• 1
  • 2
2023-07-30, 21:37
Medlem
Jag har svåra tandköttsinflammationer i tandköttet som cirkulerar i munnen. Strax efter att jag varit hos tandläkare och tandghygenist fick jag kraft försämrade besvär. Väldigt svårt sår och djup i tandköttet och ständiga blödningar och väldigt svåra smärtor. Nu, flera månader senare har jag fortfarande mycket svåra besvär som cirkulerar i munnen. Just nu är det värst där tandläkaren lagade ett hål (en tidigare lagad rotfyllning). Kan jag ha blivit smittad av något när jag var hos tandläkaren och tandhygenisten? Alltså genom t ex smutsiga redskap?

En annan teori: Kan jag ha någon sjukdom någon annan stans i kroppen som ger svåra inflammationer i tanköttet och jag brukar även få sår i kinden?

Varje gång jag borstar tänderna får jag fruktansvärt ont och det blöder som sagt. Så här är det varje gång. Jag står inte ut. Hur ska jag bli av med det här här och hur ska jag kunna borsta när det gör så fruktansvärt ont? Vill helst inte ta Hexal pga dess biverkningar. Finns det andra sätt?
Citera
2023-07-30, 21:43
Medlem
Du måste göra rent mellan tänderna med Tepe Easypick tror jag den kallas.

En eltandborste kommer inte åt mellan tänderna. Det kommer blöda första gången Easypick men fortsätt använda så kommer blödningarna sluta.
Citera
2023-07-30, 21:44
Medlem
Airwave92s avatar
Jag befinner mig i exakt samma situation, har haft kronisk tandköttsinflammation sedan mellanstadiet och fått råd att använda tandtråd osv.

Varje dag vaknar jag med blodsmak i munnen och spottar blod efter natten, jag tror mitt kindben trycker mot tandköttet när jag ligger ner och därmed pressas blodet utåt, när jag borstar tänderna så... du kan tänka dig hur mycket blod kommer då

Har även ett hål längst in efter en operation då man tog bort en tand, brukar samlas matrester där som ger mig dålig andedräkt

Jag använder Parodontax tandkräm men vettefan om den verkligen funkar..
Citera
2023-07-30, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion

En eltandborste kommer inte åt mellan tänderna. Det kommer blöda första gången Easypick men fortsätt använda så kommer blödningarna sluta.

Jag använder inte eltandborste. Tandhygenisten påstod att jag inte hade mycket tandsten så jag är tveksam till att avsaknaden av tandtråd skulle vara orsaken till mina besvär. Alltså att jag inte använder tandtråd. Jag borstar noggrant 2-3 gånger per dag.
Citera
2023-07-30, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Jag befinner mig i exakt samma situation, har haft kronisk tandköttsinflammation sedan mellanstadiet och fått råd att använda tandtråd osv.

Varje dag vaknar jag med blodsmak i munnen och spottar blod efter natten, jag tror mitt kindben trycker mot tandköttet när jag ligger ner och därmed pressas blodet utåt, när jag borstar tänderna så... du kan tänka dig hur mycket blod kommer då

Har även ett hål längst in efter en operation då man tog bort en tand, brukar samlas matrester där som ger mig dålig andedräkt

Jag använder Parodontax tandkräm men vettefan om den verkligen funkar..

Okej hur länge har du haft detta helvete? Använder du tandtråd? Får du inte missfärgade tänder av den där tandkrämen?
Citera
2023-07-30, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion

varför just den sorten och inte tandtråd ?
Citera
2023-07-30, 22:05
Bannlyst
Skölj munnen 15 minuter med kokosolja, ät vegetariskt.
Citera
2023-07-30, 22:05
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W54932
Okej hur länge har du haft detta helvete? Använder du tandtråd? Får du inte missfärgade tänder av den där tandkrämen?

Ja blödningar i tandköttet har jag som sagt haft i många år, men fått lite i perioder då ibland det blöder mindre och ibland mer. Jag använder tandtråd några gånger i veckan och då jävlar forsar det blod. Missfärgade tänder vet jag inte, får man det av den?
Citera
2023-07-30, 22:38
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Jag har svåra tandköttsinflammationer i tandköttet som cirkulerar i munnen. Strax efter att jag varit hos tandläkare och tandghygenist fick jag kraft försämrade besvär. Väldigt svårt sår och djup i tandköttet och ständiga blödningar och väldigt svåra smärtor. Nu, flera månader senare har jag fortfarande mycket svåra besvär som cirkulerar i munnen. Just nu är det värst där tandläkaren lagade ett hål (en tidigare lagad rotfyllning). Kan jag ha blivit smittad av något när jag var hos tandläkaren och tandhygenisten? Alltså genom t ex smutsiga redskap?

En annan teori: Kan jag ha någon sjukdom någon annan stans i kroppen som ger svåra inflammationer i tanköttet och jag brukar även få sår i kinden?

Varje gång jag borstar tänderna får jag fruktansvärt ont och det blöder som sagt. Så här är det varje gång. Jag står inte ut. Hur ska jag bli av med det här här och hur ska jag kunna borsta när det gör så fruktansvärt ont? Vill helst inte ta Hexal pga dess biverkningar. Finns det andra sätt?
vad har tandläkaren sagt om dessa problem?
Citera
2023-07-30, 22:39
Medlem
Citat:

Hade tandköttsinflammationer i hela munnen vid senaste undersökningen
i juni. Har sedan dess använt mellanrumsborstar i olika storlekar
tillsammans med Plackers tandtråd.
Doppade i början mellanrumsborstarna
i Corsodyl 1% (Bakteriedödande).
Går igenom tänderna efter varje måltid.
Köpte även en antibakteriell tandkräm
istället för den vanliga.
Har inga inflammationer alls kvar nu.
Citera
2023-07-30, 22:40
Medlem
OptimismPrimes avatar
Paradontax är världens bästa tandkräm. Har slarvat med tänderna i flera decennier men den har hjälpt mig att få schyssta friska tänder och tandkött.
Citera
2023-07-30, 22:45
Medlem
Citat:

Botemedlet är:
Använd mjuk borste och sensitiv tandkräm. Borsta två gånger om dagen.
Massera med mellanrumsborste en gång om dagen.
Målsättningen att borsta i två minuter åt gången, men överdriv inte. Borsta inte mer än nödvändigt, eftersom överdriven borstning kan göra det tar längre tid att bota.
Detta har väl din tandhygienist redan sagt, antar jag.

Det kan ta tid att få bukt med inflammationen. Kan ta ett par månader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in