2023-07-31, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Enligt Gregg är Andriivka befriat. ...
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Gregg verkar vara en ytterst suspekt person men det är ju möjligt att han kan ryska och eller ukrainska och därför kan sammanfatta telegram kanaler och rykten så att han framstår som insatt.
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Jag har också fått uppfattningen att han i första hand sammanställer information från olika källor, men även om det naturligtvis är med spin till Ukrainas favör har jag inte sett tecken på att valet av källor eller presentationen av dem ska vara vilseledande.
Gregg påstod tydligen, enligt ovan, för flera dagar sedan, att Andriivka är befriat. Det finns inga tecken på det alls i nuläget. Angående trovärdighet får man väl dra sina slutsatser. Jag gissar på överoptimism, vilket är fullt förståeligt. När jag ifrågasatte Clay Allisons påstående skrev han att jag är Ukrainahatare. Andra medlemmar (?) ifrågasatte mitt ifrågasättande. Jag ser mer än gärna att Ukraina befriar allt sitt territorium. Men det är typiskt att man får en sådan anklagelse när man försöker vara saklig och källkritisk. Mitt tips är att strunta i Gregg om ni inte är ute efter ”rätt” budskap att få höra; vilket är ett slags godhetsknarkande.
Senast redigerad av Ricimer 2023-07-31 kl. 11:00.
2023-07-31, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Heder för sådant utvecklat svar, men naturligtvis blir det fetade högintressant och ännu mer hedersamt ifall det finns en ordentlig källanvisning för detta.
Man behöver ju inte ens tycka att västmedia/Ukrainas ÖB är neutrala källor, då även agendadriven källa får mer trovärdighet när det handlar om uppgifter som går emot egna agendan.

Jag länkade själv till ett uttalande från Ukrainas ÖB här i tråden nyligen och det har skrivits mycket i västerländsk mainstreampress(New York Times m.fl.) där olika bedömare och röster från Väst har uttryckt att det går trögt, att det kommer ta tid och att det kommer bli väldigt svårt och blodigt för de ukrainska styrkorna. Ukraina har som jag förstår det under hela kriget haft mycket fler soldater att tillgå än vad Ryssland har i landet. Taktiken och förhoppningen från den ukrainska regimens styrkor har vid flera tillfällen varit just att dra nytta av ett av de få övertag de har gentemot Ryssland. De ryska styrkorna är ganska glesa på många ställen och om ukrainska styrkor pressar på med stort antal på ett ställe så kan det mycket väl bli så att de bryter igenom. I många fall så har denna taktik dock mest genererat högar av ukrainska lik och utbrända fordon.

Om de hade kunnat få bort merparten av det ryska artilleriet, och kanske även hållit attackhelikoptrarna borta, så hade de nog köttat igenom de ryska linjerna.
Senast redigerad av Tumidanda 2023-07-31 kl. 10:37.
2023-07-31, 11:37
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej då Ukraina kommer ta Krim innan vinter och Jul det har ju Ukraina lovat er Och NATO.. han vill ju göra sin pappa Biden nöjd och stolt så han kanske får lite mer pengar på kontot.
Trams gör inte att din fine folkmördardiktator kommer att vinna mer eller ens något.

Jag är stolt över det stöd Ukraina får från Sverige och andra länder, men anser vi borde ge väsentligt mycket mer. Våra försvarspengar kan absolut ej användas bättre än för att krossa den ryska diktaturen och kasta ut varenda invaderande ryss. Vi behöver i princip ingenting i nuläget då Ryssland är helt upptaget med Ukraina så vi borde kunna mångfaldiga vårt militära bistånd till Ukraina. Långsiktigt ökar det vår säkerhet.

Som jag sa, det kan gå att ta Krim innan jul, men allt beror på hur det går de närmaste veckorna. Jag tror inte det kommer gå då Ryssland skickar precis allt de har och det är trots allt en ansenlig mängd vapen och trupp, även om utrustningen är gammal och truppen är dåligt utbildad.
2023-07-31, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Trams gör inte att din fine folkmördardiktator kommer att vinna mer eller ens något.

Jag är stolt över det stöd Ukraina får från Sverige och andra länder, men anser vi borde ge väsentligt mycket mer. Våra försvarspengar kan absolut ej användas bättre än för att krossa den ryska diktaturen och kasta ut varenda invaderande ryss. Vi behöver i princip ingenting i nuläget då Ryssland är helt upptaget med Ukraina så vi borde kunna mångfaldiga vårt militära bistånd till Ukraina. Långsiktigt ökar det vår säkerhet.

Som jag sa, det kan gå att ta Krim innan jul, men allt beror på hur det går de närmaste veckorna. Jag tror inte det kommer gå då Ryssland skickar precis allt de har och det är trots allt en ansenlig mängd vapen och trupp, även om utrustningen är gammal och truppen är dåligt utbildad.

Britterna/NATO tränar ju ukrainska agenterna nu att ta Krim så snart smäller det ska du se... Ryssen kommer inte ha en chans.
2023-07-31, 11:49
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok

Innan jul skriver du. Jag skulle säga att Ukraina har tid på sig fram till de första höstregnen, då gyttgesässongen gör all manöverkrigföring omöjlig.
2023-07-31, 12:01
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Innan jul skriver du. Jag skulle säga att Ukraina har tid på sig fram till de första höstregnen, då gyttgesässongen gör all manöverkrigföring omöjlig.
Det var inte jag som sade jul, det var Menea, men jag svarade att jag trodde mer på nästa sommar. Det är fortfarande möjligt, men det kräver ett genombrott och väldigt mycket mer ammunition (framför allt robotar för att slå ut artilleri, ledningsplatser m.m.).

När höstregnen kommer så blir det trögare, men har ett genombrott redan gjort så kan offensiven fortsätta även när det blir lerigt.

Vi får vänta och se, just nu finns inga tecken på ett direkt förestående genombrott någonstans längs frontlinjen.
2023-07-31, 13:02
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Jag länkade själv till ett uttalande från Ukrainas ÖB här i tråden nyligen och det har skrivits mycket i västerländsk mainstreampress(New York Times m.fl.) där olika bedömare och röster från Väst har uttryckt att det går trögt, att det kommer ta tid och att det kommer bli väldigt svårt och blodigt för de ukrainska styrkorna. Ukraina har som jag förstår det under hela kriget haft mycket fler soldater att tillgå än vad Ryssland har i landet. Taktiken och förhoppningen från den ukrainska regimens styrkor har vid flera tillfällen varit just att dra nytta av ett av de få övertag de har gentemot Ryssland. De ryska styrkorna är ganska glesa på många ställen och om ukrainska styrkor pressar på med stort antal på ett ställe så kan det mycket väl bli så att de bryter igenom. I många fall så har denna taktik dock mest genererat högar av ukrainska lik och utbrända fordon.

Om de hade kunnat få bort merparten av det ryska artilleriet, och kanske även hållit attackhelikoptrarna borta, så hade de nog köttat igenom de ryska linjerna.

Vi visste redan innan den s.k. motoffensiven att det skulle bli dyrt för Ukraina att anfalla en väl nergrävd, minerad fiende och med artilleri som är inskjutna och har fasta mål koordinater inlagda.
Frågan har ju varit hur mycket fotfolk har Ukraina och av vilken kvalitet ?
Mycket av deras mest stridsvärda enheterna redan förbrukats under första året. Dom som genast
var frivilliga eller redan var inkallade.
Jag har tidigare sagt det och säger det igen, det kommer bli mycket svårt för Ukraina att nå sina mål
och OM dom lyckas så kommer det vara till ett mycket högt pris i form av mänskligt lidande.
Ni får gärna kalla mej pessimist men jag är realistisk.

samt, om dom lyckas: Hur skall dom få ihop befolkningen ? Ukrainare hatar sina landsmän
som är rysktalande ? eller skall alla Rysktalande Ukrainare deporteras till Ryssland ?
2023-07-31, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Vi visste redan innan den s.k. motoffensiven att det skulle bli dyrt för Ukraina att anfalla en väl nergrävd, minerad fiende och med artilleri som är inskjutna och har fasta mål koordinater inlagda.
Frågan har ju varit hur mycket fotfolk har Ukraina och av vilken kvalitet ?
Mycket av deras mest stridsvärda enheterna redan förbrukats under första året. Dom som genast
var frivilliga eller redan var inkallade.
Jag har tidigare sagt det och säger det igen, det kommer bli mycket svårt för Ukraina att nå sina mål
och OM dom lyckas så kommer det vara till ett mycket högt pris i form av mänskligt lidande.
Ni får gärna kalla mej pessimist men jag är realistisk.

samt, om dom lyckas: Hur skall dom få ihop befolkningen ? Ukrainare hatar sina landsmän
som är rysktalande ? eller skall alla Rysktalande Ukrainare deporteras till Ryssland ?

Så Ukrainas folk hatar 95% av dem som bor i Charkiv menar du? Gå och kamma dig.
2023-07-31, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott

Och siffran 95% hittade du var? På?
2023-07-31, 13:28
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott

Charkiv har en majoritet av Ukrainare , till skillnad från Luhansk, Donetsk eller Krim där Rysktalande
Ukrainare är i majoritet. common knowledge
2023-07-31, 14:37
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Frågan har ju varit hur mycket fotfolk har Ukraina och av vilken kvalitet?

Ukraina tvångsrekryterar ovilliga ungdomar under 18 år, gamla och sjuka. De får nästintill ingen träning och sätts ut för att bli kanonmat. Så kvaliteten är alltså inte så himla bra. Finns många intervjuer POWs, deserterade och självinspelade videor på Telegram och Odysee som bekräftar detta.

Ukraina har nästan ingenting kvar, varken vapen eller stridsdugliga män. Motoffensiven var bara en PR-grej och blev en misslyckad sådan.
2023-07-31, 14:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Ukraina tvångsrekryterar ovilliga ungdomar under 18 år, gamla och sjuka. De får nästintill ingen träning och sätts ut för att bli kanonmat. Så kvaliteten är alltså inte så himla bra. Finns många intervjuer POWs, deserterade och självinspelade videor på Telegram och Odysee som bekräftar detta.

Ukraina har nästan ingenting kvar, varken vapen eller stridsdugliga män. Motoffensiven var bara en PR-grej och blev en misslyckad sådan.

Och detta har du en källa till?

Kom ihåg:

Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Jag ger hänvisar till källor hela tiden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in