2023-07-30, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maknedy
Nästan alla i världen och definitivt i Sverige tar lån. Oavsett om det handlar om sms lån eller lån för att köpa hus.

Varför gör de det?

Alltså hur jävla dum i huvudet får man vara om man tar lån och hamnar i skuld? Det är så jävla dumt så jag fattar inte varför de gör det?

Om du vill köpa något så får du jobba mer eller spara mer.

Och argumentet att man vill ”leva nu istället för att ha kul som pensionär” är så jävla dumt. Alltså det är så jävla korkat.

Varför tar folk lån?

Och varför tar folk lån när de vet att de kommer hamna i grov skuld?

Dumma får.

Det beror lite vad du lånar till och vilken orsak du lånar.

Tar du en bostad så handlar det om att du behöver nån stans att bo. Du kan välja några alternativ.
1. Du smyger runt och bor i trappuppgångar eller under broar. Konsekvens är att du riskerar ditt välmående och kommer att ha problem med din arbetsgivare.
2. Du hyr en bostad av någon som äger den. Konsekvens att du alltid kommer att behöva betala en summa som någon annan bestämmer och du har inget av värde i slutet av ditt liv.
3. Du lånar pengar av någon t.ex banken som du senare under livet betalar tillbaka. Kan vara tufft i början men dina kostnader sjunker tills du betalat tillbaka lånet. Och I slutet av ditt liv äger du något av värde.
I princip kan du spara ihop pengarna under din levnad men det är få förunnat att kunna göra det tidigt i livet så då kan det vara bättre att du betalar räntor och vinst för din egen investering i stället för någon annans.

Kan vara likadant med andra saker.
Har du inte pengar att starta en firma kan det vara bra att låna så du kan starta en vinstdrivande verksamhet så kan du använda din vinnst för att betala av lånet.

Sen har du rätt i att det är dummt att låna till ren lyxkonsumption.
En resa eller en ny lyxtelefon t.ex. då är det naturligtvis bättre att spar ihop så man har de pengarna, då det enbart är en kostnad som inte ger en intäkt för räntan eller en besparing som motsvarar kostnaden för räntan.
Senast redigerad av SkogsSaab 2023-07-30 kl. 09:22.
Citera
2023-07-30, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Precis som ett hus gör i en normal marknad över tid.

Värdet går inte upp för att priset kapplöper med inflationen - vi måste skilja på värde och pris. Även inflationsjusterat pris har gått upp, men det finns inga garantier för att det fortsätter över tid. Det fanns säkerligen japaner som resonerade som du på 80-talet också - "äh, det går upp på några års sikt." De ligger fortfarande back.

Det betyder inte att jag säger att du har fel - för det vet jag ju inte. Men du kan inte ha rätt heller mer än att du spekulativt prickar rätt - för du vet inte heller vad som kommer att hända.

Notera att jag skrev 99%...

Det jag menar med att husen följer inflationen är att ett ett hus för 30 år sen kostade 4 årslöner, så är det fortfarande värt 4 årslöner, även om värdet i sig inte ökat.
Fördelen för den med lånet är att det som var 4 årslöner inlån för 30 år sen är idag 2 årslöner, dvs belåningen är nu 50% mot tidigare 100% .

Nä, vi vet inte exakt vad som kommer att ske, men med i princip 100% säkerhet kommer inflation att fortsätta öka i varierande takt, och då följer ofrånkomligt huspriserna med upp, som allting annat.

Att göra ett par miljoner i vinst på några år var ett undantag, men att köpa ett hus, bo där 30 år kommer alltid att vara fördelaktigt, så länge huset sköts såklart.

Undantaget total samhällskollaps
Citera
2023-07-30, 09:26
Medlem
Stig-Britts avatar
?

Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Att göra ett par miljoner i vinst på några år var ett undantag, men att köpa ett hus, bo där 30 år kommer alltid att vara fördelaktigt, så länge huset sköts såklart.

Undantaget total samhällskollaps

Hur ser du på att detta visat sig vara falskt i ex. Japan? Tror du att det är något som inte kan hända i Sverige, eller hur resonerar du? Samt, fördelaktigt jämfört med vad?
Senast redigerad av Stig-Britt 2023-07-30 kl. 09:29.
Citera
2023-07-30, 09:30
Medlem
Hackenbush55s avatar
Merparten av arbetande folk i -sverige har inte råd att köpa bil eller hus kontant, därför måste de ta lån.
Enkel matematik. Men det är svårare att få lån idag än för 20 år sedan.
Citera
2023-07-30, 09:31
Medlem
Citat:
Var resonerar jag fel?

Det tar 30 år att spara ihop till ett hus, samtidigt som man ska betala ett boende under tiden.

En tv kan man köpa på blocket för 500 spänn, och man måste dessutom inte ha en tv, det finns ingen kostnad som konkurrerar med sparandet om man nu ska spara ihop till en tv som kostar 20k.

Och iom att huspriserna hela tiden går upp, så är det inte säkert man ens lyckas spara ihop till huset, medans då den som lånat ser värdet öka, och kan sen efter 30 år sälja till stackaren som sparar och snålat hela livet, betala av sitt lån och ha massor med pengar över, betydligt mer än vad man betalar in i räntor under de 30 åren.

Men du utgår ifrån att det from nu plötsligt ska bli tvärtom, och visst, i teorin kan det bli så, precis som det finns en massa olika teoretiska händelser som jan hända, men som är osannolika.
Citera
2023-07-30, 09:35
Medlem
Citat:
Hur ser du på att detta visat sig vara falskt i ex. Japan? Tror du att det är något som inte kan hända i Sverige, eller hur resonerar du? Samt, fördelaktigt jämfört med vad?

Japan är ett helt annan typ av land, med befolkningsminskning osv. Går inte att jämföra med Sverige.

Fördelaktigt jämfört med att hyra eller vara hemlös.
Citera
2023-07-30, 09:36
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Det tar 30 år att spara ihop till ett hus, samtidigt som man ska betala ett boende under tiden.

En tv kan man köpa på blocket för 500 spänn, och man måste dessutom inte ha en tv, det finns ingen kostnad som konkurrerar med sparandet om man nu ska spara ihop till en tv som kostar 20k.

Jag håller med om det du skriver här och har aldrig sagt emot det, det är därför jag sgäer att det är en gradskillnad och inte en kategorisk skillnad. Man måste inte köpa en bostad heller, utan kan hyra en.

Citat:
Och iom att huspriserna hela tiden går upp, så är det inte säkert man ens lyckas spara ihop till huset, medans då den som lånat ser värdet öka, och kan sen efter 30 år sälja till stackaren som sparar och snålat hela livet, betala av sitt lån och ha massor med pengar över, betydligt mer än vad man betalar in i räntor under de 30 åren.

Detta är inte ett ekonomiskt sunt resonemang. Om du vill göra bra val och investeringar så är det dåligt eller till och med farligt att resonera som du gör här när du säger att "huspriserna hela tiden går upp".

Se ex: https://japanpropertycentral.com/wp-content/uploads/2018/07/Tokyo-Residential-Property-Price-Index-1984-2018.jpg

Det fanns säkerligen en japansk Wowbagger2000 på 80-talet som resonerade som du. Han sitter fortfarande med en skuld han inte kan betala av genom att sälja bostaden. Det har varit en usel avkastning.

Citat:
Men du utgår ifrån att det from nu plötsligt ska bli tvärtom, och visst, i teorin kan det bli så, precis som det finns en massa olika teoretiska händelser som jan hända, men som är osannolika.

Nej, jag utgår inte från något utan ställer mig neutral - det är du som utgår från att det kommer fortsätta upp. Jag vet inte om det kommer gå upp eller ner. Jag vet inte heller om Tesla-aktier kommer gå upp eller ner, vilket är varför jag aldrig skulle skuldsätta mig i 30 år och köpa Tesla-aktier för pengarna.
Citera
2023-07-30, 09:37
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Fördelaktigt jämfört med att hyra eller vara hemlös.

Hur gör du den bedömningen? Genom att titta på hur det har gått historiskt? Resonerar du så när du köper aktier också? Varför eller varför inte?
Citera
2023-07-30, 09:39
Medlem
vasaduellers avatar
Det finns flera skäl för att låna.

Ett exempel är att det kan löna sig att investera sina pengar och istället låna till det man konsumerar (bostad, bil, annat). Det går fortfarande att få bättre avkastning på kapital än kostnaden för att låna. Och om man misslyckas med investeringarna (och låneräntan är större än schablonbeskattningen av det investerade kapitalet) så får man pengar av andra skattebetalare.

Ett annat exempel är om man bor i hus och planerar att flytta till billigare hus/lägenhet när man blir gammal. Istället för att vänta på att få ut husets värdeökning tills man säljer, så kan man plocka ut den i förtid (nya pantbrev). Det är ju upp till var och en att avgöra vid vilken tidpunkt man anser sig ha störst glädje av pengarna. Någon utomståendes generella värdering (för andras räkning) är inte relevant. Även om någon medvetet skulle utsätta sig för "subprime-risk" så kan det vara motiverat för dem i deras situation (t ex om något barn behöver en operation utomlands och det anses viktigare än att flytta till Spanien som pensionär).
Citera
2023-07-30, 09:40
Medlem
Citat:
Ja, det beror på, men sättet du resonerar på är typiskt Lyxfällan-resonemang. Ex:

1. Jag lever ett liv utan TV i flera år tills jag har råd att köpa en
2. Jag tar ett SMS-lån och köper en TV och lever ett normalt liv.

Det är bara gradskillnader, inte kategoriska eller principiella skillnader, varför bostadslån till sin egen bostad är att betrakta som konsumtionslån.

Som sagt, om en TV gått att sälja dyrare än den köptes hade det inte varit fall för Lyxfällan heller, och nu råkar det vara så att en TV sjunker i pris medan en bostad ofta går upp, men det är inte för att det råder någon kategorisk skillnad, utan det är en effekt av samtidens politik.
Så länge du bor i en hyresrätt så har du en "skuld" till hyresägaren som betalas månadsvis.
Citera
2023-07-30, 09:41
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Så länge du bor i en hyresrätt så har du en "skuld" till hyresägaren som betalas månadsvis, konsumtion enligt ditt sätt att se.

Ja, det stämmer. Jag vet inte om du försöker säga något med det du skriver här som jag missar, men jag håller med om det du skriver.
Citera
2023-07-30, 09:46
Medlem
Citat:
Ja, det stämmer. Jag vet inte om du försöker säga något med det du skriver här som jag missar, men jag håller med om det du skriver.
Då köper jag där jag vill bo (och kan utrusta som jag vill) i stället för att bli "placerad" och "förhoppningsvis" blir det en bra investering, vilket det blev i mitt fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in