2023-07-30, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nja, det har varit lönsamt sedan 1994. Men inget kan vara för evigt, då blir ju priserna oändliga. Jag tror det spelar roll för avkastning och aktiekurs att räntorna höjts för första gången på 40 år.

Det har alltid varit lönsamt att låna och fastighetsbolag är belånade som ett normaltillstånd.

Nej, räntorna har inte höjts för första gången på 40 år.

Du är verkligen helt snett på det för det mesta.
Citera
2023-07-30, 15:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det har alltid varit lönsamt att låna och fastighetsbolag är belånade som ett normaltillstånd.

Nej, räntorna har inte höjts för första gången på 40 år.

Du är verkligen helt snett på det för det mesta.
Jag har koll. Den globala ränteVÅGEN/USA som började 1985 på 15% slutade år 2021 på 1.5%.
:https://www.visualcapitalist.com/sp/visualizing-40-years-of-u-s-interest-rates/
Citera
2023-07-31, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ilija sålde ju innehav i Eniro nyligen (igår?). Kanske just för att täcka upp margin call...

Ett år sedan vi "snackade" sist... Hur e läget ? Hoppas att du hade råd med din förlust...
Citera
2023-07-31, 02:09
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damngood
Jag är nybörjare på aktier, började köpa i april. Då stod SBB B aktien runt 30 kronor.
Jag funderar på att köpa fler då det har skett mer än en fördubbling sen dess.

Jag har en vän vars vän köpte för 2 miljoner i april, så då vågade jag köpa lite fler men man ska ju aldrig köpa mer än vad man klarar av att förlora.

Jag är mer försiktig av mig tycker åtminstone jag.
Jag funderar på att köpa fler, det är klurigt speciellt när man inte är ett dugg insatt.
Kom gärna med tips, då jag inte vet någonting mer än vad "kurs" innebär 🙏
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
En värde aktie men växer genom förvärv. Jag ökar på då och då och vill äga denna på lång sikt. Dessutom gillar jag att de delar ut flera gånger om året.
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Kan det vara så enkelt att det är ett superbra bolag med en otroligt bra ledning som är hungriga för att växa och söka nya förvärv? Många tror det och jag en med dem.
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Finns något säkrare? Kommunen betalar.

SBB kommer med tiden äga alla kommunala fastigheter.

Verkar toppen.
Citera
2023-07-31, 04:24
Medlem
Christopher.s avatar
Har någon konkursansökan lämnats in nyligen? Vore intressant att se objekten de äger hamna under exekutiva aktioner.
Citera
2023-07-31, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Har någon konkursansökan lämnats in nyligen? Vore intressant att se objekten de äger hamna under exekutiva aktioner.

Du kommer inte se fastigheterna hos kronofogden. Det blir en konkursförvaltare som isåfall säljer.
Citera
2023-07-31, 08:26
Medlem
Citat:
Och om avkastningen är negativ, så är värdet noll? T.ex för en ishall som hade fast hyra 10 år framåt men den var satt för att ge vinst vid 1% låneränta.

Om kontorsmarknaden dör så att det inte längre är möjligt att ha 85% uthyrt på Manhattan? Det inte bara halverar värdet på fastigheten, värdet kan sjunka ännu mer.

Det är svårt att vara med vid tider som denna och göra värderingar, med ett paradigmskifte när sjunkande räntor under 40 år ersätts med stigande räntor (i 40 år).

Avkastningen på fastigheten blir givetvis inte noll. Däremot kan värdet på hela investeringsupplägget, inklusive lån, bli noll.

Det som händer med ishallen är helt enkelt att konkursförvaltaren säljer till någon som kan gå in med mindre egetkapital och som då kan få en liten vinst även vid nuvarande räntor.

Blir precis samma sak på vilken fastighetsmarknad som helst. Priserna måste ner så att det går att få vinst vid högre räntor. Blir ju lite smärtsamt vid omställningen men ett syfte med att tillåta konkurser är ju just att möjliggöra en snabb omställning där skulder kan minskas ner till en hållbarnivå.

Klart att det alltid bli smärtsamt för vissa men samtidigt ger det möjligheter för andra. Inget att uppröras över.

Rent krasst så är nog högre räntor, mindre belåningsgrader och därmed lägre hävstång, ett bättre system. Visst ger det sämre möjligheter till snabb förmögenhetstillväxt (för både företag och privatpersoner) men blir ju samtidigt en helt annan robusthet med större andel av investeringar täckta av eget kapital.
Citera
2023-07-31, 10:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det som händer med ishallen är helt enkelt att konkursförvaltaren säljer till någon som kan gå in med mindre egetkapital och som då kan få en liten vinst även vid nuvarande räntor.
Jo, fast det är ju konkursboet som säljer, och då är det banken eller aktieägarna som betalat mellanskillnaden när den sjunkit. Alternativt att SBB rear bort den med 30% rabatt. Då är det också aktieägaren som betalar mellanskillnaden.

Denna mellanskillnad, att fastigheter faktiskt kan sjunka i pris fast de i princip stigit i 30 år, måste från nu ingå i en kalkyl när man köper aktier i ett fastighetsbolag. Det är andra tider och nya analyser som gäller.
Citera
2023-07-31, 10:54
Medlem
Citat:
Denna mellanskillnad, att fastigheter faktiskt kan sjunka i pris fast de i princip stigit i 30 år, måste från nu ingå i en kalkyl när man köper aktier i ett fastighetsbolag. Det är andra tider och nya analyser som gäller.

Visst men det leder till ett bättre samhälle där en större del av investeringar (både för företag och privatpersoner) finansieras med eget kapital. Det ger stabilitet. Mindre möjlighet till snabba klipp men det är heller inget dåligt egentligen.

Och visst aktieägare förlorar och även långivare. Poängen är dock att efter det så drivs Ishallen återigen av ett bolag som tjänar pengar på den. Förluster måste absorberas av aktieägarna och av det finansiella systemet i stort. Det är inget kostigt.

Som aktieägare måste man ju vara beredd på förluster. Har två bolag i portföljen just nu med -95% eller mer det senaste året. Knepet är bara att inte satsa allt på ett kort. Detsamma med långivare. De lånar givetvis inte ut allt till ett bolag utan förlustrna här kan kvittas mot vinster på annat håll och alla överlever samtidigt som verksamheten saneras och blir sund. Konkurs instrumentet funkar.
Senast redigerad av FBerntsson 2023-07-31 kl. 10:58.
Citera
2023-07-31, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Verkar toppen.
Varför kommenterar du flera år gamla inlägg?
som vore de dagsaktuella. Jo för att förlöjliga och att du Raytheon är så smart och duktig investerare i SBB. Du är nog en gammal och bitter man som inte förstår att man kan ändra sig och det var ett annat ränteläge för flera år sedan. Men lycka till med dina surdegar för det är andra tider nu.

PS. Citera mig gärna inte mer!
Senast redigerad av Truefighter 2023-07-31 kl. 11:54.
Citera
2023-07-31, 20:35
Medlem
Fastigheter stiger inte i värde. Det är inflation. Svensk media och journaliter har fått svenska folket att låna som CPn och sätta sig i skuld och de har PsyOpsats att ett hem är en "investering" - Osten på ICA har inte "stigit i värde".

Prisrusningen (inflationen) på lägenheter under trettio år beror uteslutande på massinvandringspolitiken. Varje månad delar migrationsverket ut 7000 uppehålltillstånd. 100 000 nya medborgare varje år. Men man bygger inte nya lägenheter. En mellanstadieelev begriper att FÖRST bygger man lägenheter och sedan tar man in invandrare. Inte tvärtom. Även SBB sitter i fällan nu och de enda vinnarna på invandringspolitiken är bankerna som lånar ut pengar som inte finns vilket leder till totalt kronfall och värdelösa pensioner folk sparat i 40 år. SBB och kronan (skr) faller alltså pga av massinvandringspolitiken. Detta klarar en lågstadieelev att räkna ut men inte våra medier.

Ska vi få stabilitet i ekonomin och bostadsmarknaden och inte bli ett nerdekat San Francisco där bankerna äger allt och ingen har råd att bo någonstans så MÅSTE vi ge alla på migrationsverket tvångssemester i minst 2 år till att börja med. Först då stabiliseras räntorna och kronan.
Citera
2023-08-01, 21:45
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Verkar toppen.
Haha, du ägnar natten åt att gå igenom tråden för att hitta optimister att kunna dräpa med "va va dä ja sa?". Vilken hjälte...

Kan berätta att jag bara swingat SBB några gånger. Har sett bolaget som ett resultat av tidsandan, med "sociala obligationer" och Gud vet vad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in