2023-07-30, 15:20
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det betyder ju förvisso inte att gud finns, utan snarare att hoppet är det sista som överger en människa.

Det vill säga. När man anser sig försökt att lösa saker på logisk väg och känner att situationen är utom ens kontroll. Då tänker man, vad fan, jag drar väl iväg en bön till gud då. Det kan ju iallafall inte skada.

Men att alla döende blir religösa, det är inte sant.
Det är sant, men det är fler som blir religiösa än ateister när döden nalkas.
Citera
2023-07-30, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Men när jag talar om morallagen så talar jag mer om hur man går till väga för att reda ut vad som gör "handlingen x är rätt" till sant.
Det tror jag inte går att göra.

Som jag ser det är moral en dynamiskt framväxande konsensus kring vad som är acceptabelt beteende gentemot omgivningen. Alltså ett metabegrepp snarare än något konkret och fristående.

Vad omgivningen är varierar med vad som är subjekt i den aktuella relationen. För individen kan det vara familj och grannar, för länder kan det vara grannländer och så vidare.

Att moralen är dynamiskt framväxande innebär här att den förändras med tiden och kan variera mellan olika subjekt på samma hierarkiska nivå. Olika länder/regioner/samhällen har till exempel olika konsensus kring synen på frågor som dödshjälp, droger och äktenskapsbrott bara för att nämna några. Jag tror inte att något av dem har "rätt", och det leder mig till att "handlingen x är rätt" inte är verifierbart.

Sedan finns det såklart frågor som nästan alla är överens om, men jag anser nog inte att det gör hållningen objektivt "rätt" ändå.
Citera
2023-07-30, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
När man anser sig försökt att lösa saker på logisk väg...

Den logiska vägen du talar om leder till infinit regression.
Citera
2023-07-30, 16:20
Medlem
Citat:
Ingen i tråden har påstått detta. Dessutom kan det mycket väl vara så att den ateistiska amoralismen tar uttryck på statsnivå snarare än individnivå. Du hittar nog många "hederliga" kineser, som inte har en enda prick i registret. De outsourcar sin ondska till staten istället.

Jag har mer respekt för en brottsling som vågar ta beslut och ta sitt straff än för en "ren, laglydig och perfekt" person som har delegerat alla svåra frågor till auktoriteten, vars förmåga till förstörelse är långt större.
Så bland ateister så respekterar du alltså bara brottslingar och föraktar alla oss hederliga?? Du är mycket underlig!
Citera
2023-07-30, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
du missuppfattar,.
klart ska dar finnas lagar mot ondska. men nu har det bliivit sa att de ateistiska samhallsparametrana anvands for att locka fram ondska.....agendan star klar.

och missuppfattning nr 2 - jag ar inte direkt arg pa de som skandar religioner, de ar naiva verktyg for en storre agenda som jag tror ar amnad att forsatta oss i sallan skadad ofrihet.

missuppfattning nr 3, eller snarare forutfattade mening nr 1 fran dig - jag ”tillhor” ingen religion, jag ar svensk och jag ar odopt, men jag hyser storsta respekt for folk som ar troende.
Vad menar du med missuppfattning 3? Där skiljer jag mig från många ateister, för jag hyser ingen som helst respekt för er troende. Jag vill er naturligtvis inget ont, men min respekt får ni inte.
Citera
2023-07-30, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
jag missade slutklammen dar i ditt inlagg.

vilken ar en typiskt ateist kommentar..

att branna bocker som ar korrekt skrivna och samtidigt sla ner pa inkorrekt skrivning....visar tydligt vart ateisten vill leda samhallet.
Jag avskyr bokbål, men i det här fallet handlar det bara om att påvisa ondskan i de religioner som inte accepterar att en enskild människa förstör sin egen egendom. Men detta är nog utanför trådens innehåll, för det är inte bara ateister som bränner koraner.

Och vad gäller inkorrekt skrivning så undrar jag vad syftet är? Alla nya meningar påbörjas automatiskt med stor bokstav, i alla inmatningsprogram, så därför är det du som trycker på shift för att få en liten bokstav i varje mening. Jag bara undrar vad syftet är?
Citera
2023-07-30, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Det finns uttryck. Sätt en ateist i dödsfruktan och han tror på gud.

Så enkelt är det. Ta bort din trygghet. Pengar. Och då tror du. När döden klampar på.

Trivialiteter! Hur trovärdig är det att en Desperat människa gjort en korrekt bedömning?
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2023-07-30 kl. 17:01.
Citera
2023-07-30, 17:04
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Trivialiteter! Hur trovärdig är det att en Desperat människa gjort en korrekt bedömning?
Hur ofta gör du en bra bedömning om allt är ok ?

Slösar du inte lite om du har mkt pengar ?

Det är när du svälter som du tar hand om bytet bäst.
Citera
2023-07-30, 18:00
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Det är sant, men det är fler som blir religiösa än ateister när döden nalkas.
Ganska troligt, frågan handlade förvisso inte om det, utan om att inte alla döende har behov av en tro på gud.

Men att människor kan ha behov av att tro på sin dödsbädd är ju inte något bevis för varken guds existens eller att en moral kommande från denna gud skulle vara högre än en moral sprungen ur mänsklig samvaro.

Citat:
Den logiska vägen du talar om leder till infinit regression.
Det beror väl väldigt mycket på vad det gäller. Om alla hade ett logisk tänkande kring exempelvis moral tror jag att moralen vore högre i världen. Då skulle inga moraliska beslut grusas av känslor som exempelvis girighet eller avund.
Citera
2023-07-30, 18:16
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ingen i tråden har påstått detta. Dessutom kan det mycket väl vara så att den ateistiska amoralismen tar uttryck på statsnivå snarare än individnivå. Du hittar nog många "hederliga" kineser, som inte har en enda prick i registret. De outsourcar sin ondska till staten istället.
De flesta människor är inte onda och behöver ingen fiende. Inom många religoner däremot finns behovet av en motpol. I första hand är det ofta djävulen, men det kan oxå vara en annan religon, en annan församling eller dom på bilverkstan. Alla kan de vara besatta av djävulens demoner.

Jag tänker att just det faktum att någon är besatt eller ond, gör det lättare att handla omoraliskt mot dessa personer eller grupper. Det tar oxå bort det personliga ansvaret i den egna handlingen.
Citat:
Jag har mer respekt för en brottsling som vågar ta beslut och ta sitt straff än för en "ren, laglydig och perfekt" person som har delegerat alla svåra frågor till auktoriteten, vars förmåga till förstörelse är långt större.
Nu måste jag fråga, vem tänker du delegerar alla frågor till auktoriteten? För utifrån hur jag tänker är det precis det som alla religoner uppmanar människor att göra.
Citera
2023-07-30, 18:23
Medlem
Allt är ju tillåtet, bara att det blir konsekvenser.

Gud har givit något han inte tar tillbaka så allt är som det är !
Om han nu inte är aktiv just nu med att ge regn och värme så allt överlever, då är det ju bara helt kört
Citera
2023-07-30, 18:53
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Hur ofta gör du en bra bedömning om allt är ok ?

Slösar du inte lite om du har mkt pengar ?

Det är när du svälter som du tar hand om bytet bäst.
Jag gör för det mesta bra bedömningar i mitt vardagsliv. Och mitt liv är för det mesta övervägande bra. Detta självklart som följd av att jag fattar bra beslut.

Det händer att jag bränner iväg lite mycket deg när lönen precis kommit. Men inte så mycket att jag inte kan betala mina räkningar och klara mat och andra löpande utgifter under månaden. Samt att jag har en slant undansparat för att täcka oförutsedda utgifter.

Det är självklart sant att det är om jag svälter jag bäst tar hand om bytet. Det var ett bra ordspråk. Det har jag inte hört tidigare men ska lägga på minnet.

Och även om jag vid svält vaktar mina resurser mest. Så är det inte vid svält jag fattar mina mest genomtänkta beslut eller tänker som klarast.

Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Gud har givit något han inte tar tillbaka så allt är som det är !
Om han nu inte är aktiv just nu med att ge regn och värme så allt överlever, då är det ju bara helt kört
vad har din lilla predikan med moral att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in