Citat:
Ursprungligen postat av
aloc
Nej, din teori låter extremt mer osannolik än det uppenbara händelseförloppet, bland annat krävs det att väktaren i ditt scenario ska begå mened - ett bra mycket värre brott än snatteri. Att ägaren hyser agg mot Anders är ju uppenbarligen för att det inte är första gången han har fuffens för sig, något han tom erkänner (när han scannar om allt i kassan istället för att bli kontrollerad).
Också det orimliga i att inte notera en 400kr diff när man påstår sig haft problem med självscanningen tidigare är också konstigt, och även om handenheten strulat så intygar han ju där på skärmen att allt är rätt på kvittot så att han har snattat är ju klarlagt utom tvivel.
Eller såg Rudolf helt enkelt fel och tror på sin egen minnesbild då den bekräftas av att butiksägaren säger över telefon att alla varor inte är inskannade.
Vittnesuppgifter är väldigt ofta felaktiga på flera punkter.
Minnet är en lustig grej och det är väldigt lätt att ändra någons minnesbild.
Just den där biten förstår jag inte, angående att ägaren påstår att Anders har snattat i butiken ända sedan 2013. Varför har ingen agerat o portat Anders eller som minst, tagit bort möjligheterna till självskanning?
Nej, Anders erkänner inte att han har begått fuffens, han medger att ibland har det inte gått så bra o skannat o därför valt en manuell kassa där de går igenom hans inköp.
Är man tankspridd och sedan kommer det mängder med folk som sliter i en o vill ha tips o råd om hur man bygger om, ja då kan jag förstå att det lätt blir fel i inköpen.
Har du testat att köra bil o prata i telefon samtidigt? Det är inte helt lätt att koncentrera sig både på samtalet och bilkörningen.
Ja, kan inte annat än att hålla med om att Anders borde vara bättre på att kontrollera slutsumman om han vet med sig att han är tankspridd.
Av egen erfarenhet så vet jag med mig att jag trycker bara okej på att allt har gått bra. Checka ut så snabbt som möjligt. Jag vill bara hem efter en energidränerande tur i affären.
Nu är jag dock lite mer noga än vad Anders verkar vara då jag har stenkoll på allt jag skannar.
Dock har handenheten jag använt fallerat vid minst ett tillfälle då den blippade en vara som sedan inte dök upp i min varukorg.
Så saker fallerar ibland.
Frågan är om man skall ge tillit till detta okontrollerade system?
Skall man ge affärens system samma status som polisens hastighetsinstrument när det kommer till juridik?