2023-08-01, 12:59
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxtadus
Här har du ditt svar:
Dina prompts är dåliga. Första försöket lyckas jag med det du vill och om du går bak så förklarar jag varför flera gånger, och dessutom hur du ska lära dig att ge korrekta prompts

Kan du förklara varför min prompt "create a swedish poem about the dog "lufsen" make it rhyme" är sämre än din prompt "create a swedish poem about the dog "lufsen" make it rhyme"? Vad är det för värdelöst fel jag gör som är kopplad till mitt värdelösa språkbruk?
Citera
2023-08-01, 13:03
Medlem
Maxtaduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Kan du förklara varför min prompt "create a swedish poem about the dog "lufsen" make it rhyme" är sämre än din prompt "create a swedish poem about the dog "lufsen" make it rhyme"? Vad är det för värdelöst fel jag gör som är kopplad till mitt värdelösa språkbruk?

create a swedish poem about the dog "lufsen" make it rhyme funkar för mig 10/10 gånger.
Citera
2023-08-01, 13:03
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Create a song where the lyrics does not rhyme with eachother
ChatGPT

Ni suger.
"ridå"

Är du anställd på OpenAI's eller Microsofts marknadsföringsavdelning eller? Svårt att avgöra om du sitter och manipulerar resultaten för att din älskade artificiella ordgenerator ska få rätt, om du inte använder ChatGPT 3.5, eller om du bara haft ren och skär tur.

Dessutom suger ditt språkbruk, det ska vara "do not" och "each other"... kan du inte engelska eller?

ChatGPT
(Verse 1)
In the morning light, I wake up to the dawn,
Birds singing melodies, a brand-new song,
Lost in thoughts, my mind starts to roam,
Seeking answers, searching for a home.

(Verse 2)
Through the city streets, I walk alone,
Faces passing by, each one unknown,
In the rush of life, time slips away,
A whirlwind of emotions, colors in a fray.

(Chorus)
Oh, life's tapestry, woven with threads,
Moments of joy, and tears we've shed,
No rhyme or reason, but we carry on,
Writing our stories, as each day is drawn.

(Bridge)
In the stillness of the night, stars shine,
Guiding us forward, with their celestial sign,
Through the highs and lows, we find our way,
In this unrhymed journey, we seize the day.

(Verse 3)
Dreams and aspirations, we hold dear,
Whispers of hope, a compass clear,
Facing the unknown, we stand tall,
Embracing the chaos, breaking down each wall.

(Verse 4)
As the seasons change, we too evolve,
Through twists and turns, we revolve,
Unbound by conventions, we break free,
Embracing the differences, you and me.

(Chorus)
Oh, life's tapestry, woven with threads,
Moments of joy, and tears we've shed,
No rhyme or reason, but we carry on,
Writing our stories, as each day is drawn.

(Outro)
So let the melody of life play on,
No need for rhymes, just love beyond,
In this unrhymed symphony, we find grace,
Embracing the imperfections, we find our place.
Citera
2023-08-01, 13:05
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78

Testade och både GPT 3.5 och GPT 4 suger på att rimma på svenska. GPT 4 är väldigt bra till mycket annat, men just rimmande är den ingen höjdare på. Den erkänner det själv. Bad den även analysera ett rim som GPT 3.5 skrev:
Citat:
När vi tittar på rimmönstret ser vi att det inte är konsekvent. Vissa rader som ska rimma med varandra gör det inte, och vissa rader som inte borde rimma med varandra gör det. Till exempel, i den första versen rimmar rad 2 och 3 med varandra (B-rim), men de borde inte göra det enligt ABAB-mönstret.

Så du har rätt, dikten följer inte ett konsekvent ABAB-rimmönster.

Använde prompten GPT 4 själv föreslog till GPT 3.5:

Citat:
Var tydlig med rimmönstret: Istället för att bara säga "som rimmar", kan du specificera vilket rimmönster du vill ha, t.ex. "med slutrim" eller "med ABAB-rimmönster".

Ange antal rader: Om du vill ha en dikt med ett specifikt antal rader, ange det i din instruktion.

Var specifik med temat: Om du vill att dikten ska handla om en specifik sak, som en hund som heter Lufsen, var tydlig med det.

Med dessa tips i åtanke kan en förbättrad prompt för din kollega se ut så här:

"Skriv en dikt på tio rader med slutrim om en hund som heter Lufsen."

Eller ännu mer specifikt:

"Skriv en dikt med tio rader där varje andra rad rimmar med varandra (ABAB-rimmönster) om en hund som heter Lufsen."

Genom att vara så tydlig och specifik som möjligt i din instruktion ökar chansen att du får en respons som uppfyller dina förväntningar.

Har inte testat på engelska men antar den är bättre där.

ChatGPT är bra till mycket, men inte svenska rim. Kanske går att få till det bra om man envisas och sitter länge, den verkar inte förstå naturligt språk särskilt bra just på det området.
Citera
2023-08-01, 13:09
Medlem
Maxtaduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker

[/i]

Sitter du på Bings version eller Openai egna interface?

vad får du för resultat av GPT 3.5 i openai interface om du skriver:

Create a song without any rhymes in swedish.

Ni vill ha hjälp men verkar vägrar läsa på om prompt engineering...
Citera
2023-08-01, 13:13
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Sitter du på Bings version eller Openai egna interface?

vad får du för resultat av GPT 3.5 i openai interface om du skriver:

Create a song without any rhymes in swedish

Startade en ny "tråd" i ChatGPT 3.5 på chat.openai.com:

Create a song without any rhymes in swedish

ChatGPT
(Verse 1)
I natten går vi, tysta steg
Under stjärnors tindrande regn
Ensamheten sveper oss omkring
Men vi bär våra drömmar i en ring

(Chorus)
För vi dansar, dansar mot tidens flöde
Och vi sjunger, sjunger vår egen melodi
I varje andetag, i varje glöd
Vi lever vårt liv, i harmoni

(Verse 2)
Bland skuggornas famn, vi vandrar än
Och minnena färgar vår väg igen
Vi blickar mot horisontens slut
Där hoppet leder oss, steg för steg

(Chorus)

(Bridge)
Ingen vet vad morgondagen bär
Men vi bär varandra, som stjärnor i kvällens skär
Så länge vi har varann
Så vågar vi tro, vågar vi gå fram

(Chorus)

(Outro)
Och när morgonen gryr, en ny dag föds
Vi minns vår sång, vårt dansande öde
I kärlekens famn, vi står förenade
Vi lever vårt liv, i evig harmoni.

Den verkar försöka undvika rim men inte lyckas alltid... tror den är alltför conditioned till att tro att det inte är en sång om det inte rimmar, stackarn har väl aldrig sett nåt annat under upplärningen...
Citera
2023-08-01, 13:20
Medlem
Maxtaduss avatar
Citat:
Startade en ny "tråd" i ChatGPT 3.5 på chat.openai.com:

Den verkar försöka undvika rim men inte lyckas alltid... tror den är alltför conditioned till att tro att det inte är en sång om det inte rimmar, stackarn har väl aldrig sett nåt annat under upplärningen...

Det var ett prompt jag slängde ihop på 15 sekunder, klart det går att få ett bättre prompt med ännu bättre resultat.

Om du använder APIn så kommer du få ännu bättre resultat då openai's interface modell har relativt kassa parametrar inställda på temperature, top_p och requency.

Jag har en fråga till er...
Varför i helv... sitter ni och spenderar eran tankekraft för att försöka få GPT att rimma eller inte?
Personligen använder jag GPT för passiv inkomst och ni sitter med GPT och ni använder det för att... rimma eller inte rimma, är det nivån vi ska ligga på här i tråden?
Citera
2023-08-01, 13:26
Medlem
Maxtaduss avatar
Citat:
Dessutom suger ditt språkbruk, det ska vara "do not" och "each other"... kan du inte engelska eller?

Nej det ska inte vara "do not" eftersom vi talar om låten i tredjeperson.
Citera
2023-08-01, 13:29
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Det var ett prompt jag slängde ihop på 15 sekunder, klart det går att få ett bättre prompt med ännu bättre resultat.

Om du använder APIn så kommer du få ännu bättre resultat då openai's interface modell har relativt kassa parametrar inställda på temperature, top_p och requency.

Jag har en fråga till er...
Varför i helv... sitter ni och spenderar eran tankekraft för att försöka få GPT att rimma eller inte?
Personligen använder jag GPT för passiv inkomst och ni sitter med GPT och ni använder det för att... rimma eller inte rimma, är det nivån vi ska ligga på här i tråden?

Jag skiter egentligen fullständigt i om den rimmar eller inte, men avskyr när folk kommer med tvärsäkra BS-påståenden utan att ens ha dubbelkollat om det stämmer eller ej. Särskilt när man upprepar sina BS-påståenden och vill - av okända motiv - få det att låta som att något är på ett sätt som det inte är.
Citera
2023-08-01, 13:30
Medlem
Maxtaduss avatar
Citat:
Jag skiter egentligen fullständigt i om den rimmar eller inte, men avskyr när folk kommer med tvärsäkra BS-påståenden utan att ens ha dubbelkollat om det stämmer eller ej. Särskilt när man upprepar sina BS-påståenden och vill - av okända motiv - få det att låta som att något är på ett sätt som det inte är.

Så även fast ni alla tre får bättre resultat med mina prompts än era egna så är promptsen inte problemet?
Senast redigerad av Maxtadus 2023-08-01 kl. 13:36.
Citera
2023-08-01, 13:36
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Nej det ska inte vara "do not" eftersom vi talar om låten i tredjeperson.

Nej, det ska vara "do not" eftersom det refererar till "the lyrics". Hade det varit "the lyric" hade "does not" varit korrekt. Men eftersom "lyric" snarare innebär texten som helhet än dess beståndsdelar, så vore det ändå inkorrekt.

Inkorrekt:
"Create a song where the lyrics does not rhyme with eachother"

Korrekt:
"Create a song where the lyrics do not rhyme with each other"

Korrekt:
"Create a song where the lyric does not..."
Citera
2023-08-01, 13:38
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Så även fast ni alla tre får bättre resultat med mina prompts än era egna så är promptsen inte problemet?

Är du på riktigt? Din prompt fungerade ju inte, ska du inte ta och ge dig någon gång? Om man begär en låttext som inte rimmar, men får en låttext som rimmar, så är det ju uppenbarligen en icke-fungerande prompt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in