2023-08-01, 14:17
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Johanna kan inte samtidigt ha haft tyngd på Toves buk/bröst och hennes armar.

Just precis, det var det hon sa själv i förhör :"sen ställde jag mig på knä"". Men det hon inte berättade var att hon fortsatte strypa Tove, nu med ännu hårdare tryck och samtidigt kunde hon låsa fast hennes armar med sina ben.

Tillägg: Trycket på armarna hade inte varit tillräckligt kraftigt om JJ hade suttit ner och belastat Toves mage och/eller diafragma hela tiden.
Senast redigerad av Nonitotta 2023-08-01 kl. 14:46.
Citera
2023-08-01, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Badrummet är litet.
Sanningen finns med i lögnen.
Johanna kunde inte placera hur och vart Maja skulle befunnit sig under strypningen. Det flummades bort och ifrågasattes inte tillräckligt i tingsrätten.
Rullman borde skämmas som envist håller fast vid sin bristfälliga platsumändersökning, avsaknad av rekontruktion på plats, genomborrade digitala uttömmande redovisningar av de misstänktas digitala spår.
ALLT går att härleda till Johanna.
Ingenting pekar på Maja.

"Ingenting pekar på Maja"...

Förutom alla hennes lögner då. Under lååång tid! Och under många förhör... trovärdig tänker du?
Citera
2023-08-01, 14:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det har nog blivit lite otydlig formulering i protokollet bara. Analytikerna bör vara medvetna om att den låsts upp.

Vad hon evtl gjort mer kan det finnas data om men det är samtidigt väldigt kort tid.
Ok. Tack!

Jag lutar åt att min "fantasi" om att hon vaknat av dörrklockan och trott det var en notis kan verka tänkbar.
Citera
2023-08-01, 14:24
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Någon följdfråga som jag tycker borde ha ställts till rättsläkaren är:

Kan någon av dessa skador (typ delar av skadorna i huvudet och ev i rygg) som de sett, kommit av den omilda behandling som TT.s kropp fick utstå bara timmar efter döden. Då TT blev dragen över stock och sten (MH.s minne av hur det lät) och även transporten nerför trappen där de tydligen tappade henne.

Här:

...De (forskarna)har använt sig av två markörer: fibronektin och P-selektin. Finns markörerna i vävnaden har skadan skett när personen fortfarande levde, saknas de har skadan uppstått efter döden...

https://www.vardfokus.se/yrkesroller/biomedicinsk-analytiker/biomedicinska-analytiker-berattade-om-sparning-vid-ond-brad-dod/
Citera
2023-08-01, 14:27
Medlem
Tycker ändå allt är så konstigt att inga skrik från Tove hörts ..eller kan granne ha förträngt det.
Det fanns väl fler grannar också..
Citera
2023-08-01, 14:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Just precis, det var det hon sa själv i förhör :"sen ställde jag mig på knä"". Men det hon inte berättade var att hon fortsatte strypa Tove, nu med ännu hårdare tryck och samtidigt kunde hon låsa fast hennes armar med sina ben.
Hon sa att hon ställde sig på knä när Tove hostar och släpper på trycket. Det har inget med att kontrollera Tove att göra.
Citera
2023-08-01, 14:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ok. Tack!

Jag lutar åt att min "fantasi" om att hon vaknat av dörrklockan och trott det var en notis kan verka tänkbar.
Så nu är du återigen inne på att hon har sovit?
Citera
2023-08-01, 14:31
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Johanna kan inte samtidigt ha haft tyngd på Toves buk/bröst och hennes armar.

Du får nog läsa en gång till vad jag skrev.
Citera
2023-08-01, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Här:

...De (forskarna)har använt sig av två markörer: fibronektin och P-selektin. Finns markörerna i vävnaden har skadan skett när personen fortfarande levde, saknas de har skadan uppstått efter döden...

https://www.vardfokus.se/yrkesroller/biomedicinsk-analytiker/biomedicinska-analytiker-berattade-om-sparning-vid-ond-brad-dod/

Nu var det ett inlägg som är från 2010, och som hänvisade till skador som hänt inom 4 timmar efter döden.

Alltså inte aktuellt i detta fall.

Tillägg: Har läst detta en gång till och är inte helt säker på att jag riktigt förstått innebörden.
Senast redigerad av Kattentufsan 2023-08-01 kl. 14:45.
Citera
2023-08-01, 14:40
Medlem
Citat:
Har du läst det förtydligade rättsläkarutlåtandet?
Det är mycket tydligt hur händelseförloppet sett ut, utfört av Johanna ensam, tom. Johannas uttalanden om hur Tove lät och såg ut, beskrivs och hänvisas så att även lekmän som vi på fb kan förstå..

Jag har läst det och drar inte samma slutsats som du. Du hävdade att protokollet skulle visa att Maja var oskyldig till mord. Just den delen har jag däremot inte hittat.

Utifrån enbart protokollet går det verkligen inte att säga med säkerhet hur händelseförloppet såg ut. Men med Johannas och grannens vittnesmål kommer man lite närmare. Majas lögner ger också ledtrådar. Sen måste man bedöma vad som är sannolikt och inte, med hjälp av övrig information och statistik.
Citera
2023-08-01, 14:42
Medlem
Citat:
Badrummet är litet.
Sanningen finns med i lögnen.
Johanna kunde inte placera hur och vart Maja skulle befunnit sig under strypningen. Det flummades bort och ifrågasattes inte tillräckligt i tingsrätten.
Rullman borde skämmas som envist håller fast vid sin bristfälliga platsumändersökning, avsaknad av rekontruktion på plats, genomborrade digitala uttömmande redovisningar av de misstänktas digitala spår.
ALLT går att härleda till Johanna.
Ingenting pekar på Maja.

Ja det är litet. Ritningen på badrummet som finns med i FUP är lite missvisande på det sätt att takhöjden inte är med. Det är ju en vindslägenhet så badrummet har snedtak. Dessutom har J ritat sig själv T och M smått. Jämför med toastolen så förstår man.
Avel (han med 'många strängar på sin lyra') har tidigare gjort en egen ritning på badrummet där takhöjden också finns med. Jag vet inte hur man söker i tråden men tipsar om den.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-08-01 kl. 14:51.
Citera
2023-08-01, 14:46
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Hon hade öronproppar i fickan
Använder hon dessa under natten? Frågan borde ha ställts.
Om; vilka slags öronproppar - inhandlade på apotek eller utprovade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in