2023-07-31, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2013/03/08/nya-siffror-fran-folksam-man-sitter-oftast-bakom-ratten-men-kvinnor-kor-sakrare/

Funkar denna bättre ?

tillägg.
Det finns nog ingen förarte som är bäst i trafiken eftersom det är många som är goda chafförer. Manliga som kvinnliga.
Och det är ingen objektiv tävling eftersom där inte finns mer mätbara resultat än statistik.

om den är subjektiv så är män,som grupp, bättre förare än snittet och kvinnor som grupp... mer som snittet. enligt din länk.

så kvar är egentligen bara objektivt. och där är vi väll överrens om att alla mätbara snabbast, flest gp segrar, andelen som klarar uppkörning etc, är män?
Citera
2023-07-31, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Vad försöker du få fram? Att kvinnor kör långt under hastighetsgränserna?

när de krashar så gör de nog det med stor sannolikhet.

Citat:
Troligen kommer majoriteten av de båda grupperna ta sig fram tryggt och säkert.
nja, kvinnor kommer orsaka fler olycker sätt till tid på vägen, men män kommer orsaka allvarligare olyckor. och fler olyckor i absoluta tal (de spenderar ju mer tid i trafiken.

Citat:
Vilken överlägsna genetik? Du menar att män generellt sett är fysiskt starkare än kvinnor? Ja där "vinner" män, helt korrekt.

Testosteron gör dig objektivt till en bättre bilförare (och förmodligen till en sämre hos vissa personlighetstyper)

Citat:
Helt korrekt, man blir bra på det man gör varje dag/upprepade gånger. Jodå kvinnor blir också bra på det de upprepat gör varje dag.
det är förmodligen därför män är bättre bilförare.

Citat:
Du syftar nog på överfokusering på ett enskilt ämne. Där "vinner" troligen autistiska män, fler män än kvinnor är autister.

även bland de som intehar diagnosen autist finner du fler överfokuserade män, det handlar om val.

Citat:
Undersökningarna räknade med antal körda mil. Kvinnor är fortfarande bättre bilförare än män.

vilken undersökning?
Citera
2023-07-31, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men vad fan. Om du kör en biltävling i ett tv-spel och inte ens kommer i mål för att du kör av banan eller krockar, är du då ändå skickligare än den som kom i mål och vann för att du körde fortare och inte klarade av att väja för hindren?

Om du kör av banan för att du kör betydligt snabbare medans den andra kör i snigelfart, inser du då att riskprofilen ser olika ut? Alltså kan man inte dra en definitiv slutsats utifrån bara olyckor per mil körd utifrån samma populationsstorlek.

Lite det som är poängen. Jag har inte påstått man är skickligare, istället säger jag: ''Är du nödvändigtvis skickligare bara för du har färre olyckor''? Och jag anser ju inte det, då hastigheten kan spela in här. Jag hävdar inte att det är så, jag hävdar svagheterna med att argumentera för att olyckor per mil körd säger vem som är den bästa föraren.
Citera
2023-07-31, 13:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Du svarade inte på båda frågorna. Jag frågade två frågor.

"Om en kvinna kör i 20 km/h medans en man kör i snitt 100 km/h och det är färre olyckor per 100 000 per kilometer för kvinnor, drar du även i detta fall slutsatsen att kvinnan är en bättre (skickligare) förare? Om svaret är ja, så är du konsekvent, men lär inte vara någon med en normal IQ quota som håller med dig, om inte svaret är ja, så är du logiskt inkonsekvent."

Om kvinnor kör långt under hastighetsgränserna och män långt över hastighetsgränserna i genomsnitt så kommer båda grupperna orsaka olyckor. Troligen kommer olyckorna som kvinnorna orsakar vara mildare eftersom de höll så låg hastighet.
Citera
2023-07-31, 13:41
Avslutad
Citat:
Om du kör av banan för att du kör betydligt snabbare medans den andra kör i snigelfart, inser du då att riskprofilen ser olika ut? Alltså kan man inte dra en definitiv slutsats utifrån bara olyckor per mil körd utifrån samma populationsstorlek.

Lite det som är poängen. Jag har inte påstått man är skickligare, istället säger jag: ''Är du nödvändigtvis skickligare bara för du har färre olyckor''? Och jag anser ju inte det, då hastigheten kan spela in här. Jag hävdar inte att det är så, jag hävdar svagheterna med att argumentera för att olyckor per mil körd säger vem som är den bästa föraren.
Jag pratar inte om riskprofil, utan undrar om du hävdar att du vinner tv-spelstävlingen trots att du inte ens kom i mål?
Citera
2023-07-31, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag pratar inte om riskprofil, utan undrar om du hävdar att du vinner tv-spelstävlingen trots att du inte ens kom i mål?

Jag ser inte relevansen av din fråga utifrån tråden? Nej, det hävdar jag inte.
Citera
2023-07-31, 13:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Där ser man. även när folksam frågar så är män och kvinnor överens om att män är bättre bilförare.

det finns visst hopp för dig med.

(källan... i texten...)
http://mb.cision.com/Public/1524/9382129/ae1297bdf9aa0d87.pdf

Beror lite på vem du frågar:

"Det är kvinnor i åldern 35-50 år som är de bästa bilförarna, enligt svenskarna (35 %). Totalt anser 44 procent att kvinnor kör bil bättre än män. Men män och kvinnor är långt ifrån överens. Bland kvinnorna är det 58 procent som tycker att kvinnor kör bil bäst medan motsvarande siffra hos männen är 30 procent. 46 procent av männen tycker i stället att män kör bättre, mot bara 16 procent av kvinnorna"

https://www.kvd.se/nyheter/svenskarna-svarar-att-kvinnor-ar-de-basta-bilforarna

Det enda män är bäst på gällande detta är att överskatta sin körförmåga.
Citera
2023-07-31, 13:46
Avslutad
Citat:
jo, du envisas med det, men det kan ju inte stämma på trafiken i stort, kan du inte länka studien, eller inlägget med studien du tror att du läst?

ungefär som jag gjorde.

Du kan söka på mitt nick och alla inlägg i denna tråden. Orkar inte lägga mer tid på dig.
Citera
2023-07-31, 13:47
Medlem
Citat:
Beror lite på vem du frågar:

"Det är kvinnor i åldern 35-50 år som är de bästa bilförarna, enligt svenskarna (35 %). Totalt anser 44 procent att kvinnor kör bil bättre än män. Men män och kvinnor är långt ifrån överens. Bland kvinnorna är det 58 procent som tycker att kvinnor kör bil bäst medan motsvarande siffra hos männen är 30 procent. 46 procent av männen tycker i stället att män kör bättre, mot bara 16 procent av kvinnorna"

https://www.kvd.se/nyheter/svenskarna-svarar-att-kvinnor-ar-de-basta-bilforarna

Det enda män är bäst på gällande detta är att överskatta sin körförmåga.

så subjektivt är männen de bästa bilförarna, och objektivt är de de bästa bilförarna.
Citera
2023-07-31, 13:48
Avslutad
Citat:
Jag ser inte relevansen av din fråga utifrån tråden? Nej, det hävdar jag inte.
Då så. Kvinnor är bättre på att hålla sig på banan, väja för hinder, komma i mål OCH att inte fuska med reglerna (den som fuskar åker ut).
Citera
2023-07-31, 13:48
Medlem
Citat:
Du kan söka på mitt nick och alla inlägg i denna tråden. Orkar inte lägga mer tid på dig.

Jag gjorde det. kanske blev det bortaget?

aja. studien jag länkade ligger ju kvar, så objektivt är män säkrare förare än kvinnor räknat i olyckstillbud.

även om det är ett konstigt sätt att räkna "bäst på"....
blir ju lite som att konstatera att män måste vara bäst på att föda barn, mycket färre olyckor och dödsfall än när kvinnor gör det juuuuuuuuu.....
Citera
2023-07-31, 13:52
Avslutad
Citat:
när de krashar så gör de nog det med stor sannolikhet.

När kvinnor kraschar så håller de långt under hastighetsgränserna?

detta är fan komik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in