Citat:
Ursprungligen postat av
Pandeion
Ja det var bra för balterna det håller jag med om.
För det bor många etniska ryssar där.
Men för oss är det enligt mig värdelöst med NATO.
Vi var aldrig hotade.
NATO / USA krig har bara skapat kaos, vad har dom vunnit. Hur vinner man ett krig. Det går inte.
Vietnamn, Afghanistan, Libyen, Irak länder med svag militär hur beskriver du vinsten där.
Jag pratar om säkerhetssituationen för före detta sovjetrepubliker och warszawapaktmedlemmar i central-och östeuropa, NATO-medlemskapet har varit avgörande för deras garanti mot rysk aggression. Det är därför ryssarna är så stressade med dom få länder i Europa som fortfarande skulle gå att infoga i ett nytt ryskt imperium, Belarus (säkrat med marionetten Lukashenko) Ukraina och Moldavien.
Sverige är inte hotat pga att ryssarna är försvagade just nu, det är mer en solidaritetsförklaring med Västeuropa och en markering mot Ryssland att vi går med.
Att USA störtat diktatorer som Saddam Hussein och Khadaffi och bombat talibaner, får väl stå för dom, har ingen åsikt om det egentligen, mer än att det visar på att det är ingen idé att försöka hjälpa araber att bli kvitt sina förtryckare, då det är ett kaosfolk som skapar nya konflikter direkt och inte kan generera fungerande samhällen.