Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Tattare är ett fult skällsord ja. Som zigenare, kringstrykare, withe trash. Som du der, de är inte med i din länk.
Men resande vill se sig som svenskar till skillnad från romerna. De härstammar från de fattiga och jordlösa som reste runt och tog påhugg.
10% är en omöjlighet för 70 år sedan... jag googlar på hur många de är idag. Kommer fram till den siffran 1%.
Jag utgår nästan från att de räknar in finnarna. Men finnar och svenskar kommer ur samma rike, bikulturellt om du vill. Så, ja, jag ser de tar med finnarna nu... fan... finnarna har varit svenska undersåtar längre än skåningarna... men nä... vi är inte ett minoritetsfolk.
Det kom mängder med finnar med arbetskraftsinvandringar, de bodde inte i de mängderna i Sverige förr, även om de alltid varit här sedan korstågens dagar.
Skåningar kunde vara ett minoritetsfolk, men vänstern är helt motståndare till det.
Tror du verkligen att det i Sverige på säg 30-talet fanns 10% minoriteter? Då är du faktaresistent.
Resandefolket är romer ursprungligen, men som alltså levt så länge i Sverige att de format en egen kultur.
Och visst, "tattare" kanske betraktas som ett skällsord, men inte speciellt så i mitt språkbruk eller tänk.
men, jag har dålig koll på vad själva ordet kommer ifrån.
Så? vem ska vi tro på vad gäller siffrorna? Du och ditt "räknande" eller kunskapsguiden en webbplats av och för svenska myndigheter?
Jag tror siffran, som alltså bara gäller dessa specifika minoriteter (och inte ex invandrare av olika slag)
var högre förr än idag, många har nog integrerats helt i majoritetsbefolkningen, så de tappat sin härkomst/ kultur helt.
Tornedalningar ex. finns ju heller ingen annanstans än just där, de kan ju knappast få förökning utifrån, som ex. judar, samer eller romer kan få.
Och Sveriges befolkning har ju ökat rejält senaste tiden och % talet speglar ju detta och inte faktiskt antal. Faktiskt antal kan vara ungefär samma som kanske 1900, men alltså till % mindre idag än då.