Citat:
Ursprungligen postat av
VinnarenSkriver
Jag ska skriva ett utförligare svar på ditt inlägg som handlar om Ockhams rakkniv. Till att börja med kan påpekas att Ockham själv var en religiös apologist. Därmed blir det av intresse hur han själv förenade rakkniven med tron på uppståndelsen. Ockhams rakkniv är den nominalistiska principen att man inte bör tillskriva fler entiteter än nödvändigt för att förklara något. Det vill säga ju enklare desto bättre. Jag vill hävda att uppståndelsen är en enkel förklaring. Det är en sällsynt förklaring men en enkel förklaring. Andra teorier som att apostlarna konspirerade eller hallucinerade kräver komplicerade planer. T. ex. ska de enats om att beskriva detaljer kring uppståndelsen på lite olika sätt. Dessutom har de lyckats dölja konspirationen ända tills döden. Frågan uppstår varför de skulle konspirera, för makt? Det blir ännu en komplicerad faktor.
Tack för ditt svar. Ja, det stämmer att Ockham var en kristen munk och apologet, men under medeltiden var alla troende, så det är problematiskt att utgå från att intellektuella då och där skulle ha en gudstro idag 2023. Det vet vi inte. Kanske att han vore en kristen apologet även idag, eller ... kanske inte. Hursomhelst så kan vi inspireras och lära oss av hans andemening och filosofi.
Det finns ju inget fall, som är bevisat (enligt vetenskapens principer) att någon död människa senare har väckts till liv. Det finns många vinnesbörd, och ja människor som varit "döda" en stund i hjärtstopp, men inget fall som man vet och kunnat övertygande bevisa, enligt de västerländska vetenskapliga principerna. Lee Strobel och Bengt Holmberg menar däremot att det skulle kunna ha inträffat vid ett enda tillfälle, och därmed vara ett historiskt faktum, alltså Jesu uppståndelse, enligt de argument du framfört.
Men jag menar att det är mer troligt att det finns andra förklaringar, än att just en sådan (omöjlig?) händelse skulle kunna ske. Bara för att man inte enkelt kan (utifrån de premisser som Bibeln beskriver) ge ett alternativt svar, så innebär ju inte det att det inte finns förklaringar. Hela Lee Strobels och Bengt Holmbergs resonemang bygger ju att säga på vissa antagna premisser, där varje premiss i sig har en osäkerhet.
Om liknande berättelse skulle skett inom en annan religion i en annan tid så skulle (gissningsvis) inte Bengt Holmberg och Lee Strobel vara lika angelägna att försöka föra i bevis.
Ett exempel. Kanske dåligt exempel, men ändå ... tänk berättelsen om trollkarlen och den itusågade damen. Utifrån den kunskap och premisser som publiken har så borde den enda logiska slutsatsen vara att damen på riktigt blir itusågad. Okej, det var ett dåligt exempel. Ska försöka komma på ett bättre ...
Min poäng är iaf att det är mer troligt att det finns en "vanligare" förklaring än att dra till med något helt (omöjligt?) unikt, bara för att man just utifrån de givna premisserna inte omedelbart kan se en tillfredställande förklaring.
Man måste vara medveten om att Bengt Holmberg och Lee Strobel utgår ifrån Jesu uppståndelse och därefter försöker leda i bevis. (Men det håller de givetvis inte med om själva).