Citat:
Ursprungligen postat av
VinnarenSkriver
Men när jag talar om morallagen så talar jag mer om hur man går till väga för att reda ut vad som gör "handlingen x är rätt" till sant.
Det tror jag inte går att göra.
Som jag ser det är moral en dynamiskt framväxande konsensus kring vad som är acceptabelt beteende gentemot omgivningen. Alltså ett metabegrepp snarare än något konkret och fristående.
Vad omgivningen är varierar med vad som är subjekt i den aktuella relationen. För individen kan det vara familj och grannar, för länder kan det vara grannländer och så vidare.
Att moralen är dynamiskt framväxande innebär här att den förändras med tiden och kan variera mellan olika subjekt på samma hierarkiska nivå. Olika länder/regioner/samhällen har till exempel olika konsensus kring synen på frågor som dödshjälp, droger och äktenskapsbrott bara för att nämna några. Jag tror inte att något av dem har "rätt", och det leder mig till att "handlingen x är rätt" inte är verifierbart.
Sedan finns det såklart frågor som nästan alla är överens om, men jag anser nog inte att det gör hållningen objektivt "rätt" ändå.