2023-08-01, 10:04
Medlem
Klas-Vegass avatar
Finns bara HR 26 i det spannet. Och det finns ingen anledning att köpa något annat då det motsvarar vad du faktiskt skrivit. Jag vet inte ruffhöjden men kojerna är fulllängd.

26 fot är lagom bökigt.

Jag skulle inte köpa något annat idag. Du får ändå inte med dig frun eller ungarna om de inte är små.

Kanske väger det in att jag pratar västkust. Söndagssegling på östkusten är inte samma sak.
Citera
2023-08-01, 10:37
Medlem
Jag vet en Laurin 28 som är till saly på Kap Verde.
Den är nog billig. Den sjönk utanför Santo Antao tidigare i år och är nu upplyft för genomgång och renovering.

Polca 28 eller Mamba 29 kanske kan vara något annars? Billiga 70-80-talsbåtar med ståhöjd åtminstone för mig som är 180cm.
Citera
2023-08-01, 13:51
Medlem
Jag tror man kan få en Albin Cumulus för de pengarna och den uppfyller dina krav gällande antal kojer, toaoch ståhöjd (osäker på exakta måttet)
Citera
2023-08-01, 15:31
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Finns bara HR 26 i det spannet. Och det finns ingen anledning att köpa något annat då det motsvarar vad du faktiskt skrivit. Jag vet inte ruffhöjden men kojerna är fulllängd.

26 fot är lagom bökigt.

Jag skulle inte köpa något annat idag. Du får ändå inte med dig frun eller ungarna om de inte är små.

Kanske väger det in att jag pratar västkust. Söndagssegling på östkusten är inte samma sak.
Njae, det finns allt en del annat. Man måste ju inte ha en HR, även om jag absolut förstår varför man vill ha just en sådan.
Citera
2023-08-01, 16:08
Medlem
Kom på en båt till: Fenix. En mycket trevlig och lättdriven båt som känns betydligt modernare än Cumulus, Accent, Maxi xx. Är man bra på att pruta och har lite tålamod kan man nog få en för 100k
Citera
2023-08-01, 16:26
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Kom på en båt till: Fenix. En mycket trevlig och lättdriven båt som känns betydligt modernare än Cumulus, Accent, Maxi xx. Är man bra på att pruta och har lite tålamod kan man nog få en för 100k
Har funderat på en sådan också, om det går att få en för rimliga pengar. Den verkar ju otroligt välplanerad under däck, och om den är roligare att segla än de du nämnde så kanske det är värt att höja budgeten något om så krävs.
Citera
2023-08-01, 16:37
Medlem
JamesFs avatar
Är du ingen mekare så prioritera en någorlunda färsk maskin. I gamla båtar kan det sitta utslitna gamla dieslar. Men många har bytt motor på 80 talsbåtarna. En sådan ska du ha.
Citera
2023-08-01, 16:47
Medlem
Köp en Nordisk Folkbåt i trä. Finaste båten och du får den nästan gratis…
Citera
2023-08-01, 16:58
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesF
Är du ingen mekare så prioritera en någorlunda färsk maskin. I gamla båtar kan det sitta utslitna gamla dieslar. Men många har bytt motor på 80 talsbåtarna. En sådan ska du ha.
Jo. Nyare, eller ordentligt renoverad, sötvattenskyld diesel kommer absolut att väga tungt. Jag vill segla, inte leka dieselmek.

Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Köp en Nordisk Folkbåt i trä. Finaste båten och du får den nästan gratis…
Älskar träbåtar, seglar en just nu. Det är underbart, men jag vill just segla. Inte slipa och lacka...
Citera
2023-08-01, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jo. Nyare, eller ordentligt renoverad, sötvattenskyld diesel kommer absolut att väga tungt. Jag vill segla, inte leka dieselmek.

Älskar träbåtar, seglar en just nu. Det är underbart, men jag vill just segla. Inte slipa och lacka...
Förstår. Dock överdriven skillnad mellan plast och trä om båten är i gott skick…
Citera
2023-08-01, 17:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Förstår. Dock överdriven skillnad mellan plast och trä om båten är i gott skick…
Sant. Jag skall hjälpa ägaren till den jag seglar nu med underhållet, vi får se om jag blir avskräckt eller får mersmak. Den är i ett ypperligt skick, så det blir en bra referens om man skulle springa på någon träbåt i samma skick.
Citera
2023-08-01, 17:33
Medlem
Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här