2023-07-31, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
Fast det blir nog en game changer för United ändå. Förra året snittade dom ca 53% bollinnehav och hade stora problem att kontrollera matcher. De Gea slungade upp boll efter boll under press som motståndarna enkelt tog över. Med Onana och rätt mittbackar kommer united att kunna spela sig ur press och behålla bollen och således starta sina anfall snabbare. Det blir en jäkla skillnad mot att jaga efter dåliga långbollar. Sen är såklart Onana inte tillräckligt, spelas backar som Maguire skulle lika gärna De Gea kunna stå mellan stolparna.

Spelar man med en fyrbackslinje så ska man kunna lösa sig ut ur press på den här nivån. Klart Maguire inte kan lösa sig ut ur press men resterande backar ska klara av det. Gör de inte det så har vi ett backproblem, inte målvaktsproblem. En spelskicklig målvakt är viktigt, det har vi sett i City med Ederson. Men då spelar de också en trebackslinje då Stones har gått upp i banan för att skapa ytor.
Citera
2023-07-31, 19:24
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susozs
Spelar man med en fyrbackslinje så ska man kunna lösa sig ut ur press på den här nivån. Klart Maguire inte kan lösa sig ut ur press men resterande backar ska klara av det. Gör de inte det så har vi ett backproblem, inte målvaktsproblem. En spelskicklig målvakt är viktigt, det har vi sett i City med Ederson. Men då spelar de också en trebackslinje då Stones har gått upp i banan för att skapa ytor.

Visst äre så, och missminner jag inte så var det liknande system ETH hade i Ajax eller? Han försökte spela det spelet i början på förra säsongen, men efter 0-4 mot Brentford insåg han att han saknar spelare för det. ETH har större planer för laget, men han har många spelare att byta ut på vägen. Precis som Arteta fick göra första säsongerna i Arsenal så fick ETH göra det bästa av situationen och spela det spelet som truppen behärskade.
Citera
2023-07-31, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Det ser inte så illa pinkat ut nej det får man erkänna, men det finns ändå lite frågetecken:

Nunez första säsong var ingen succé. Vi får väl se om han slår igenom ordentligt. Diaz missade stora delar av förra säsongen. Hur bra kan han studsa tillbaks i år? Salah håller fortfarande hög klass och gör sina mål, men känns ändå på nedgång. Gakpo och Jota är stabila, men inte toppklass. Hur kommer Mac Allister passa in? Thiagos kropp känns slut. Szobo kommer från en klart sämre liga. Kan han flyga direkt?

Jag måste nog ändå vara lite biased och säga att detta toppar faktiskt:

- Jesus
- Saka
- Martinelli
- Ödegaard
- Trossard
- Havertz
- Balogun
- Nketiah
- Nelson
- ESR
- Viera
- Rice
- Partey
- Jorginho

Jag kan bara inte se vart det ska gå helt åt skogen. Det kanske inte räcker till titeln, men utanför topp 4 ska till någonting monumentalt.

Det toppade ju inte förra säsongen och Rice + Havertz är en klar nedgradering av vad ni hade innan. Men det är förstås bra att ha bra avbytare att välja mellan också.

Salah är också dubbelt så bra som Arsenals yttrar. Förra säsongen tror jag var er bästa chans, men jag kan ha fel.
Citera
2023-07-31, 19:33
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
Det toppade ju inte förra säsongen och Rice + Havertz är en klar nedgradering av vad ni hade innan. Men det är förstås bra att ha bra avbytare att välja mellan också.

Salah är också dubbelt så bra som Arsenals yttrar. Förra säsongen tror jag var er bästa chans, men jag kan ha fel.

Öhm, okej. Vi kan räkna Rice mot Partey då. Den sistnämnde är fortfarande kvar i truppen så om Rice floppar blir det ingen skillnad där ändå. Xhaka mot Havertz går väl på ett ut ungefär.

Dubbelt så bra är väl en nätt överdrift. Inget annat lag hade två yttrar som bägge gjorde runt 15 mål i ligan. Det var en riktigt bra möjlighet, men det här laget har inte nått sin höjd ännu. Knappt någon som är i peakålder.
Citera
2023-07-31, 19:35
Medlem
srsbizs avatar
Titelstriden blir väldigt intressant kommande säsong, jag tror att vi har fyra lag som slåss om titeln en bra bit i vår. Min känsla just nu är att det blir Liverpool som segrare eller Arsenal. Jag tror City får en mellansäsong efter trippeln, United kan blanda sig in och överraska. Lite fördel Liverpool om man får en bra start då man inte har något CL att tänka på.
Citera
2023-07-31, 19:37
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Det ser inte så illa pinkat ut nej det får man erkänna, men det finns ändå lite frågetecken:

Nunez första säsong var ingen succé. Vi får väl se om han slår igenom ordentligt. Diaz missade stora delar av förra säsongen. Hur bra kan han studsa tillbaks i år? Salah håller fortfarande hög klass och gör sina mål, men känns ändå på nedgång. Gakpo och Jota är stabila, men inte toppklass. Hur kommer Mac Allister passa in? Thiagos kropp känns slut. Szobo kommer från en klart sämre liga. Kan han flyga direkt?

Jag måste nog ändå vara lite biased och säga att detta toppar faktiskt:

- Jesus
- Saka
- Martinelli
- Ödegaard
- Trossard
- Havertz
- Balogun
- Nketiah
- Nelson
- ESR
- Viera
- Rice
- Partey
- Jorginho

Jag kan bara inte se vart det ska gå helt åt skogen. Det kanske inte räcker till titeln, men utanför topp 4 ska till någonting monumentalt.

Frågetecken är till för att rätas ut och kommer så göras, förhoppningsvis... Jodå, finns alltid frågetecken och farhågor, särskilt de som råkat ut för långvariga skador, se bara på VvD, har inte alls varit sig lik, även om han inte haft någon fast partner så har hans egna spel varit helt under isen, i flera matcher/perioder. Diaz har ändå sett bra ut i de träningsmatcer jag sett, så hoppas han kan fortsätta där och då han var som bäst, förra säsongen. Salah, är Salah och kommer säkerligen snubbla in x antal mål, samt gör x antal klassmål - inte orolig förrän han visar att han inte längre hinner med/duger.

Gakpo/Jota, som sagt stabila och skall bli intressant att se Gakpo ta ännu större kliv denna säsong när han haft tid att spela in sig i laget och lära känna sin medkamrater, mer. Mac Allister kommer passa in alldeles utmärkt - tycker mig redan se detta, in stundom, Szabo har en del att bevisa men måste ges tid, såklart. Thiago skadebenägen och får vi nog se mera som ett komplement än en startspelare.

Ja, även Arsenal ser starka ut - dock inte lika starka som oss. Våra lag blir dock intressanta att se hur de klarar sig defensivt - är mycket oroad, i alla fall för LFCs del, då inte mycket hänt där. Skadefritt är såklart nyckelorden för alla som vill vara med i toppen - kanske Liverpool har en fördel i att inte vara med i CL? Inte för att Europa League är helt värdelös och bara sopas hem, men anspänningen kanske kan bli mindre där...?

Jaja, jag är supertaggad inför årets säsong - öppningen mot Chelsea ser jag fram emot med skräckblandad förtjusning - blir inte lätt...
Citera
2023-07-31, 19:43
Bannlyst
Citat:
Öhm, okej. Vi kan räkna Rice mot Partey då. Den sistnämnde är fortfarande kvar i truppen så om Rice floppar blir det ingen skillnad där ändå. Xhaka mot Havertz går väl på ett ut ungefär.

Dubbelt så bra är väl en nätt överdrift. Inget annat lag hade två yttrar som bägge gjorde runt 15 mål i ligan. Det var en riktigt bra möjlighet, men det här laget har inte nått sin höjd ännu. Knappt någon som är i peakålder.

Om Rice floppar och Partey inte fått spela tillräckligt så kan det bli stor skillnad. Men det är som sagt bra med bra avbytare.

Salah är dubbelt så bra med vad han gjorde förra säsongen i ett skakigt Liverpool. Han ghostar inte heller viktiga matcher som Saka/Martinelli verkar göra. Det kanske förändras nu när ni fått lite erfarenhet men jag tror fortfarande det är lite för tidigt.

Jesus är ingen höjdare där uppe på toppen heller. Sparkad av Pep för en anledning.
Citera
2023-07-31, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av srsbiz
Titelstriden blir väldigt intressant kommande säsong, jag tror att vi har fyra lag som slåss om titeln en bra bit i vår. Min känsla just nu är att det blir Liverpool som segrare eller Arsenal. Jag tror City får en mellansäsong efter trippeln, United kan blanda sig in och överraska. Lite fördel Liverpool om man får en bra start då man inte har något CL att tänka på.

Mycket bra gissning. Vad tror du om Newcastle?
Citera
2023-07-31, 19:47
Medlem
Drickbacks avatar
Liverpool har några hinder att komma över för att vinna iår.
- Försvarspelet
- Övriga måste avlasta Salah i målgörarndet
- Komma upp i högre löphastigheter
- Inledande bortamatcher
- Hitta sista pusselbiten till mittfältet
Citera
2023-07-31, 19:50
Medlem
Drickbacks avatar
Ett lag som många missar och som verkligen går under radarn är Aston Villa, ska bli kul och se om de kan ta nästa steg.

Tappar Tottenham Kane så är de borta från topp 5 snacket.
Senast redigerad av Drickback 2023-07-31 kl. 19:54.
Citera
2023-07-31, 20:01
Medlem
srsbizs avatar
Citat:
Mycket bra gissning. Vad tror du om Newcastle?

Jag tror att man tillsammans med Chelsea slåss om femteplatsen. Många har säkert redan räknat bort Chelsea men tror att man gör ett stort lyft från förra säsongen och hamnar 5-6.
Citera
2023-07-31, 20:04
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Frågetecken är till för att rätas ut och kommer så göras, förhoppningsvis... Jodå, finns alltid frågetecken och farhågor, särskilt de som råkat ut för långvariga skador, se bara på VvD, har inte alls varit sig lik, även om han inte haft någon fast partner så har hans egna spel varit helt under isen, i flera matcher/perioder. Diaz har ändå sett bra ut i de träningsmatcer jag sett, så hoppas han kan fortsätta där och då han var som bäst, förra säsongen. Salah, är Salah och kommer säkerligen snubbla in x antal mål, samt gör x antal klassmål - inte orolig förrän han visar att han inte längre hinner med/duger.

Gakpo/Jota, som sagt stabila och skall bli intressant att se Gakpo ta ännu större kliv denna säsong när han haft tid att spela in sig i laget och lära känna sin medkamrater, mer. Mac Allister kommer passa in alldeles utmärkt - tycker mig redan se detta, in stundom, Szabo har en del att bevisa men måste ges tid, såklart. Thiago skadebenägen och får vi nog se mera som ett komplement än en startspelare.

Ja, även Arsenal ser starka ut - dock inte lika starka som oss. Våra lag blir dock intressanta att se hur de klarar sig defensivt - är mycket oroad, i alla fall för LFCs del, då inte mycket hänt där. Skadefritt är såklart nyckelorden för alla som vill vara med i toppen - kanske Liverpool har en fördel i att inte vara med i CL? Inte för att Europa League är helt värdelös och bara sopas hem, men anspänningen kanske kan bli mindre där...?

Jaja, jag är supertaggad inför årets säsong - öppningen mot Chelsea ser jag fram emot med skräckblandad förtjusning - blir inte lätt...

Så är det vettu! Finns även för de som kommer från succesäsonger. Man vet aldrig om det kan upprepas.

Vvd känns det som att Klopp kört slut på senaste åren. Han har fått köra non stop mer eller mindre. Vilket förmodligen varit ett korrekt beslut.

Tycker Diaz va riktigt vass när han kom på våren där så det är ju ”kul” om han kan komma tillbaks dit. Man vill aldrig att spelare ska tappa det pga jobbiga skador.

Det kommer han. Lite det jag menar. Han matar han inte målen. Men jag tycker inte att han känns lika ”där” längre. Om du förstår vad jag menar?

Håller med om Mac Allister. Känns som en klockren spelare som har låg fallhöjd.

Kommer inte hålla med om att ni ser vassare ut, men det är var och ens rätt att ha sin åsikt i den frågan enligt mig

Absolut. Beroende på vilken grupp man får där i EL kan man spara väldigt mycket krafter och ändå få med sig bra resultat.

Verkligen. Just nu känner man bara att man vill att säsongen ska dra igång och att alla utomstående ska inse hur jävla bra ”mitt” lag kommer vara denna säsong

Citat:
Om Rice floppar och Partey inte fått spela tillräckligt så kan det bli stor skillnad. Men det är som sagt bra med bra avbytare.

Salah är dubbelt så bra med vad han gjorde förra säsongen i ett skakigt Liverpool. Han ghostar inte heller viktiga matcher som Saka/Martinelli verkar göra. Det kanske förändras nu när ni fått lite erfarenhet men jag tror fortfarande det är lite för tidigt.

Jesus är ingen höjdare där uppe på toppen heller. Sparkad av Pep för en anledning.

Presterar inte Rice inledningsvis kommer det gå ganska snabbt att Partey tar över. Inte alls orolig över det.

Jaja, du kan få den. Tänker inte säga att Salah är dålig, men fakta är att Saka och Martinelli är 10 år yngre och har framtiden för sig.

Saka sänkte både Liverpool och United förra säsongen och har överlag bra stats mot storlagen så den bilden stämmer inte riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in