2023-08-02, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Det verkar mest vara du som har orealistiska förväntningar. Vem i tråden kräver 25+ varje dag förutom du?. 24 högsommardagar är snittet per sommar i Stockholm. Varmaste perioden är normalt sett slutet av juni till början av augusti. Så man ska normalt sett få en hel del av de dagarna under den perioden. Det brukar inte heller regna som i en regnskog likt den här sommaren. Du måste ha helt fel angående högsommardagar i Stockholm. Bara när jag var där med jobbet i juli så var det 4 dagar med över 25 grader. Och enligt smhi så var det 34 högsommardagar år 2022.

Nej jag har rätt precis som smhi. Sommaren 2022 var kanonvarm, inte normal. Det var dock i juni och augusti som nästan all högsommarvärme infann sig. Det är långt ifrån standard att all högsommarvärme inträffar i juli som du får för dig. Kan lika gärna komma de andra månaderna. Sommar i Sverige är ett lotteri och satsar man alla sina pengar på värme i juli så chansar man rejält.

Juli har flest regndagar statistiskt på sommaren i Sthlm så det är MINST chans för sol i den månaden på sommaren.

Vet inte hur många somrar jag upplevt med kallt och regnigt i juli och 16 grader i vattnet, men många är det.

Så sent som 2020 upplevde jag en betydligt sämre juli än i år i Stockholm. Både 2016 och 2017 var som jag minns det sämre än juli iår.

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/manadens-vader-och-vatten-sverige/manadens-vader-i-sverige/juli-2020-kyligt-i-vaster-och-mycket-regn-i-nordost-1.159912
Senast redigerad av DaKittler 2023-08-02 kl. 07:23.
Citera
2023-08-02, 07:38
Medlem
Herrcykels avatar
Så dåligt väder har det ju ändå inte varit? Visst, inget väder för att ligga på stranden men vilka över 25 vill göra det? Perfekt väder för att greja i trädgården eller vara ute på promenad utan att svettas ihjäl.
Citera
2023-08-02, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Fast har de verkligen galet varmt eller bara naturliga för årstiden?

Om man kollar nere i Europa med alla bränder och allt, samt i Italien med över 40 C och som högst 48 C så är det galet varmt. Här hos oss är det raka motsatsen, kan det ha att göra med avtagande havsströmmar genom Öresund?
Man får hoppas på augusti! Det som jag dock har noterat de tidigare åren är att hösten med har kommit väldigt sent och det är skönt.
Citera
2023-08-02, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrcykel
Så dåligt väder har det ju ändå inte varit? Visst, inget väder för att ligga på stranden men vilka över 25 vill göra det? Perfekt väder för att greja i trädgården eller vara ute på promenad utan att svettas ihjäl.

Håller med om att det har varit ett perfekt väder för att fixa hemma, har själv fått jättemycket gjort hemma detta året som säkert aldrig hade blivit gjort om det hade varit strandväder i juli.
Citera
2023-08-02, 08:17
Medlem
DrVonAnkas avatar
Sämsta sommarvädret sedan mitt minne började. Augusti ser inte ut att kunna rädda det heller. Man får vara glad för finvädret i början, där blev man bortskämd.
Citera
2023-08-02, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Sämsta sommarvädret sedan mitt minne började. Augusti ser inte ut att kunna rädda det heller. Man får vara glad för finvädret i början, där blev man bortskämd.
Då kan du inte ha ett särskilt långt minne. Så här såg väl i princip alla somrar ut före 2018? Inom landet, såklart. Resten av Europa verkar ju ha det mindre normalt, men varför skulle man vilja ta in nåt som förstör TS slappa tes?
Citera
2023-08-02, 09:39
Medlem
Jag var lite skraj i början att värmen skulle trycka upp temp inomhus... men jag hade aldrig mer än 22.

Det får gärna regna, vår natur kräver mycket regn, nu fyller det på i brunnen på ett bra sätt.

Jag gillar den omväxlande svenska sommaren!

Fattar inte de som åker på solsemester!
Citera
2023-08-02, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Nej jag har rätt precis som smhi. Sommaren 2022 var kanonvarm, inte normal. Det var dock i juni och augusti som nästan all högsommarvärme infann sig. Det är långt ifrån standard att all högsommarvärme inträffar i juli som du får för dig. Kan lika gärna komma de andra månaderna. Sommar i Sverige är ett lotteri och satsar man alla sina pengar på värme i juli så chansar man rejält.

Juli har flest regndagar statistiskt på sommaren i Sthlm så det är MINST chans för sol i den månaden på sommaren.

Vet inte hur många somrar jag upplevt med kallt och regnigt i juli och 16 grader i vattnet, men många är det.

Så sent som 2020 upplevde jag en betydligt sämre juli än i år i Stockholm. Både 2016 och 2017 var som jag minns det sämre än juli iår.

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/manadens-vader-och-vatten-sverige/manadens-vader-i-sverige/juli-2020-kyligt-i-vaster-och-mycket-regn-i-nordost-1.159912

Nej, du har fel. Sommaren 2022 var verkligen inte "kanonvarm" som du beskriver det. Ett titt på kartorna från smhi över temperaturavvikelse visar att det var 1-3 grader varmare än normalt i juni, kallare än normalt i juli och normalt eller någon enstaka grad varmare i augusti. En "kanonvarm" sommar är det inte 1 grad varmare än normalt utan 4-6 grader varmare, likt juli 2014 eller 2018.
Årets juli är på många håll den kallaste och regnigaste sedan 1998.
Citera
2023-08-02, 10:03
Medlem
TELAVIV91s avatar
En regning sommar behöver inte betyda kyla och elände, utan kan vara varm och fin emellanåt. Denna juli sticker dock ut som både kall och nästan helt utan fina dagar. 1998 minns jag inte sommaren riktigt men hösten var var iaf blöt.
Citera
2023-08-02, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orwald
Nej, du har fel. Sommaren 2022 var verkligen inte "kanonvarm" som du beskriver det. Ett titt på kartorna från smhi över temperaturavvikelse visar att det var 1-3 grader varmare än normalt i juni, kallare än normalt i juli och normalt eller någon enstaka grad varmare i augusti. En "kanonvarm" sommar är det inte 1 grad varmare än normalt utan 4-6 grader varmare, likt juli 2014 eller 2018.
Årets juli är på många håll den kallaste och regnigaste sedan 1998.

Och det som tråden nu kallar katastrofsommar visar en avvikelse i Juli på 0 till -2grader mot det normala för 99% av landet. Om 1-2 grader varmare än normalt inte mär märkvärdigt kan jag inte förstå varför knappt 2 grader under normaltemperatur i Juli kan ses som en katastrofal månad.

Juni visade mellan 2-3 grader över normal temperatur överlag. Varenda gräsmatta i landet var stendöd för en månad sen pga torkan.

Mao en något varmare sommar än normalt sammantaget än så länge.

Men gemene man tycker att sommaren 2018 är bra och något man ska förvänta sig. Och blir jävligt besviken varje år.

Kollegan som spenderat juli på Öland satt precis och gnällde över vilket katastrofalt väder det var. När jag tittar på Smhi hade de 50% av normal nederbörd och i princip normaltemperatur.

Jag kan dock hålla med om att denna vecka har varit väldigt blöt i Sthlm. Men övriga Juli en rätt normal julimånad skulle jag säga. Smhi säger -0,5 grader mot normalt och något mer regn. Mem inget märkvärdigt alls.

Ingen ort i Sverige hade någon dag över 30 grader i Juli. Men som Smhi påpekar är detta inte alls ovanligt utan sker vid flera tillfällen under varje 10års period
Senast redigerad av DaKittler 2023-08-02 kl. 11:09.
Citera
2023-08-02, 10:32
Medlem
Jultrollets avatar
Liknande tråd om sommaren 2023 är nu infogad. /Moderator
Citera
2023-08-02, 10:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
En regning sommar behöver inte betyda kyla och elände, utan kan vara varm och fin emellanåt. Denna juli sticker dock ut som både kall och nästan helt utan fina dagar. 1998 minns jag inte sommaren riktigt men hösten var var iaf blöt.

Sista 2 veckorna har man knappt kunnat gå ut i naturen för det kommer åska och regn om vartannat.
Nog för att jag inte gillar värme men sol är skönt emellanåt.
Framförallt saknar man dom där klara och torra dagarna och nu märks mörkret av på kvällarna också. Blir att köra luftavfuktaren i 2 veckor efter allt regnande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in