Citat:
Ursprungligen postat av
Tumidanda
Jag länkade själv till ett uttalande från Ukrainas ÖB här i tråden nyligen och det har skrivits mycket i västerländsk mainstreampress(New York Times m.fl.) där olika bedömare och röster från Väst har uttryckt att det går trögt, att det kommer ta tid och att det kommer bli väldigt svårt och blodigt för de ukrainska styrkorna. Ukraina har som jag förstår det under hela kriget haft mycket fler soldater att tillgå än vad Ryssland har i landet. Taktiken och förhoppningen från den ukrainska regimens styrkor har vid flera tillfällen varit just att dra nytta av ett av de få övertag de har gentemot Ryssland. De ryska styrkorna är ganska glesa på många ställen och om ukrainska styrkor pressar på med stort antal på ett ställe så kan det mycket väl bli så att de bryter igenom. I många fall så har denna taktik dock mest genererat högar av ukrainska lik och utbrända fordon.
Om de hade kunnat få bort merparten av det ryska artilleriet, och kanske även hållit attackhelikoptrarna borta, så hade de nog köttat igenom de ryska linjerna.
Vi visste redan innan den s.k. motoffensiven att det skulle bli dyrt för Ukraina att anfalla en väl nergrävd, minerad fiende och med artilleri som är inskjutna och har fasta mål koordinater inlagda.
Frågan har ju varit hur mycket fotfolk har Ukraina och av vilken kvalitet ?
Mycket av deras mest stridsvärda enheterna redan förbrukats under första året. Dom som genast
var frivilliga eller redan var inkallade.
Jag har tidigare sagt det och säger det igen, det kommer bli mycket svårt för Ukraina att nå sina mål
och OM dom lyckas så kommer det vara till ett mycket högt pris i form av mänskligt lidande.
Ni får gärna kalla mej pessimist men jag är realistisk.
samt, om dom lyckas: Hur skall dom få ihop befolkningen ? Ukrainare hatar sina landsmän
som är rysktalande ? eller skall alla Rysktalande Ukrainare deporteras till Ryssland ?