsommar visar en avvikelse i Juli på 0 till -2grader mot det normala för 99% av landet. Om 1-2 grader varmare än normalt inte mär märkvärdigt kan jag inte förstå varför knappt 2 grader under normaltemperatur i Juli kan ses som en katastrofal månad.
Juni visade mellan 2-3 grader över normal temperatur överlag. Varenda gräsmatta i landet var stendöd för en månad sen pga torkan.
Mao en något varmare sommar än normalt sammantaget än så länge.
Men gemene man tycker att sommaren 2018 är bra och något man ska förvänta sig. Och blir jävligt besviken varje år.
Kollegan som spenderat juli på Öland satt precis och gnällde över vilket katastrofalt väder det var. När jag tittar på Smhi hade de 50% av normal nederbörd och i princip normaltemperatur.
Jag kan dock hålla med om att denna vecka har varit väldigt blöt i Sthlm. Men övriga Juli en rätt normal julimånad skulle jag säga. Smhi säger -0,5 grader mot normalt och något mer regn. Mem inget märkvärdigt alls.
Ingen ort i Sverige hade någon dag över 30 grader i Juli. Men som Smhi påpekar är detta inte alls ovanligt utan sker vid flera tillfällen under varje 10års period