2023-07-30, 20:22
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Juli går mot sitt slut. Riket kommer nå nya bottennivåer som inte skådats sedan 2019. Sthlm och Göteborg ned kraftigt, även Sthlms innerstad kommer sluta ca 1 % ned.

Av någon oförklarlig anledning är Malmö upp rejält. Kan se någon journalist göra en fuling "Bostadspriserna Rusar!"
Malmö låg på en ganska låg nivå från början och den svaga kronan gör det ännu mer attraktivt för danskar som kan tänka sig pendla antar jag
Citera
2023-07-30, 20:24
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Inget i mitt inlägg är falskt, du kommer dock med helt felaktiga påståenden.

Sthlm inom tullarna juli:
2013: upp
2014: upp
2015: upp
2016: upp
2017: upp
2018: upp
2019: upp
2020: ned (-0,03%)
2021: upp
2022: ned

Att augusti börjar på nivåer som inte setts sedan 2019 är relevant. Likaså att Sthlm med råge har sin näst sämsta juli på 10 år.
Du cherrypickar och hittar en månad med ner. Räntorna har ökat enormt mycket på kort tid så inget konstigt.
Kom tillbaka om några år istället när räntorna har backat tillbaka istället.
Citera
2023-07-30, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Du cherrypickar och hittar en månad med ner. Räntorna har ökat enormt mycket på kort tid så inget konstigt.
Kom tillbaka om några år istället när räntorna har backat tillbaka istället.

Nej, jag följer varje månad och nu råkar vi vara i juli 2023 - inte så konstigt att referera till senaste datan och jämföra med tidigare historik..

Ja enligt Riksbankens senaste prognos är vi på samma nivå Q2 2026, dvs styrränta på 3,75. Får då bli till och vänta många år om man nu ska tro på Thedéen & Company.
Citera
2023-07-30, 20:34
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Nja … både bekanta och arbetskamrater
flera konsumerar mycket. Familjer vi umgås med åker på dyra resor och spenderar på mat och nöjen. Inga som jag vet som har lagt in dessa pengarna i utökade
krediter- man har bra jobb med bra löner och man har sparat sedan länge. Var 10:e svensk har minst 1 mille sparat. Själv investerar jag i dyr whisky och aktier framför resor med familjen då det känns ovärt men alla är olika.

Jag hänvisar till den information som publicerats i media, de flesta länkar ligger i denna uppföljningstråd. Upplever det som mer relevant än var och ens subjektiva erfarenhet.
Citera
2023-07-30, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Malmö låg på en ganska låg nivå från början och den svaga kronan gör det ännu mer attraktivt för danskar som kan tänka sig pendla antar jag

Det kanske kan vara så! Noterade att juli i Malmö varit positiv i alla år förutom 2022, så något lurt försiggår på högsommaren där.
Citera
2023-07-30, 20:39
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Nej, jag följer varje månad och nu råkar vi vara i juli 2023 - inte så konstigt att referera till senaste datan och jämföra med tidigare historik..

Ja enligt Riksbankens senaste prognos är vi på samma nivå Q2 2026, dvs styrränta på 3,75. Får då bli till och vänta många år om man nu ska tro på Thedéen & Company.
Så du säger alltså RB inte kommer justera ner räntan under kommande 2 år? Det kommer gå ner. RB ger mycket korta prognoser.
Citera
2023-07-30, 20:44
Medlem
Citat:
Så du säger alltså RB inte kommer justera ner räntan under kommande 2 år? Det kommer gå ner. RB ger mycket korta prognoser.

Ingen vet exakt vad de kommer göra. Fel igen.. De ger ju just prognoser 3 år framåt varav huvudscenariot är 3,75 Q2 2026.
Citera
2023-07-30, 20:44
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Jag hänvisar till den information som publicerats i media, de flesta länkar ligger i denna uppföljningstråd. Upplever det som mer relevant än var och ens subjektiva erfarenhet.

Källa på att medel och höginkomsttagare i Storstäderna och omkringliggande städer spenderar och drar ner på konsumtionen.
Citera
2023-07-30, 20:46
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ingen vet exakt vad de kommer göra. Fel igen.. De ger ju just prognoser 3 år framåt varav huvudscenariot är 3,75 Q2 2026.
Nu motsäger du dig själv ”ingen vet vad som kommer hända”. Så nybyggen och bostäder kommer alltså bara i princip på noll-nivåer i flera år till? Intressant ! Detta leder till finanskris och det vill inte RB. Kommer räntan vara fortsatt hög då menar du?
Citera
2023-07-30, 21:08
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Källa på att medel och höginkomsttagare i Storstäderna och omkringliggande städer spenderar och drar ner på konsumtionen.

Det är för mig helt irrelevant information, det som är av intresse är bostadslånstagarnas generella situation, vilken publicerats i denna tråd. Vill DU ha specad information får du använda de skills du införskaffade dig när du pluggade dina år på universitetet till att söka reda på den exakta information du söker.
Citera
2023-07-30, 21:09
Avslutad
Citat:
BNP rasar. Det är ju uppenbart att konsumtionen då rasat
Citera
2023-07-30, 21:17
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
BNP rasar. Det är ju uppenbart att konsumtionen då rasat
Fullt med folk i stan som handlar och spenderar pengar. Men kanske inte i Kramfors och liknande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in