2023-08-01, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Ska du kommentera på att hen missade ett l i ordet fallasi? Kanske bättre att bemöta argumenten

Calovius har inga som helst logiska eller rationella argument för sin åsikt och därför gått över till olika typer av personangrepp istället.

Så fungerar det dessvärre med den här typen av människor.

Dom drar ett påstående ur arslet om magi eller något annat hokus pokus och den som sen inte inställer sig i kören och oemotsagt köper deras nonsens och istället ber om bevis eller andra rationella eller logiska fakta som stödjer de påståenden de kommer dragandes med ger dom sig på personligen istället.
Citera
2023-08-01, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Nej.
Men försök inte med "falasi".

Jag kan nog troligtvis se till så att jag inte missar att skiva ordet fallasi med ett l framöver.

Men du kommer inte kunna argumentera för din guds existens utan att använda dig av fallasier.

Gissar att ditt problem är rätt mycket större mitt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel
Citera
2023-08-01, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Jag kan nog troligtvis se till så att jag inte missar att skiva ordet fallasi med ett l framöver.

Men du kommer inte kunna argumentera för din guds existens utan att använda dig av fallasier.

Gissar att ditt problem är rätt mycket större mitt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel

Alla får fallasier. Gödels ofullständighetssatser visar att inget logiskt system kan bevisa sin egen konsistens till följd av lögnarens paradox.

Hur som helst. Ateisten får exempelvis problemet med infinit regress. Det finns massa logiska och filosofiska problem på båda sidor och mänskligheten tjänar inget på att man låtsats vara perfekt.

Om man uppskattar välfärd och välstånd så är kristna etikens arbetsflit och välvilja ett kulturellt drag som visats vara en stor bidragande faktor av exempelvis Max Weber. Det är ingen slump att en kristen civilisation var den som segrade över medeltidens mörka tider. Upplysta människor förstår att man inte kan gå in och lirka med ett komplext system. Don't fix it if it ain't broke.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-08-01 kl. 13:44.
Citera
2023-08-01, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Alla får fallasier. Gödels ofullständighetssatser visar att inget logiskt system kan bevisa sin egen konsistens till följd av lögnarens paradox.

Hur som helst. Ateisten får exempelvis problemet med infinit regress. Det finns massa logiska och filosofiska problem på båda sidor och mänskligheten tjänar inget på att man låtsats vara perfekt.

Om man uppskattar välfärd och välstånd så är kristna etikens arbetsflit och välvilja ett kulturellt drag som visats vara en stor bidragande faktor av exempelvis Max Weber. Det är ingen slump att en kristen civilisation var den som segrade över medeltidens mörka tider. Upplysta människor förstår att man inte kan gå in och lirka med ett komplext system. Don't fix it if it ain't broke.

Nja. Problemet är ju bra att din religösa tro endast och uteslutande bygger på ofullständiga, ologiska och orimliga antaganden och slutsatser. Det är ju inte direkt så att 99% av 100% är rätt.

Du tar upp några bra exempel i ditt inlägg till exempel. Forskning idag visar rätt unisont att sekulära samhällen är mår och utvecklas snabbare och bättre än religiösa samhällen. Vi har redan diskuterat det i tråden och du fick länkar till den forskningen men struntade givetvis att ens titta på det eftersom det inte går ihop med din fantasivärld.

Vidare så var det ju knappast kyrkan som tog oss ur det mörka helveteshålet som mänskligheten befann sig i under medeltiden utan det var vetenskap och kritiskt tänkande som gjorde det.

Eller menar alltså att det inte var just kyrksn som straffade Galileo för att han observerade att jorden inte var platt.

Menar du att det inte var kyrkan som brände tusentals kvinnor på bål för att de visste att det var ”sant” att de var ”häxor”.

Var det vetenskap och förmågan till kritiskt tänkande som låg bakom massmorden under den spanska inkvisitionen.

Är det vetenskap och rationellt tänkande som driver islamistiska självmordsbombare.

Är det dina böner som får ditt flygplan att flyga till Mallorca, eller är det den vetenskap och det rationella och kritiska tänkande som krävdes för att uppfinna flygplanet som gör det.

Ge ett endaste exempel där religon på något sätt drivit utveckling på något som helst område åt ett positivt håll? Och kom ihåg att reglerna fortfarande är enkla. Styrk ditt påstående genom etablerad och accepterad forskning och utan att använda några logiska fallasier.
Citera
2023-08-01, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Forskning idag visar rätt unisont att sekulära samhällen är mår och utvecklas snabbare och bättre än religiösa samhällen. Vi har redan diskuterat det i tråden och du fick länkar till den forskningen men struntade givetvis att ens titta på det eftersom det inte går ihop med din fantasivärld.

Ge ett endaste exempel där religon på något sätt drivit utveckling på något som helst område åt ett positivt håll? Och kom ihåg att reglerna fortfarande är enkla. Styrk ditt påstående genom etablerad och accepterad forskning och utan att använda några logiska fallasier.

Levandstandarden mätt i medellivslängd började öka hastigt under 1850. Samhället var då överväldigande religiöst. Det är ett enkelt samband. Det finns inget exempel på ett bra ateistisk samhälle. Nazityskland, soviet, kommunistiska Kina och Nordkorea är statsateistiska samhällen.

När du säger "etablerad och accepterad" forskning menar du då accepterad av andra ateister? Annars hänvisar jag till Max Webers Den Protestantiska Etiken och Kapitalismens Anda.

Plogen, hjulet, glödlampan, radion, flygplanet, bilen uppfanns av religiösa människor.

Vad uppfanns av en ateist?
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-08-01 kl. 14:40.
Citera
2023-08-01, 16:34
Medlem
Citat:
Levandstandarden mätt i medellivslängd började öka hastigt under 1850. Samhället var då överväldigande religiöst. Det är ett enkelt samband. Det finns inget exempel på ett bra ateistisk samhälle. Nazityskland, soviet, kommunistiska Kina och Nordkorea är statsateistiska samhällen.

När du säger "etablerad och accepterad" forskning menar du då accepterad av andra ateister? Annars hänvisar jag till Max Webers Den Protestantiska Etiken och Kapitalismens Anda.

Plogen, hjulet, glödlampan, radion, flygplanet, bilen uppfanns av religiösa människor.

Förstår du skillnaden mellan korrelation och kausalitet? Den stora faktorn var den tekniska framgåarna som kom i Europa som kom mycket tack vare upplysningen. Upplysningen som gick ifrån den dogmatiska och auktoritära förhållningssättet som religionen är och bytte till att testa hypoteser och falsifiera dessa. Om något har kristendom varit en bromskloss. Man måste verkligen vara kristen för att utföra din mentala gymnastik och tro att kristendom var en stor faktor till Europas framgångar
Citera
2023-08-01, 16:36
Medlem
Citat:

Inte för att det spelar någon som helst roll men Nazityskland var definitivt kristet. Var kommer denna lögn om att Tyskland då var sekulärt och "ateistiskt"?
Citera
2023-08-01, 16:59
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du har rätt i att Jona är vanligast, men, som jag skrev är "Jonah" en fullt accepterad stavning i Sverige.
Bara för att du inte tycker att "Jonah" är korrekt så betyder inte det att alla svenskar anser det.
...
Fullt accepterad stavning i Sverige?
Jag talade inte om Sverige utan om svenska.
Bara för att du tycker att "Jonah" är korrekt svenska så betyder det inte att det är korrekt svenska.
Citera
2023-08-01, 17:01
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Religiösa älskar verkligen att ta på sig offerkoftan. Vem blev inspärrad på hispan för sin religion menar du? De som blir religiöst förföljda blir ju det av de som också tror på Gud, bara en annan variant.
Världen hatar inte gud och jag gör det definitivt inte då jag inte hatar saker jag inte tror finns. Vore ju lika korkat som att hata voldemort. Dock kan tilläggas att man kan tycka att voldemort och gud karaktärerna som beskriva i böckerna är hemska och onda.
Hade du läst påståendet på vilket jag svarade så hade du inte behövt fråga.

I övrigt har jag inget intresse i att bemöta dina åsikter. Dom får du ha bäst du vill för mig.

Guds ord säger att världen är i fiendskap mot Gud. Det anser jag vara allt vi behöver veta om saken.
Citera
2023-08-01, 17:05
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Så man måste tro på Gud först innan? Hör du inte hur ologiskt det låter? Kan du förstå att det inte är övertygande för någon som inte tror.
Jag skrev att de erfarenheter eller upplevelser som inte bekräftar Guds ord inte kan leda fram till någon verklig tro på den ende, levande Guden.
Citera
2023-08-01, 17:15
Medlem
Citat:
Förstår du skillnaden mellan korrelation och kausalitet? Den stora faktorn var den tekniska framgåarna som kom i Europa som kom mycket tack vare upplysningen.

Okej, och varför kom just de tekniska framgångarna från västerländska kristna länder? Jag kan hålla med om att de tekniska framstegen självklart spelar roll, men frågan blir då, vilken attityd ledde till de tekniska framstegen och upplysningen. Du flyttar bara målstolpen.

Citat:
Upplysningen som gick ifrån den dogmatiska och auktoritära förhållningssättet som religionen är och bytte till att testa hypoteser och falsifiera dessa. Om något har kristendom varit en bromskloss. Man måste verkligen vara kristen för att utföra din mentala gymnastik och tro att kristendom var en stor faktor till Europas framgångar

Det här är en ganska oärlig representation av hur det faktiskt var. Om vi kollar på vad upplysningsmän faktiskt skrev så hänvisar de ofta till en Skapare. Börja med självständighetsdeklarationen av Jefferson och Franklin.
Citat:
We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness

Descartes, fadern till modern filosofi
Citat:
I understand by the word "god" an infinite and independent substance, intelligent and powerful to the highest degree, who created me along with everything else-- if there is anything else

Montesquieu, som formulerade modern maktuppdelning
Citat:
The Christian religion is a stranger to mere despotic power. The mildness so frequently recommended in the Gospel is incompatible with the despotic rage.

Newton:
Citat:
For while comets move in very eccentric orbs in all manner of positions, blind fate could never make all the planets move one and the same way in orbs concentric, some inconsiderable irregularities excepted which may have arisen from the mutual actions of comets and planets on one another, and which will be apt to increase, till this system wants a reformation

Listan kan göras lång.
Citera
2023-08-01, 17:19
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Hade du läst påståendet på vilket jag svarade så hade du inte behövt fråga.

I övrigt har jag inget intresse i att bemöta dina åsikter. Dom får du ha bäst du vill för mig.

Guds ord säger att världen är i fiendskap mot Gud. Det anser jag vara allt vi behöver veta om saken.
Jo det behöver jag göra för det är inte klart. Men om du inte vill förklara dig så är det ditt val. Förstår att du inte vill bemöta min kommentar då det brukar vara svårt för religösa att motivera sina grundlösa påståenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in