Citat:
Ursprungligen postat av
Rutger.Jonaker
Nu behöver jag er hjälp! Nu har den där jädra grannen fått bägaren att rinna över.
Sedan några år bor jag i villa och min granne (ickenordisk för er som älskar att veta sånt, dock har han pengar eftersom han har råd att bo här) är enastående besvärlig. Jag har, som grannar bör, ställt upp på honom när så behövts. När hans bror skulle flytta fick han låna mitt kåpsläp, han har fått låna verktyg, trädgårdsredskap och så vidare när helst han behöver. Gångerna jag behövt något han har så har jag fått erbjudandet att hyra (!) grejer av honom. "Jaså, gräsklipparen startar inte? Du kan ta min ett par timmar. Om du swishar tusen spänn". Detta har gjort att jag inte lånar ut saker längre till fanskapet.
Men nu har han och hans fru hittat på ett helt nytt sätt att djävlas. På min tomt bakom altanen finns en yta om ca 60 kvadrat i dåligt solläge som är svår att använda till något vettigt på grund av hur tomten är utformad. På andra sidan staketet är grannens uppfart. Jag hade för avsikt att bygga en mindre gäststuga där utefter attefallsreglerna. Tyvärr behöver man ju då placera en del av byggnaden närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Jag frågade grannen och han var helt okej med att skriva på. Jag ordnade fram ritningar (dyrt) och visade, inga problem. Så kom dagen det skulle skrivas på och allt skulle skickas till kommunen. Då släppte han bomben. "Jag och min fru har funderat lite... Det här kommer ju störa vår utsikt" (utsikten från deras garageuppfart in på min tomt till häcken på andra sidan, alltså. Inget hav eller så som ligger åt det hållet). Jag påpekar detta och han säger att han tycker det är "förfulande" med en gäststuga på min tomt. Men han har ett förslag till förlikning. "Om du bekostar en thujahäck med 2 meter höga plantor mellan våra tomter så skriver vi på". Svindyrt naturligtvis.
Till saken hör att jag vet att hans fru vill ha en sån häck. Han har nämligen tidigare frågat om jag kunde tänka mig att dela på kostnaden för detta, vilket jag inte tyckte var nödvändigt. Nu använder han situationen för att få en gratis häck eftersom han vet att jag lagt ned pengar på arkitekter och så vidare. Ren utpressning i min värld.
Till saken då... Jag har en annan plats på tomten som funkar för stugan och där finns ingen granne nära. Så bygga kan jag ändå. Och det kommer jag göra. Där. Men... Nu har jag ett gräsbevuxet område bakom altanen som inte går att använda till något vettigt. Min fundering är... Vilka lagliga och icke bygglovspliktiga saker kan jag använda den biten mark till för att djävlas med grannen? Man kommer till med fordon, ett tag funderade jag på att billigt hyra ut ett par vinterförvaringsplatser för båtar som grannen kan få nöjet att titta på hela vintern. Grannen har två söner i tidiga skolåldern också. Funderade på att anlägga en jättedamm och hoppas ungarna skall trilla i (ingen djup så ungarna drunknar, bara blir blöta). En kompis föreslog att jag skulle ansöka om lov för höns, placera ett litet hönshus på den byggbara marken och ha dessa precis intill, men det tror jag inte på. Massa skötsel med det...
Alla lagliga medel är tillåtna, hur visar jag denna förbaskade tölp var skåpet skall stå?
Ja, jag vet. Jag borde på ett svenskt sätt knyta näven i fickan, men han har varit så djävla besvärlig genom åren att jag nu fått nog...
Väldigt tråkig situation.
En damm / pool får vara max 20 cm djup om den är utan staket och lås.
https://www.dn.se/brandstudio/if/bygga-pool-har-ar-reglerna-du-bor-kanna-till/
"marklov om marknivån ska ändras och bygglov för staket och pool-tak. Om du vill ansluta poolen till allmänt vatten- och avloppsnät krävs en anmälan till kommunen"
Blir en ganska stor kostnad.
Båt i trädgården:
https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/vinterforvara-baten-pa-tomten-detta-galler
" Om en båt placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter krävs grannarnas godkännande."
Skrotbil i trädgården:
https://www.arvika.se/byggaboochmiljo/bygganyttandraellerriva/ovardadetomter.1386.html
"fordon i dåligt skick på din tomt, kan du bli tvungen att ta bort dem. Dels för att tomten inte ska ha ett ovårdat utseende, men också för att undvika risker med läckage av olja, batterisyra, kylarvätska och bromsvätska på marken."
Som du ser så kostar det mycket att göra något mot grannen.
Även om du skulle bygga altan eller lusthus mm så är det fortfarande 4.5 m som gäller i de flesta fall.
Kanske du kan grilla varje dag och hoppas att de inte gillar doften?
Du kanske kan odla i pallkragar på det oanvända området och göra dem avundsjuka?
Jag tror att allt annat kommer kosta mer än det smakar.