Citat:
Ursprungligen postat av
Hardstekt
https://www.youtube.com/watch?v=VnMYGSUmUI4
Det har framkommit iom rättegången mot anders övergård att ica polisanmäler folk som blippar fel.
Använder man blipper förstår man hur absurt det är. Ni som inte gör det bör avstå från att kommentera i tråden.
Jag blippar tusentals med varor varje år, för ett värde som lätt överskrider 100k. Jag har aldrig avsiktligen avstått från att blippa, och har aldrig missat att blippa något vid avstämning. Men med tanke på hur mycket jag blippar per år. Är det inte orimligt att antaga att jag har missat att blippa både en och två gånger.
Jag tänkte då att det är självklart vid fel-blippning att man får en varning, och om det upprepas stängs av från blipp-systemet. Och inte polisanmäls.
Det framgår dock av rättegången att ica polisanmäler folk som blippar fel. Istället för att porta folk från blipp-systemet och i sista hand butken i fråga.
Att handla på ica med blipper blir ett extremt risktagande för konsumenten. En stöld-dom i dagens samhälle gör dig i princip oanställningsbar paria.
Du det händer åt andra hållet också.
Man råkar blippa någon vara två gånger, eller att man inte tar bort någon vara man ångrat och lämnat tillbaka på hyllan, eller att du köpt en vara som inte är bra, dålig, möglig, dåligt försluten och då blir den torr, möglig, fuktig osv.
Allt det har hänt mig och nej jag har aldrig gått tillbaka för att ändra, eller klaga. Orkar inte tjabba om 40 kr typ och min tid är dyrbar tillsammans med bensinkostnaden fram och tillbaka, nej inte värt det.
Jag har alltså betalat mer än jag borde, och än har jag inte missat att skanna en enda vara.
Så det jämnar nog ut sig något så när.