2023-07-29, 14:40
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
https://www.youtube.com/watch?v=VnMYGSUmUI4

Det har framkommit iom rättegången mot anders övergård att ica polisanmäler folk som blippar fel.
han inte bara blippade fel. han gjorde det vid flera tillfällen och han blippade fel flera gånger vid samma tillfälle med samma vara. Sicken pajas va!
Är det risk för att du också blippar fel på tre paket oxfilet vid ett tillfälle?
Gå till kassan då.
Citera
2023-07-29, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Utifrån hur självscanningskassorna är uppbyggda, så kan jag förstå att det kan bli rörigt att hålla koll på om man har hundra saker som ska scannas. Rimligen borde det vara gjort som de vanliga kassorna med löpandeband princip och inte att man slänger upp allt i en röra och börjar scanna därifrån.
Kanske skulle man kunna ha ett annat scanningssystem, liknande hur det fungerar på flygplatserna, där man matar in varorna i ena änden, anger kortuppgifter odyl och allt kommer ut färdigscannat i andra änden, sedan packa och gå.
Självklart är det stöld att inte scanna allt, precis som det är stöld att inte lägga upp allt på varubandet i den vanliga kassan, utan stoppa vissa saker på sig.
Ett alternativ skulle kunna vara att begränsa, så det bara går att scanna max 10 varor, vilket kommer att göra att svinnet minskar om man begränsar antalet varor, samt det blir enklar för dem som bara ska småhandla.
Scannade själv häromdagen, för första gången på jag vet inte hur länge, två varor och tycker det gick hyfsat smidigt framför att behöva ställa sig i en kopiöst lång kö, där jag alltid har otur att hamna i den segaste kassan med pensionärer som glömt sin kortkod och behöver hundra försök, folk som ska diskutera extrapriser med kassörskan och fan vet allt.

De flesta skannar ju efterhand man plockar varorna, och ner i påsen direkt. (Enda sättet på Maxi där vi bor)

Det är en av de stora fördelarna, att man slipper stå och packa allt i kassan.
Citera
2023-07-29, 14:51
Medlem
Citat:
Du kan inte blippa varor på ica utan att ica har godkänt dig. Ica har full kontroll över vilka som får använda deras självscanningssystem.

Detta är något ica tjänar miljard belopp på, eftersom de inte behöver anställa lika många personer som sitter i kassan.
att "glömma" att blippa är det samma som stöld...
Det spelar ingen roll vilket "system" man använder. ICA förlorar också hiskeliga summor varje år på stöld. Så pass mycket att de tjänar mer på att stänga blippen och återanställa kassapersonalen.

https://www.tv4.se/artikel/2dbb8oRzG...icamaxi_nyh_fb
Senast redigerad av martinator 2023-07-29 kl. 15:05.
Citera
2023-07-29, 15:01
Medlem
oskar_ericsons avatar
Dom har inte grund för polisanmälan om man blir ”ertappad” i en avstämning, du har inte lämnat butiken än, och det finns möjlighet att göra rätt för sig fortfarande.

Läser man förhöret med Anders så står det tydligt att ”har passerat sista betalmöjligheten” och dom tog honom i dörren. Så att ha missat en liter mjölk vid avstämning är inte skäl nog
Citera
2023-07-29, 15:06
Medlem
Nu har jag lyssnat på hela videon och det finns inga belägg för det TS skriver. Inget i videon motsäger det som står i FUP eller i tråden om AÖ.

Vad kontrollanten sa var att det är vanligt det blir fel vid avstämningar, typ en tandkrämstub. Då får man oftare avstämningar. Det är bara om man missat "typ hälften av varorna eller oxfile" som det blir andra konsekvenser.

I fallet med AÖ finns väl förklarat att de haft ögonen på honom länge. I detta fallet var det väl att han betalade typ 400 och hade kött för ytterligare 400?
Citera
2023-07-29, 15:28
Medlem

Du glömde den tekniska biten.
Jag har råkat ut för att det lät "blipp" när jag skannade en vara, men när jag tittade så var varan inte med i min elektroniska varukorg.

Ja, det är orimligt att polisanmäla personer för att misstag begås, mänskliga som tekniska.
Är det ett systematiskt problem (fusk) så ja, då kanske man bör polisanmäla.
Personer som skannat fem varor men kommer med två kundvagnar, då är det ganska tydligt vad det är frågan om.
Är det en enstaka miss en person gjort under två års tid, nej då skall ingen polisanmälan göras.
Stäng av folk från systemet självskanning om man inte litar på dem.
Citera
2023-07-29, 16:05
Medlem
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=VnMYGSUmUI4

Det har framkommit iom rättegången mot anders övergård att ica polisanmäler folk som blippar fel.

Använder man blipper förstår man hur absurt det är. Ni som inte gör det bör avstå från att kommentera i tråden.

Jag blippar tusentals med varor varje år, för ett värde som lätt överskrider 100k. Jag har aldrig avsiktligen avstått från att blippa, och har aldrig missat att blippa något vid avstämning. Men med tanke på hur mycket jag blippar per år. Är det inte orimligt att antaga att jag har missat att blippa både en och två gånger.

Jag tänkte då att det är självklart vid fel-blippning att man får en varning, och om det upprepas stängs av från blipp-systemet. Och inte polisanmäls.

Det framgår dock av rättegången att ica polisanmäler folk som blippar fel. Istället för att porta folk från blipp-systemet och i sista hand butken i fråga.

Att handla på ica med blipper blir ett extremt risktagande för konsumenten. En stöld-dom i dagens samhälle gör dig i princip oanställningsbar paria.

Du det händer åt andra hållet också.

Man råkar blippa någon vara två gånger, eller att man inte tar bort någon vara man ångrat och lämnat tillbaka på hyllan, eller att du köpt en vara som inte är bra, dålig, möglig, dåligt försluten och då blir den torr, möglig, fuktig osv.

Allt det har hänt mig och nej jag har aldrig gått tillbaka för att ändra, eller klaga. Orkar inte tjabba om 40 kr typ och min tid är dyrbar tillsammans med bensinkostnaden fram och tillbaka, nej inte värt det.

Jag har alltså betalat mer än jag borde, och än har jag inte missat att skanna en enda vara.

Så det jämnar nog ut sig något så när.
Senast redigerad av Martlet 2023-07-29 kl. 16:10.
Citera
2023-07-29, 16:11
Bannlyst
Nu handlar det här om snabbkassorna och ICA Maxi i Angered . Angered är inte Värmdö direkt. utan mera Ghetto . Men ICA Maxi Angered förlorade 2 miljoner om året på fusket vid snabbkassorna.

https://www.dn.se/ekonomi/fick-nog-a...snabbkassorna/
Citera
2023-07-29, 18:14
Medlem
IcyHearts avatar
Jag har varit lite för feg för att använda scanningen på Ica just pga detta, vill inte råka göra ett misstag och bli polisanmäld… så jag håller mig till vanliga kassan.
Citera
2023-07-29, 18:16
Medlem
Bullahit att man "missar" scanna in saker, däremot har det hänt att det var delay när man scannade så slog in dubbelt av misstag.
Citera
2023-07-29, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sturdyox
Fast hade det inte kommit fram att han fuskat flertalet gånger och till slut tröttnade?

Han handlade väl också en handfull varor, varav typ hälften eller mer var oskannade (och det råkade vara köttet bl.a.).

Om man råkar ut för problem med blippern så måste man vara förståndshandikappad. Hur svårt är det att höra ett pip, om man är gammal och halvdöv så står det ju på skärmen.

Kan inte tänka mig att ICA anmäler allt som är fel, utan främst om det är uppenbart att fuskande skett.

Så du menar att de på allvar ringer polisen om du handlar för 1000kr och missar att blippa citronerna? Knappast.

Blir gärna rättad om jag har fel.
Har man barn är det väl lätt hänt att en unge smyger ned något de vill ha i en påse. Men i de allra flesta fall handlar det naturligtvis om fusk.
Citera
2023-07-30, 00:29
Medlem
Sam.Boyds avatar
Trenden tycks vara att avskaffa självscanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in