• 1
  • 2
2023-07-31, 16:36
Medlem
McCarthy01s avatar
Facebook blir alltmer dött, diskussionsforum har väl varit på utdöende ett ganska bra tag nu, förutom detta. Folk bloggar allt mindre och de bloggar som finns idag är ju mest skrivna av äldre personer. "Traditionella" hemsidor är också något som blir mer och mer sällsynt. Sidor som Tiktok är ju mest bara korta klipp men bara få användare som har många följare och folk som kommenterar. Youtube är väl ett av få ställen där det fortfarande är ganska mycket aktivitet Det var mycket mer aktivitet på flera plan för bara 10 år sedan. Vilka sidor håller folk mest till på idag?
Citera
2023-07-31, 16:39
Youtube står sig. Sen finns det många podcasts och vanlig Rapport på SVT-play.
Citera
2023-07-31, 16:53
Avstängd
triptykens avatar
Privata forum. Direkt kommunikation med vänner Tech bloggar. Mastodon i viss mån och saker som lobste.rs och andra federerade alternativ. Speciellt till video.

Men det är bara jag. Internet är hur aktivt som helst men många är mest trötta på alt right boomers och algoritm radikaliserade släktingar så Fejjan och fd twitter är mer och mer dött och Youtube börjar gå samma väg det med
Citera
2023-07-31, 16:58
Medlem
Hegamons avatar
Youtube har vuxit enormt. För Sveriges del tror jag att många övergett internetforumen och begett sig till Youtube istället. Samma gäller förmodligen för Tiktok. Alltså video och gärna kortare sådana med fördel, istället för att läsa (och diskutera) sig fram till saker på forum.

Här finns källa på hur folk konsumerar Youtube: https://backlinko.com/youtube-users

I takt med att Youtubes blivit professionella i sin framställan av material, dokumentärer och annat underhållande, har Youtube numera klarat konkurrera ut många andra hemsidor på nätet. Utvecklingen var väntad, då många Youtubekanaler håller samma klass som vilket tv-producerat som helst.

Besökaren efterfrågar mycket information på kort tid, som är kvalitativt. Tiden för att läsa igenom vad vem som helst skrivit på ett forum, är förbi. Att läsa och diskutera har ersatts, på gott och ont.

Jag upplever det också som att AI blivit spiken i kistan för många internetforum.
Citera
2023-07-31, 17:24
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Privata forum. Direkt kommunikation med vänner Tech bloggar. Mastodon i viss mån och saker som lobste.rs och andra federerade alternativ. Speciellt till video.

Men det är bara jag. Internet är hur aktivt som helst men många är mest trötta på alt right boomers och algoritm radikaliserade släktingar så Fejjan och fd twitter är mer och mer dött och Youtube börjar gå samma väg det med

Ja, jag tror att en del "sverigevänliga" grupper på bland annat Facebook inför främst valet 2018 gjorde sitt till för att skrämma iväg folk från plattformen. Folk som skrev där kunde inte vårda sitt språk och gav uttryck för öppet hat, många av dem var äldre som du säger. Inte för att jag har något emot SD (har själv varit SD:are), men man kan åtminstone försöka uttrycka sig lite vuxet och världsvant.
Citera
2023-07-31, 17:28
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Youtube har vuxit enormt. För Sveriges del tror jag att många övergett internetforumen och begett sig till Youtube istället. Samma gäller förmodligen för Tiktok. Alltså video och gärna kortare sådana med fördel, istället för att läsa (och diskutera) sig fram till saker på forum.

Här finns källa på hur folk konsumerar Youtube: https://backlinko.com/youtube-users

I takt med att Youtubes blivit professionella i sin framställan av material, dokumentärer och annat underhållande, har Youtube numera klarat konkurrera ut många andra hemsidor på nätet. Utvecklingen var väntad, då många Youtubekanaler håller samma klass som vilket tv-producerat som helst.

Besökaren efterfrågar mycket information på kort tid, som är kvalitativt. Tiden för att läsa igenom vad vem som helst skrivit på ett forum, är förbi. Att läsa och diskutera har ersatts, på gott och ont.

Jag upplever det också som att AI blivit spiken i kistan för många internetforum.

Jag ifrågasätter behovet av ex.vis Chat-gpt eftersom det mesta går att få fram med sökmotorer. Men förstår nyfikenheten hos folk av att hålla dialoger med AI som liknar en människas svar. Dessutom tycker jag fortfarande att diskussionsforum och grupper på sociala medier är överlägsna eftersom man där får svar av människor, med egna erfarenheter och upplevelser.
Citera
2023-07-31, 17:28
Medlem
HubertOlssons avatar
Finns massor av hemsidor men de kommer inte upp sökningarna när du söker på Google innan kanske sidan 53? Finns säkert massor av sidor som ser ut sent 90-tal eller tidigt 2000tal men de kommer som sagt var inte upp i sökningar. Många använder nog att kika på youtube,netlix playtjänster. Spotify och ljudböckstjänster är nog poulära. Men det är mindre socialt nu. Facebook är ju inte alls som det var när det var nytt.

Streaming har vuxit sig väldigt stort än tidigar. Twitch är ju jättepopulät.
Citera
2023-07-31, 17:37
Medlem
Bygga hemsidor och kommunicera med andra var vad jag tyckte var roligt. Helvete vad man snackade med många från hela världen. Internet idag är mest bajs om jag ska vara ärlig. Sökmotorerna bryr sig inte ens om vad man söker på. Hemsidorna är bara fladdrigt skit med annonser och popups så att det inte går att läsa. Man är mest här, på youtube och några få andra ställen. Läser på wikipedia. Rumble ibland. Det är inte samma känsla som förr.
Citera
2023-07-31, 17:42
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson
Finns massor av hemsidor men de kommer inte upp sökningarna när du söker på Google innan kanske sidan 53? Finns säkert massor av sidor som ser ut sent 90-tal eller tidigt 2000tal men de kommer som sagt var inte upp i sökningar. Många använder nog att kika på youtube,netlix playtjänster. Spotify och ljudböckstjänster är nog poulära. Men det är mindre socialt nu. Facebook är ju inte alls som det var när det var nytt.

Streaming har vuxit sig väldigt stort än tidigar. Twitch är ju jättepopulät.

Google har enligt mig blivit allt sämre på att få fram sådana sökresultat man vill ha. De sållar för mycket, så därför använder jag numera Bing, Duckduckgo eller Yandex (den sistnämnda ryska anser jag vara den bästa, då den inte har samma västerländska censur).

När det gäller t.ex. bildsök är Yandex överlägset.

För att få fram dessa hemsidor får man nog istället använda dessa sökmotorer.
Citera
2023-07-31, 17:48
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Bygga hemsidor och kommunicera med andra var vad jag tyckte var roligt. Helvete vad man snackade med många från hela världen. Internet idag är mest bajs om jag ska vara ärlig. Sökmotorerna bryr sig inte ens om vad man söker på. Hemsidorna är bara fladdrigt skit med annonser och popups så att det inte går att läsa. Man är mest här, på youtube och några få andra ställen. Läser på wikipedia. Rumble ibland. Det är inte samma känsla som förr.

Nej, det är mycket som ändrats under en 10-årsperiod. Jag använder inte längre google, då de sållar för mycket och utelämnar sådana resultat man vill få fram. Använder Bing, Duckduckgo eller Yandex, där får man ibland fram väldigt mycket som inte kommer fram med en Google-sökning.

Jag gillade dessa hemsidor starkt, och försökte mig själv på att göra en, men pga att jag tyckte det var lite krångligt med HTML-kodningen så övergick jag till att skaffa hemsida på en portal för just hemsidor (närmare bestämt n.nu).
Citera
2023-07-31, 17:53
Medlem
Jag använder internet för
Facebook
Köp och sälj sidor
Blocket
Köpa och sälja saker på andra sidor
Tradera
Citera
2023-07-31, 18:22
Medlem