2023-07-29, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Nej. Han dog. Och återuppstod därefter från de döda. Han besegrade döden. Enligt kristendomen alltså.

Muslimerna däremot tror mycket riktigt att han inte dog.

Många kristna anser att berättelsen om Abraham och Isak förebådade Jesus offer.
Abraham var redo att offra sin son. Gud offrade sin son.
Ett lamm offrades i stället för Isak. Jesus offrades i stället för mänskligheten,

https://bibleproject.com/articles/why-did-god-ask-abraham-to-sacrifice-isaac/

Du får nog i sådana fall se över din definition av offra. Enlig SAOB så betyder det nämligen: Att lämna ifrån sig (något värde*fullt) till för*mån för högre syfte. Men enligt historien är ju det exakt motsatta till vad gudagubben faktiskt gjorde eftersom Jesus ju kom hem till lilla pappsen och försvann.

Om jag lägger en tusenlapp i Rädda Barnens gåvobössa, men tre dagar senare får tillbaka den. Njaa! Skulle nog inte riktigt säga att man då riktigt ”offrar” en tusenlapp då va?
Citera
2023-07-29, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det var inte han, det var profeter som levde långt före honom som profeterade om Messias. Blew you right out of the water!

Oh ja! Verkligen kompis! Herrejösses vilken bredsida du lag av där må jag säga.

Så du menar att om det stod i bibeln att någon skulle bada i fontänen i på Sergels torg den 16 Juni 2024 och att denne person i sådana fall är Guds son. Menar du att då på allvar tycker att det vore otroligt om någon skulle bada i fontänen på Segels torg denna dag? Personligen så skulle inte ens bli förvånad att det var just därför som man byggde en fontän där och om jag får gissa, så lär det vara rätt knökfullt.

Ett tips är att du kanske innan du kommer med påståenden om profetior, i alla fall läser på så att du förstår det rent grundläggande principerna om vad som faktiskt definierar en verklig profetia.

Din ”profetia” uppfyller 0 av de 7 kraven som behövs så jag är ledsen. Men det är nog du som behöver ösa båten och inte jag men du kan ju diskutera det ihop med Jack Sparrow när du går ankarvakten i natt och höra av dig i morgon igen.

Citera
2023-07-30, 07:07
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Mmmm jättebra bok, det här är en av mina favoriter
5 Mosebok 23:1
Ingen som är snöpt, vare sig genom krossning eller genom stympning, skall komma in i HERRENS församling.
"Jättebra" är för svag beskrivning på Guds ord.
Varför är det relevant att du berättar "en av dina favoriter"? Är du något slags smakdomare över Guds ord - enligt din självbild?
Citera
2023-07-30, 07:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Även den biten som handlar om talande åsnor? Eftersom jag nu inte har en aning men vara Bileams talande åsna lika rolig som Shreck´s eller hade den ingen humor alls?

När vi ändå är inne på det spåret. Kan du förklara lite mer exakt hur Noah gick tillväga för att knöka in 20 miljoner djur i en och samma båt och när du ändå är på det så skulle jag därtill också vilja veta lite mer exakt hur Jonah kunde leva tre dagar inne i en val eftersom jag ska boka en kryssning till hösten.
1. Och ormen talade med Eva i paradiset.
2. Det står inte att han knökade in, inte heller att det var 20 miljoner djur. Ämnet är Bibeln, inte dina tankar.
3. "Jona", inte "Jonah", obildade loser.
Citera
2023-07-30, 10:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius

Jona eller Jonah, även Jonas (hebreiska: יוֹנָה (Yônâh eller Yonáh), arabiska: يُونَان (Yūnān eller Yōnān), grekiska: Ιωνάς (Ionás), klassisk grekiska: Ἰωνᾶς (Iōnâs), latin: Iōnās eller Iōnā)

Din obildade loser.
Citera
2023-07-30, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Jag ska skriva ett utförligare svar på ditt inlägg som handlar om Ockhams rakkniv. Till att börja med kan påpekas att Ockham själv var en religiös apologist. Därmed blir det av intresse hur han själv förenade rakkniven med tron på uppståndelsen. Ockhams rakkniv är den nominalistiska principen att man inte bör tillskriva fler entiteter än nödvändigt för att förklara något. Det vill säga ju enklare desto bättre. Jag vill hävda att uppståndelsen är en enkel förklaring. Det är en sällsynt förklaring men en enkel förklaring. Andra teorier som att apostlarna konspirerade eller hallucinerade kräver komplicerade planer. T. ex. ska de enats om att beskriva detaljer kring uppståndelsen på lite olika sätt. Dessutom har de lyckats dölja konspirationen ända tills döden. Frågan uppstår varför de skulle konspirera, för makt? Det blir ännu en komplicerad faktor.

Tack för ditt svar. Ja, det stämmer att Ockham var en kristen munk och apologet, men under medeltiden var alla troende, så det är problematiskt att utgå från att intellektuella då och där skulle ha en gudstro idag 2023. Det vet vi inte. Kanske att han vore en kristen apologet även idag, eller ... kanske inte. Hursomhelst så kan vi inspireras och lära oss av hans andemening och filosofi.

Det finns ju inget fall, som är bevisat (enligt vetenskapens principer) att någon död människa senare har väckts till liv. Det finns många vinnesbörd, och ja människor som varit "döda" en stund i hjärtstopp, men inget fall som man vet och kunnat övertygande bevisa, enligt de västerländska vetenskapliga principerna. Lee Strobel och Bengt Holmberg menar däremot att det skulle kunna ha inträffat vid ett enda tillfälle, och därmed vara ett historiskt faktum, alltså Jesu uppståndelse, enligt de argument du framfört.
Men jag menar att det är mer troligt att det finns andra förklaringar, än att just en sådan (omöjlig?) händelse skulle kunna ske. Bara för att man inte enkelt kan (utifrån de premisser som Bibeln beskriver) ge ett alternativt svar, så innebär ju inte det att det inte finns förklaringar. Hela Lee Strobels och Bengt Holmbergs resonemang bygger ju att säga på vissa antagna premisser, där varje premiss i sig har en osäkerhet.
Om liknande berättelse skulle skett inom en annan religion i en annan tid så skulle (gissningsvis) inte Bengt Holmberg och Lee Strobel vara lika angelägna att försöka föra i bevis.
Ett exempel. Kanske dåligt exempel, men ändå ... tänk berättelsen om trollkarlen och den itusågade damen. Utifrån den kunskap och premisser som publiken har så borde den enda logiska slutsatsen vara att damen på riktigt blir itusågad. Okej, det var ett dåligt exempel. Ska försöka komma på ett bättre ...
Min poäng är iaf att det är mer troligt att det finns en "vanligare" förklaring än att dra till med något helt (omöjligt?) unikt, bara för att man just utifrån de givna premisserna inte omedelbart kan se en tillfredställande förklaring.
Man måste vara medveten om att Bengt Holmberg och Lee Strobel utgår ifrån Jesu uppståndelse och därefter försöker leda i bevis. (Men det håller de givetvis inte med om själva).
Citera
2023-07-30, 12:05
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Han bad om en annan väg ut än att bli korsfäst. Konstigt? Tycker inte jag.

Nej det var inte självmord, andra dödade honom men han lät det ske för att uppfylla profetior om honom, och för att göra Guds vilja. Stefanos blev också dödad när han gjorde Guds vilja.

Du har väl aldrig behövt offra ditt liv för någon så det är svårt för dig att förstå varför Jesus gjorde det.

Jag skrev inte att det var självmord men vet att Gud är emot sådant, samtidigt som hjälpt till så hans egen son dör. Idag skulle det kanske dömas som medhjälp till mord inom juridiken.

Det stämmer att jag aldrig behövt offra offra mitt liv för någon. Jag är ju inte född under en tid
då människor styrdes av profetior. Men alla borde väl kunna föreställa sig hur det är att bli korsfäst.

Jag är inte troende men det känns som att jag har känt mer medlidande över Jesus död än ni troende.
Citera
2023-07-30, 12:28
Medlem
Citat:
1. Och ormen talade med Eva i paradiset.
2. Det står inte att han knökade in, inte heller att det var 20 miljoner djur. Ämnet är Bibeln, inte dina tankar.

Yonā eller för att vara exakt ”יוֹנָה”, men tack för att du rättade mig när jag inte använde den ännu mer felaktiga svenska stavningen än den mindre felaktigts engelska versionen av det hebreiska namnet.

Tror alla i tråden tyckte att det var meningsfullt precis som att du kallar mig för en obildad loser samtidigt som du själv sitter och på allvar försöker att övertyga folk om att det finns talande ormar och åsnor? Hur tror du att det går för dig egentligen? Allvarligt?

Det är ju ni kristna som kommer dragandes med alla dessa absurda jävla fantasier, sagor och fabler och försöker inbilla folk att det på något sätt skulle vara sant.

Så förklara då nu för en obildad loser istället mer exakt hur det då rent praktiskt gick till med alla djuren på arken till exempel?

För för bibeln är nämligen jävligt specifik om vad som exakt hände! Och vetenskapen är jäkligt exakt på punkten att det finns omkring 18 miljoner djurarter på jorden Något som givetvis alla som äldre än 6 år givetvis inte helt kanske för att gå ihop. Så förklara då för fasen hur det var ”på riktigt” eller så tar du dina Harry Potter-fantasier och håller käften för om du och dina kristna kompisar vill klä ut er lajva-Jesus så gör det för all del. Inga problem! Men jag vill inte leva i Er jävla lajv-värld eller behöva förhålla mig eller påverkas av detta trams så håll i skogen och bete som alla andra lajvare så är alla problem lösta.
Citera
2023-07-30, 12:37
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jona eller Jonah, även Jonas (hebreiska: יוֹנָה (Yônâh eller Yonáh), arabiska: يُونَان (Yūnān eller Yōnān), grekiska: Ιωνάς (Ionás), klassisk grekiska: Ἰωνᾶς (Iōnâs), latin: Iōnās eller Iōnā)

Din obildade loser.
Obildade loser, i svensk text: Jona.
Citera
2023-07-30, 12:44
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Yonā eller för att vara exakt ”יוֹנָה”, men tack för att du rättade mig när jag inte använde den ännu mer felaktiga svenska stavningen än den mindre felaktigts engelska versionen av det hebreiska namnet.

Tror alla i tråden tyckte att det var meningsfullt precis som att du kallar mig för en obildad loser samtidigt som du själv sitter och på allvar försöker att övertyga folk om att det finns talande ormar och åsnor? Hur tror du att det går för dig egentligen? Allvarligt?

Det är ju ni kristna som kommer dragandes med alla dessa absurda jävla fantasier, sagor och fabler och försöker inbilla folk att det på något sätt skulle vara sant.

Så förklara då nu för en obildad loser istället mer exakt hur det då rent praktiskt gick till med alla djuren på arken till exempel?

För för bibeln är nämligen jävligt specifik om vad som exakt hände! Och vetenskapen är jäkligt exakt på punkten att det finns omkring 18 miljoner djurarter på jorden Något som givetvis alla som äldre än 6 år givetvis inte helt kanske för att gå ihop. Så förklara då för fasen hur det var ”på riktigt” eller så tar du dina Harry Potter-fantasier och håller käften för om du och dina kristna kompisar vill klä ut er lajva-Jesus så gör det för all del. Inga problem! Men jag vill inte leva i Er jävla lajv-värld eller behöva förhålla mig eller påverkas av detta trams så håll i skogen och bete som alla andra lajvare så är alla problem lösta.
1. Nej, inte Yonā. För ska du ha längdstreck på a, ska du också ha det på o.
Vidare, i svensk text ska det inte vara y utan j.
Det svenska sättet att skriva är det rätta i svensk text.
2. Djurarter? Vem har sagt att alla djurarter gick ombord på arken?!
Obildade, under otron slavande & mot sanningen kämpande loser!
3. Svär inte!
4. Belägg analogin Bibeln - Harry Potter.
Citera
2023-07-30, 16:42
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
"Jättebra" är för svag beskrivning på Guds ord.
Varför är det relevant att du berättar "en av dina favoriter"? Är du något slags smakdomare över Guds ord - enligt din självbild?

Vem är du att sätta dig till doms över mina favoriter?

"Jättebra" är ett perfekt uttryck över mina personliga preferenser över vilka uttryck som kvalificerar sig som minnesvärda uttryck din guds bok.
Sverige är ett sekulärt samhälle och passar inte samhällsskicket så går det bra att flytta till valfri teokrati.

Jag fyller på med ett annat uttryck som kvalificerar sitt till kvalitetsnivå "jättebra"

Du skall icke koka en killing i dess moders mjölk.
Citera
2023-07-30, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara
Jag skrev inte att det var självmord men vet att Gud är emot sådant, samtidigt som hjälpt till så hans egen son dör. Idag skulle det kanske dömas som medhjälp till mord inom juridiken.

Det stämmer att jag aldrig behövt offra offra mitt liv för någon. Jag är ju inte född under en tid
då människor styrdes av profetior. Men alla borde väl kunna föreställa sig hur det är att bli korsfäst.

Jag är inte troende men det känns som att jag har känt mer medlidande över Jesus död än ni troende.
Det står att Gud älskade världen så mycket att han gav sin son för att rädda den. Alternativet hade varit att nästan ingen överlever och får evigt liv och allt det där. Alltså vad enligt bibeln hände med Noa och hans familj som var de enda överlevande. Jesus sa också att han kommit för att rädda världen. Ingen har större kärlek än den som ger sitt liv för sina vänner. Då är det inte läge att sörja utan vara glad över att Jesus lever.

En annan av lärjungarna sade: »Herre, låt mig först gå och begrava min far.« Men Jesus svarade: »Följ mig och låt de döda begrava sina döda.« Matt 8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in