2023-07-30, 22:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"
Jag omformulerar, vad skulle du godta för att tro att SE ljuger?

"Jag säger bara att att man får vänta med att slå fast att han ljuger innan man kan det"

Har du något sätt för detta?

Varför undrar du över det här? Vad har det med något att göra? Spelar vad jag godtar för bevis någon roll vad gäller att slå fast saker utan bevis?

Men man kan ju börja med att kunna utesluta något av det han säger sig göra. Och det går inte vad jag vet. Snarare finns det vaga belägg för allt.
Citera
2023-07-30, 22:06
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det är en mkt intressant tanke...

Lämnar Engström för tidigt brottsplatsen för att det ska gå ihop ?

Enormt oklart.

Han beskriver sin entré till platsen som om han är en utav de första. Efter det vet jag fan

Efter att han ha sett LJ är han ju mer eller mindre bortblåst från platsen. När var det nu igen? Ca 40-60 sek efter skotten?

Inget stämmer. Hur kan han ha missat ambulansen? Varför (om han är vittne) skulle han vilja undanhålla sådan info?
Även om han faktiskt gjorde språngmarschen borde han inte missa ambulansen. Hur länge måste han ha tryckt i korsningen då?
Citera
2023-07-30, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Varför undrar du över det här? Vad har det med något att göra? Spelar vad jag godtar för bevis någon roll vad gäller att slå fast saker utan bevis?

Men man kan ju börja med att kunna utesluta något av det han säger sig göra. Och det går inte vad jag vet. Snarare finns det vaga belägg för allt.

"Vad har det med något att göra"?

Ganska mycket eftersom att diskussionen gäller om han ljuger eller inte?

"Men man kan ju börja med att kunna utesluta något av det han säger sig göra"

Fast för att kunna göra det måste det vara något vansinnigt med tanke på att saker kan ha skett utan att någon sett det. Kanske att SE påstår sig ha hjulat fram på Sveavägen?
Citera
2023-07-30, 22:17
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
"Vad har det med något att göra"?

Ganska mycket eftersom att diskussionen gäller om han ljuger eller inte?

"Men man kan ju börja med att kunna utesluta något av det han säger sig göra"

Fast för att kunna göra det måste det vara något vansinnigt med tanke på att saker kan ha skett utan att någon sett det. Kanske att SE påstår sig ha hjulat fram på Sveavägen?
Ja, men det är ju inte det du frågar om utan vad jag tycker att bevis är.

Nja, lättare än så är det iofs. Men ändå.
Men håller du inte med om att man ska ha bevis om man ska påstå att saker är fastställda?

Jag kom faktiskt själv på en sak som man kan typ bevisa är en lögn, eller iaf ett påhitt. Det vittnet SE överhör som beskriver honom själv inklusive glasögonen verkar ju inte finnas.

Men här finns det också en halvrimlig förklaring. Den beskrivningen har ju faktiskt gått ut i media, men kommer från Grand. SE kan ha läst det och medvetet eller omedvetet lagt till den biten till vittnet han tyckte beskrev honom själv med rock.
Citera
2023-07-30, 22:27
Medlem
Citat:
Ja, men det är ju inte det du frågar om utan vad jag tycker att bevis är.

Nja, lättare än så är det iofs. Men ändå.
Men håller du inte med om att man ska ha bevis om man ska påstå att saker är fastställda?

Jag kom faktiskt själv på en sak som man kan typ bevisa är en lögn, eller iaf ett påhitt. Det vittnet SE överhör som beskriver honom själv inklusive glasögonen verkar ju inte finnas.

Men här finns det också en halvrimlig förklaring. Den beskrivningen har ju faktiskt gått ut i media, men kommer från Grand. SE kan ha läst det och medvetet eller omedvetet lagt till den biten till vittnet han tyckte beskrev honom själv med rock.

"Men här finns det också en halvrimlig förklaring"

Absolut. Fast med tanke på allt prat om sannolikhet måste den vara ganska låg att SE pratar sanning om allt.

"Men håller du inte med om att man ska ha bevis om man ska påstå att saker är fastställda?"

Det blir ju svårt när det mesta kan förklaras med att alla missat det, missförstånd osv. Då är det väl i princip att SE säger att han ridit på en elefant fram till mordplatsen.

Återigen, jag säger INTE att SE är mördaren. Däremot att han MEDVETET skarvat/lagt till/hittat på.
Senast redigerad av Makarov.24 2023-07-30 kl. 22:32.
Citera
2023-07-30, 22:37
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
"Men här finns det också en halvrimlig förklaring"

Absolut. Fast med tanke på allt prat om sannolikhet måste den vara ganska låg att SE pratar sanning om allt.

"Men håller du inte med om att man ska ha bevis om man ska påstå att saker är fastställda?"

Det blir ju svårt när det mesta kan förklaras med att alla missat det, missförstånd osv. Då är det väl i princip att SE säger att han ridit på en elefant fram till mordplatsen.

Återigen, jag säger INTE att SE är mördaren. Däremot att han MEDVETET skarvat/lagt till/hittat på.
Ja, jag tror inte SE talar 100% sanning i allt. Det är nog minst några skarvningar med där. Inte minst i fallet med vittnet som jag nyss tog upp.

Men man kan inte påstå att allt är lögner. Det vet vi inte. Vi vet inte om något är en ren lögn.

Man får såklart anta att han ljuger, om man är öppen med att det är antaganden. Men jag tror även du håller med om att man inte ska slå fast saker utan bevis. Särskilt när det är som du själv säger, det går faktiskt att förklara på andra sätt, med missförstånd osv.
Citera
2023-07-30, 22:40
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Jag har som källa JA och AB själv som säger att han hastigt kastar sig in i porten.

Och 10 meter är hans egen uppfattning. Klart att det kan skilja med några meter.

Jag sa också minst 10 meter för att det är klart möjligt att AB inte har rört sig när LP vänder sig om.

Men hon ser ju också mannen försvinna in på Tunnelgatan. Det är extremt märkligt om det är AB.

IM säger också att LP och gm har ögonkontakt under en lång stund.

Sedan har vi också problemet att hon inte ser 2 män, hon ser en enda. Isåfall måste hon se förbi gm och se AB. Men ändå korrekt återge att gm stannade och vände sig om. Vapen har enligt andra vittnen redan stoppats undan innan LP ser honom dessutom.

Jag säger heller inte att det inte är möjligt att hon blandar ihop det. För den risken finns såklart även om jag tycker det är väldigt osannolikt, och extremt märkligt att hon inte beskriver AB och hans skepparkrans isåfall.

Det jag främst vänder mig mot är att vissa hävdar att det är helt klart så att det är AB hon ser. Det är snarare en möjlighet som inte något direkt talar för.

Edit: jag glömde det märkligaste av allt. Varför reagerar inte LP på att den hon sett som gm är kvar på platsen?

Grejen är den att AB beskriver hur GM vänder sig om mot gränden och försvinner ur hans åsyn. Efter det gömmer han sig i porten.

Vi vet också att LP initialt tittade till OP, vilket rimligen borde skett under tiden då GM stod med vapnet i hand och sedan stoppade undan det.

Kan det inte vara så att när hon tittade upp efter några sekunder så såg hon AB. Hon tittade ner mot OP, AB hoppade in i porten. Lisbeth tittade upp igen och såg då GM snett bakifrån då han var en bit in gränden?
Citera
2023-07-30, 22:45
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Grejen är den att AB beskriver hur GM vänder sig om mot gränden och försvinner ur hans åsyn. Efter det gömmer han sig i porten.

Vi vet också att LP initialt tittade till OP, vilket rimligen borde skett under tiden då GM stod med vapnet i hand och sedan stoppade undan det.

Kan det inte vara så att när hon tittade upp efter några sekunder så såg hon AB. Hon tittade ner mot OP, AB hoppade in i porten. Lisbeth tittade upp igen och såg då GM snett bakifrån då han var en bit in gränden?
Klart det kan vara så. Men varför ska vi utgå från det?

LP säger dessutom hon ser gm snett bakifrån, och sedan vänder han sig om och har ögonkontakt med LP. Så då är ju fortfarande utseendet hon beskriver tillhörandes gm.

Har du en förklaring till varför LP, om hon såg AB som gm, inte reagerar på att han är kvar på platsen?
Senast redigerad av Faderlig 2023-07-30 kl. 22:48.
Citera
2023-07-30, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Enormt oklart.

Han beskriver sin entré till platsen som om han är en utav de första. Efter det vet jag fan

Efter att han ha sett LJ är han ju mer eller mindre bortblåst från platsen. När var det nu igen? Ca 40-60 sek efter skotten?

Inget stämmer. Hur kan han ha missat ambulansen? Varför (om han är vittne) skulle han vilja undanhålla sådan info?
Även om han faktiskt gjorde språngmarschen borde han inte missa ambulansen. Hur länge måste han ha tryckt i korsningen då?

Det logiska är att han vänder tillbaka direkt...

Det mest märkliga är att polisern kvar på brottsplatsen skulle reagerat om ett vittne for in i gränden som han visade i Rapport....

Dom hade ju direkt skrika vart fan ska du typ ?
Citera
2023-07-30, 22:56
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Det mest märkliga är att polisern kvar på brottsplatsen skulle reagerat om ett vittne for in i gränden som han visade i Rapport....

Självklart! Polisen hade aldrig låtit honom fara i väg på det sättet
Citera
2023-07-30, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Enormt oklart.

Det är faktiskt lite störigt för man skulle kunna slå hål på språngmarschen isåfall 1986...

Då hade det varit väldigt mkt mer polariserat för polisen om Engström...

Han blir då antingen ett vittne som uppenbarligen ljuger och stör utredningen eller GM ..
Citera
2023-07-30, 22:59
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Varför skulle dom reagera så på det? Det här är ju ett bra tag efter mordet.

Och det är väl bara GS och den andra polisen på plats då, och de är väl upptagna med annat.

Vända tillbaka direkt kan han inte heller. Han är ju minst kvar tills runt halv. Han har ju nämligen rätt angående i vilken ordning poliserna anländer till platsen och att det är en kvinnlig polis på plats. Det är väldigt knepigt att veta om man inte varit där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in