2023-07-18, 10:49
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Filma Inte grannen om han är på sin balkong, det är olagligt.

Som jag skrev tidigare så ring polisen varje gång.

Sedan kan du söka på "insynsskydd balkong" finns många olika både färger, höjd och material och olika sätt att montera så kanske du kan slippa se snuskgubben.

Det är inte meningen att du ska känna dig ofredad och begränsad i ditt hem och inte kunna njuta på din balkong.

Kom på en sak till.
Varje gång det händer så skriver du mail till din egen bostadsrättsförening.
Se kanske kan kontakta den andra föreningen?
Ingen bostadsrättsförening vill ha besök av polisen titt som tätt, det ger dåligt rykte och sänker värdet.

"Filma Inte grannen om han är på sin balkong, det är olagligt."

Hur kom du fram till detta?
Senast redigerad av trottwell 2023-07-18 kl. 10:55.
Citera
2023-07-18, 19:51
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Ni som klagar på enstaka grannar, jag har det hela på en lite annan nivå.
Flyttade ihop med tjejen i ett MKB hus i Malmö. Det var kanske inte mitt bästa drag om man säger så.

Har bott i stan hela mitt liv, så jag är inte den som skall ha det knäppt tyst. Men här är det något helt annat.
MKBs har valt att ta in diverse soc. fall i sitt helt nybyggda hus.
Ovanför har vi en familj som typ aldrig går ut med barnen, utan de vaknar kl. 7 varje morgon (inkl. helg) och håller jävla låda där uppe. Vad sägs om att spela basket inomhus när man vill ha sovmorgon?
Sedan har vi en två somalifamiljer där en bor i vår trappa. Den andra kommer på besök, vilket inte går obemärkt förbi. Det skriks och gapas i trappan, slängs burkar och godispapper. Någon har försökt att dra av hela panelen med knappar i hissen (nybyggd hiss knappt inkörd). Eftersom den andra somalifamiljens medlemmar är lätt DNA skadade så ringer de ofta på vår porttelefon då de tydligen inte fattar sig på siffror.
Sedan har vi haft stölder i förråd och bilinbrott. Jag skall själv på verkstadsbesök efter inbrottsförsök i min bil.

I övrigt är stället nybyggt och ligger vid havet. Men jag funderar på att flytta därifrån. Det börjar inte bli kul att komma hem.
Nej, det där låter inte alls trevligt. Tack och lov har jag sluppit allt sådant du upplever, än så länge, och även om det finns en hel del att irritera sig på så har jag i övrigt bra grannar. Jag hade nog inte heller stått ut så länge om jag hade det så som du men trist när både hus och läge verkar så fint.
Citera
2023-07-19, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Tvärtom faktiskt! Många som bott i exempelvis södra Europa säger att de först då har förstått hur smidig byråkratin för det mesta är i Sverige.

Ja kanske jämfört med vissa andra länder så ät Sverige snabb och smidig. Men utifrån att enbart studerat svensk byråkrati kan jag säga att det inte är snabb eller smidiga. Men syftet med vår långa (helt värdelösa process vissa gånger) är riktigt dålig, men är långsam för att det ska bli rätt. Men om vi vill diskutera mer av de kan vi göra det via pm eller någon annan tråd. Men min erfarenhet av den svenska byråkratin är riktigt dålig.
Citera
2023-07-19, 01:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Jag har nyligen pratat med en nära bekant som tidigare bodde granne med en väldigt känd kvinnlig influencer. Hennes höga skrik och vansinnesutbrott när hon grälade med sin dåvarande pojkvän var enligt denne en ren pina värre än skräckvärmen runt medelhavet.
Citera
2023-07-19, 08:49
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Nej, det där låter inte alls trevligt. Tack och lov har jag sluppit allt sådant du upplever, än så länge, och även om det finns en hel del att irritera sig på så har jag i övrigt bra grannar. Jag hade nog inte heller stått ut så länge om jag hade det så som du men trist när både hus och läge verkar så fint.

Det är sorgligt att se ett helt nybyggt område bli till skit på grund av jävla pack som skall ha lyxiga lägenheter vid havet. Packet har inte bidragit med något till samhället medan vi som jobbar får punga ut med en hel del av vår inkomst för att få bo där.
Citera
2023-07-25, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Tvärtom faktiskt! Många som bott i exempelvis södra Europa säger att de först då har förstått hur smidig byråkratin för det mesta är i Sverige.

Kanske fel ordval, smidig kanske man kan uppfatta den dom(gör inte jag), men långsam. Har däremot förståelse varför den är det. Men det finns ju bättre system än det Sverige har, dessutom bättre system med mindre brister.

Att någon som knarkar får ersättnings för boende, men en student med dålig ekonomi ska få lösa allt själv. Ett av tusen exempel på hur fel ett samhälle kan vara.

Ett andra, att bli utsatt för brott som tydlig faller inom ramarna för lagen som borde få straff, minst fängelse, men med ett samtal med åklagaren så blir personen friad och ärendet läggs ner för att det är fullt på anstalters och inte räknas om ett grövre brott. Men att bli hotad och utsatt för våld bortprioriteras för att politikerna inte prioriterar rätt. Det är fel, men vill du diskutera vidare gör jag gärna det, antingen i pm
Eller i en ny tråd. Men nej, Sverige är väldigt dåligt.
Citera
2023-07-29, 12:24
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Nu behöver jag er hjälp! Nu har den där jädra grannen fått bägaren att rinna över.

Sedan några år bor jag i villa och min granne (ickenordisk för er som älskar att veta sånt, dock har han pengar eftersom han har råd att bo här) är enastående besvärlig. Jag har, som grannar bör, ställt upp på honom när så behövts. När hans bror skulle flytta fick han låna mitt kåpsläp, han har fått låna verktyg, trädgårdsredskap och så vidare när helst han behöver. Gångerna jag behövt något han har så har jag fått erbjudandet att hyra (!) grejer av honom. "Jaså, gräsklipparen startar inte? Du kan ta min ett par timmar. Om du swishar tusen spänn". Detta har gjort att jag inte lånar ut saker längre till fanskapet.

Men nu har han och hans fru hittat på ett helt nytt sätt att djävlas. På min tomt bakom altanen finns en yta om ca 60 kvadrat i dåligt solläge som är svår att använda till något vettigt på grund av hur tomten är utformad. På andra sidan staketet är grannens uppfart. Jag hade för avsikt att bygga en mindre gäststuga där utefter attefallsreglerna. Tyvärr behöver man ju då placera en del av byggnaden närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Jag frågade grannen och han var helt okej med att skriva på. Jag ordnade fram ritningar (dyrt) och visade, inga problem. Så kom dagen det skulle skrivas på och allt skulle skickas till kommunen. Då släppte han bomben. "Jag och min fru har funderat lite... Det här kommer ju störa vår utsikt" (utsikten från deras garageuppfart in på min tomt till häcken på andra sidan, alltså. Inget hav eller så som ligger åt det hållet). Jag påpekar detta och han säger att han tycker det är "förfulande" med en gäststuga på min tomt. Men han har ett förslag till förlikning. "Om du bekostar en thujahäck med 2 meter höga plantor mellan våra tomter så skriver vi på". Svindyrt naturligtvis.

Till saken hör att jag vet att hans fru vill ha en sån häck. Han har nämligen tidigare frågat om jag kunde tänka mig att dela på kostnaden för detta, vilket jag inte tyckte var nödvändigt. Nu använder han situationen för att få en gratis häck eftersom han vet att jag lagt ned pengar på arkitekter och så vidare. Ren utpressning i min värld.

Till saken då... Jag har en annan plats på tomten som funkar för stugan och där finns ingen granne nära. Så bygga kan jag ändå. Och det kommer jag göra. Där. Men... Nu har jag ett gräsbevuxet område bakom altanen som inte går att använda till något vettigt. Min fundering är... Vilka lagliga och icke bygglovspliktiga saker kan jag använda den biten mark till för att djävlas med grannen? Man kommer till med fordon, ett tag funderade jag på att billigt hyra ut ett par vinterförvaringsplatser för båtar som grannen kan få nöjet att titta på hela vintern. Grannen har två söner i tidiga skolåldern också. Funderade på att anlägga en jättedamm och hoppas ungarna skall trilla i (ingen djup så ungarna drunknar, bara blir blöta). En kompis föreslog att jag skulle ansöka om lov för höns, placera ett litet hönshus på den byggbara marken och ha dessa precis intill, men det tror jag inte på. Massa skötsel med det...

Alla lagliga medel är tillåtna, hur visar jag denna förbaskade tölp var skåpet skall stå?

Ja, jag vet. Jag borde på ett svenskt sätt knyta näven i fickan, men han har varit så djävla besvärlig genom åren att jag nu fått nog...
Citera
2023-07-29, 15:44
Medlem
ursprungsindians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger.Jonaker
Nu behöver jag er hjälp! Nu har den där jädra grannen fått bägaren att rinna över.

Sedan några år bor jag i villa och min granne (ickenordisk för er som älskar att veta sånt, dock har han pengar eftersom han har råd att bo här) är enastående besvärlig. Jag har, som grannar bör, ställt upp på honom när så behövts. När hans bror skulle flytta fick han låna mitt kåpsläp, han har fått låna verktyg, trädgårdsredskap och så vidare när helst han behöver. Gångerna jag behövt något han har så har jag fått erbjudandet att hyra (!) grejer av honom. "Jaså, gräsklipparen startar inte? Du kan ta min ett par timmar. Om du swishar tusen spänn". Detta har gjort att jag inte lånar ut saker längre till fanskapet.

Men nu har han och hans fru hittat på ett helt nytt sätt att djävlas. På min tomt bakom altanen finns en yta om ca 60 kvadrat i dåligt solläge som är svår att använda till något vettigt på grund av hur tomten är utformad. På andra sidan staketet är grannens uppfart. Jag hade för avsikt att bygga en mindre gäststuga där utefter attefallsreglerna. Tyvärr behöver man ju då placera en del av byggnaden närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Jag frågade grannen och han var helt okej med att skriva på. Jag ordnade fram ritningar (dyrt) och visade, inga problem. Så kom dagen det skulle skrivas på och allt skulle skickas till kommunen. Då släppte han bomben. "Jag och min fru har funderat lite... Det här kommer ju störa vår utsikt" (utsikten från deras garageuppfart in på min tomt till häcken på andra sidan, alltså. Inget hav eller så som ligger åt det hållet). Jag påpekar detta och han säger att han tycker det är "förfulande" med en gäststuga på min tomt. Men han har ett förslag till förlikning. "Om du bekostar en thujahäck med 2 meter höga plantor mellan våra tomter så skriver vi på". Svindyrt naturligtvis.

Till saken hör att jag vet att hans fru vill ha en sån häck. Han har nämligen tidigare frågat om jag kunde tänka mig att dela på kostnaden för detta, vilket jag inte tyckte var nödvändigt. Nu använder han situationen för att få en gratis häck eftersom han vet att jag lagt ned pengar på arkitekter och så vidare. Ren utpressning i min värld.

Till saken då... Jag har en annan plats på tomten som funkar för stugan och där finns ingen granne nära. Så bygga kan jag ändå. Och det kommer jag göra. Där. Men... Nu har jag ett gräsbevuxet område bakom altanen som inte går att använda till något vettigt. Min fundering är... Vilka lagliga och icke bygglovspliktiga saker kan jag använda den biten mark till för att djävlas med grannen? Man kommer till med fordon, ett tag funderade jag på att billigt hyra ut ett par vinterförvaringsplatser för båtar som grannen kan få nöjet att titta på hela vintern. Grannen har två söner i tidiga skolåldern också. Funderade på att anlägga en jättedamm och hoppas ungarna skall trilla i (ingen djup så ungarna drunknar, bara blir blöta). En kompis föreslog att jag skulle ansöka om lov för höns, placera ett litet hönshus på den byggbara marken och ha dessa precis intill, men det tror jag inte på. Massa skötsel med det...

Alla lagliga medel är tillåtna, hur visar jag denna förbaskade tölp var skåpet skall stå?

Ja, jag vet. Jag borde på ett svenskt sätt knyta näven i fickan, men han har varit så djävla besvärlig genom åren att jag nu fått nog...
Ställ en ful gammal skrotbil på platsen och plocka av hjulen så det inte är så enkelt att rulla iväg den. Du kan alltid hävda att du har en ny hobby i att renovera bilar.
Citera
2023-07-29, 15:55
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungsindian
Ställ en ful gammal skrotbil på platsen och plocka av hjulen så det inte är så enkelt att rulla iväg den. Du kan alltid hävda att du har en ny hobby i att renovera bilar.
Om du nu har som hobby att renovra bilar, då behöver du också ett antal donatorsbilar som du kan plocka delar ifrån.
Se bara till att stängsla av bilarna ordentligt, så att det inte blir en lekplats där grannungarna kan skada sig.
Citera
2023-07-29, 17:00
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:

Väldigt tråkig situation.
En damm / pool får vara max 20 cm djup om den är utan staket och lås.
https://www.dn.se/brandstudio/if/bygga-pool-har-ar-reglerna-du-bor-kanna-till/
"marklov om marknivån ska ändras och bygglov för staket och pool-tak. Om du vill ansluta poolen till allmänt vatten- och avloppsnät krävs en anmälan till kommunen"
Blir en ganska stor kostnad.

Båt i trädgården:
https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/vinterforvara-baten-pa-tomten-detta-galler
" Om en båt placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter krävs grannarnas godkännande."

Skrotbil i trädgården:
https://www.arvika.se/byggaboochmiljo/bygganyttandraellerriva/ovardadetomter.1386.html
"fordon i dåligt skick på din tomt, kan du bli tvungen att ta bort dem. Dels för att tomten inte ska ha ett ovårdat utseende, men också för att undvika risker med läckage av olja, batterisyra, kylarvätska och bromsvätska på marken."

Som du ser så kostar det mycket att göra något mot grannen.
Även om du skulle bygga altan eller lusthus mm så är det fortfarande 4.5 m som gäller i de flesta fall.

Kanske du kan grilla varje dag och hoppas att de inte gillar doften?
Du kanske kan odla i pallkragar på det oanvända området och göra dem avundsjuka?

Jag tror att allt annat kommer kosta mer än det smakar.
Citera
2023-07-30, 14:59
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungsindian
Nja, vill inte ha gamla bilar stående och skräpa.
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Om du nu har som hobby att renovra bilar, då behöver du också ett antal donatorsbilar som du kan plocka delar ifrån.
Se bara till att stängsla av bilarna ordentligt, så att det inte blir en lekplats där grannungarna kan skada sig.
Ja, det finns en del problem med detta, så... Låter nog bli.
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Väldigt tråkig situation.
En damm / pool får vara max 20 cm djup om den är utan staket och lås.
https://www.dn.se/brandstudio/if/bygga-pool-har-ar-reglerna-du-bor-kanna-till/
"marklov om marknivån ska ändras och bygglov för staket och pool-tak. Om du vill ansluta poolen till allmänt vatten- och avloppsnät krävs en anmälan till kommunen"
Blir en ganska stor kostnad.

Båt i trädgården:
https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/vinterforvara-baten-pa-tomten-detta-galler
" Om en båt placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter krävs grannarnas godkännande."

Skrotbil i trädgården:
https://www.arvika.se/byggaboochmiljo/bygganyttandraellerriva/ovardadetomter.1386.html
"fordon i dåligt skick på din tomt, kan du bli tvungen att ta bort dem. Dels för att tomten inte ska ha ett ovårdat utseende, men också för att undvika risker med läckage av olja, batterisyra, kylarvätska och bromsvätska på marken."

Som du ser så kostar det mycket att göra något mot grannen.
Även om du skulle bygga altan eller lusthus mm så är det fortfarande 4.5 m som gäller i de flesta fall.

Kanske du kan grilla varje dag och hoppas att de inte gillar doften?
Du kanske kan odla i pallkragar på det oanvända området och göra dem avundsjuka?

Jag tror att allt annat kommer kosta mer än det smakar.
Ja, mycket tråkigt. Jag vill inte ha bråk. Däremot vill grannarna göra lite åtgärder och jag kan ju lova att allt inom 4,5 meter från min tomt kommer bli blankt nej till framåt. Jag har verkligen försökt vara hygglig.

Bil är som du säger inte aktuellt. Typiskt med båtarna, får man göra något på sin egen mark längre utan att grannarna skall få lägga sig i?

Dammen då var ju självklart tänkt att bli mycket grund så att marklov ej krävs.

Senaste förslaget från en kamrat var att odla fruktträd på platsen. Men då lär väl ungarna hans palla frukt...
Citera
2023-07-30, 16:00
Medlem
borrizs avatar
Citat:

Senaste förslaget från en kamrat var att odla fruktträd på platsen. Men då lär väl ungarna hans palla frukt...
Varför inte satsa på en gammal hederlig tujahäck?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in