2023-07-31, 16:22
Medlem
Cindells avatar
Skrota namnsdagar helt. Det finns ju hundratusentals olika namn nuförtiden.

Jag har aldrig firat namnsdagar (trots att mitt namn finns med, men jag har inte ens koll på vilket datum).
Senast redigerad av Cindell 2023-07-31 kl. 16:30.
Citera
2023-07-31, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo men om vi vill att de ska inkluderas. Så är detta med att ge dom en namn viktigt. Vi vill ju att i framtiden att dessa Ali ska bry sig lika mycket om Sverige och försvara landet Sverige som en som heter Göran. Därav bra att de får en egen namnsdag.

Våra förfäder fick kämpa för den rättigheten, det är därför den respekteras och värdesätts. Ska den rättigheten nu skänkas iväg till folk som inte ens vill försvara Sverige helt gratis? Eller ens respekterar landet och till och med kränker landet?

Det är ju det som är problemet..
Citera
2023-07-31, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vad är det för folk som inte "ens vill försvara Sverige helt gratis" och inte respekterar Sverige? Vilka menar du att det skulle vara, och vad vet du om det?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...rsalternativen.
Citera
2023-07-31, 16:33
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Trådstarten är för övrigt extremt ohederlig, för Aftonbladet har inte alls skrivit så:

Här är länk till den riktiga artikeln:

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...fa-en-namnsdag

Har inget med religion att göra, utan bara ett konstaterande att namn som numera är vanligt förekommande bland svenskarna borde ingå i namnsdagskalendern.
Citera
2023-07-31, 16:43
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men det ändras ju hela tiden. Brynolf som exempel var poppis och med för många på 50-talet hette Brynolf. Det läggs till och tas bort namn hela tiden. Högst troligt kommer namn som Ali med förr eller senare för det är väldigt många som heter Ali i Sverige idag.
Om den dagen kommer blir jag öppet nazist
Citera
2023-07-31, 16:57
Medlem
SaboMuggades avatar
Citat:
Trådstarten är för övrigt extremt ohederlig, för Aftonbladet har inte alls skrivit så:

Här är länk till den riktiga artikeln:

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...fa-en-namnsdag

Har inget med religion att göra, utan bara ett konstaterande att namn som numera är vanligt förekommande bland svenskarna borde ingå i namnsdagskalendern.

Njae.
Traditionen med namnsdag härstammar från den romersk-katolska helgonkalendern och hon nämner i sin artikel (indirekt) att Botvid (svenskt helgon) bör tas bort och ersättas av Mohamed.
Citera
2023-07-31, 17:02
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Jo det är rätt vanliga namn, tydligen 25000 Muhammed i Sverige och 15000 Ali bland annat.

Pekka och Pedro har namnsdag 29/6 för övrigt.

https://www.presenttips.se/namnsdagar/29-juni/pekka

.

Jag betvivlar inte att det bor 25000 personer med namnet Muhammed i Sverige, snarare förvånad över att de inte är fler. Men nu uttalade jag mig inte om antalet personer som lever i Sverige utom om gruppen svenskar, dvs etniska/riktiga svenskar.
Citera
2023-07-31, 17:04
Medlem
Kiddieoxos avatar
Hoppas Anders drar på sig en Fatwa på grund av att han anser att Muhammed ska ha en namnsdag.
Citera
2023-07-31, 17:23
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kidnappadIRL
Vettigt förslag kan jag tycka. Ser inte riktigt problemet? Märkligt för mig att det tycks ha väckt arga känslor i Aftonbladets livechat.
Ja om vi bara behöver lägga till några namn för att hålla Ali borta från den kriminella bana så är väl det en god gärning. 28 dec kan väl funka.
Citera
2023-07-31, 17:43
Medlem
Citat:
Tack för länken, det är alltså en något lägre andel av de med båda föräldrarna födda utanför Norden som vill göra lumpen. Det står ju också om orsaken, många kan ha dåliga erfarenheter av militär och krig.

Men uppmuntrande att såpass många i denna grupp ändå vill göra lumpen faktiskt!

Så tänker du adressera vad jag sa om att kämpa & respektera vs att få allt gratis?
Citera
2023-07-31, 17:49
Medlem
Bra initiativ. Bara hopplöst omoderna människor har problem med detta. Sverige tillhör alla.
Citera
2023-07-31, 17:55
Medlem
farmenSebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SydneyPowell
Bra initiativ. Bara hopplöst omoderna människor har problem med detta. Sverige tillhör alla.

Håll käft.

Moderna muslimer med klanmentalitet och seder från medeltiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in