Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-07-28, 23:00
Medlem
Hardstekts avatar
https://www.youtube.com/watch?v=VnMYGSUmUI4

Det har framkommit iom rättegången mot anders övergård att ica polisanmäler folk som blippar fel.

Använder man blipper förstår man hur absurt det är. Ni som inte gör det bör avstå från att kommentera i tråden.

Jag blippar tusentals med varor varje år, för ett värde som lätt överskrider 100k. Jag har aldrig avsiktligen avstått från att blippa, och har aldrig missat att blippa något vid avstämning. Men med tanke på hur mycket jag blippar per år. Är det inte orimligt att antaga att jag har missat att blippa både en och två gånger.

Jag tänkte då att det är självklart vid fel-blippning att man får en varning, och om det upprepas stängs av från blipp-systemet. Och inte polisanmäls.

Det framgår dock av rättegången att ica polisanmäler folk som blippar fel. Istället för att porta folk från blipp-systemet och i sista hand butken i fråga.

Att handla på ica med blipper blir ett extremt risktagande för konsumenten. En stöld-dom i dagens samhälle gör dig i princip oanställningsbar paria.
Senast redigerad av Hardstekt 2023-07-28 kl. 23:04.
Citera
2023-07-28, 23:04
Medlem
Raytheons avatar
Helt rätt.
Citera
2023-07-28, 23:05
Medlem
sturdyoxs avatar
Fast hade det inte kommit fram att han fuskat flertalet gånger och till slut tröttnade?

Han handlade väl också en handfull varor, varav typ hälften eller mer var oskannade (och det råkade vara köttet bl.a.).

Om man råkar ut för problem med blippern så måste man vara förståndshandikappad. Hur svårt är det att höra ett pip, om man är gammal och halvdöv så står det ju på skärmen.

Kan inte tänka mig att ICA anmäler allt som är fel, utan främst om det är uppenbart att fuskande skett.

Så du menar att de på allvar ringer polisen om du handlar för 1000kr och missar att blippa citronerna? Knappast.

Blir gärna rättad om jag har fel.
Citera
2023-07-28, 23:08
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sturdyox
Fast hade det inte kommit fram att han fuskat flertalet gånger och till slut tröttnade?

Han handlade väl också en handfull varor, varav typ hälften eller mer var oskannade (och det råkade vara köttet bl.a.).

Om man råkar ut för problem med blippern så måste man vara förståndshandikappad. Hur svårt är det att höra ett pip, om man är gammal och halvdöv så står det ju på skärmen.

Kan inte tänka mig att ICA anmäler allt som är fel, utan främst om det är uppenbart att fuskande skett.

Så du menar att de på allvar ringer polisen om du handlar för 1000kr och missar att blippa citronerna? Knappast.

Blir gärna rättad om jag har fel.

Om någon misslyckas med att blippa ett flertal gånger bör personen stängas av från systemet.

Inte polisanmälas.
Citera
2023-07-28, 23:09
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Om någon misslyckas med att blippa ett flertal gånger bör personen stängas av från systemet.

Inte polisanmälas.

Tror inte ICA vill legalisera stöld. Då blir det som i San Francisco.
Citera
2023-07-28, 23:11
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Tror inte ICA vill legalisera stöld. Då blir det som i San Francisco.

Du kan inte blippa varor på ica utan att ica har godkänt dig. Ica har full kontroll över vilka som får använda deras självscanningssystem.

Detta är något ica tjänar miljard belopp på, eftersom de inte behöver anställa lika många personer som sitter i kassan.
Citera
2023-07-28, 23:13
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Du kan inte blippa varor på ica utan att ica har godkänt dig. Ica har full kontroll över vilka som får använda deras självscanningssystem.

Detta är något ica tjänar miljard belopp på, eftersom de inte behöver anställa lika många personer som sitter i kassan.

Det ger dig inte rätt att stjäla.
Citera
2023-07-28, 23:14
Medlem
GormDenGamles avatar
Hur i helvete klarar man inte av att blippa?
Citera
Medlem
CyberIngmars avatar
Jag åkte fast en gång. Handlade för ca 450kr, glömde en burk läsk. Jag blev inte anmäld, förlorade inte privilegiet att fortsätta scanna, fick inte ens en kontroll nästa gång jag handlade i samma butik.

Går det av någon anledning inte att scanna en vald vara säger jag till personalen vid snabbkassorna.

Gäller det flertalet gånger som sturdyox skriver kan jag förstå om Ica till slut anmäler. Sen handlar det givetvis om mer än 12kr i varor som inte scannats.
Senast redigerad av CyberIngmar 2023-07-28 kl. 23:21.
Citera
Medlem
Har nog sett ett tjugotal personer vid kassan som missat en vara.
Aldrig hört talas om att de kontaktar polisen.

Troligen en notorisk felblippare som ständigt "missar" hälften av varorna.
Men å andra sidan bör de ju i första hand stänga av personen från möjligheten att använda en blipp.
Citera
2023-07-28, 23:15
Medlem
sturdyoxs avatar
Citat:

Inte polisanmälas.

Tekniskt sätt kan de göra som de vill. Om du misslyckas med att blippa så är det faktiskt ditt fel.

Kan inte tänka mig att ICA polisanmäler varje fall utan gör det när det är uppenbart att fusk pågår. Kan du motbevisa detta eller åtminstone styrka att din tes stämmer ifrån början? Inte? Hepp, du tramsar mao.

Jag är ganska säker på att arga snattaren satte det i system och att butiken tröttnade.
Citera
2023-07-28, 23:16
Moderator
rotadents avatar
Jag har scannat fel på ICA och jag blev inte polisanmäld. Jag orkar inte titta på din länkade video så jag vet inte om han bippat tio kilo oxfilé som morötter eller vad han ägnade sig åt. Men att missa en enstaka vara eller scanna något fel inom rimlighetens gränser (typ scanna äpplen som päron eller en ekologisk gurka som en vanlig) får inga konsekvenser alls, eventuellt en extra avstämning framåt. Det skulle väl vara om du sätter det i system eller om det handlar om stora värden. De är ju inte helt dumma i huvudet utan förstår att folk gör misstag. Om de straffar folk för nästan ingenting genom polisanmälan eller att dra in rätten att självscanna skulle så klart aldrig kunderna handla hos dem igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in