2023-07-29, 13:53
Medlem
fjollciggs avatar
Ofta ser jag avtryck efter statens ollande av allmännyttan, exempelvis skyltar likt:

Citat:
RÖKNING FÖRBJUDEN

Många gånger förtydligas att elcigaretter inkluderas i tabut, men inte vape. Beror det på skillnaden mellan rök och ÅNGA?!?

Just ordvalet el-cigarett, och inte vape, insinuerar ju att förbudet gäller förbränning och inte förångning. Eller?

Av denna anledning har jag nu börjat ”vejpa” på exempelvis konserter (där de ändå använder rökmaskin så varför ska nån få neka mig att andas typ renare luft?!?)

Hittills har jag smugit med bruket (inte ens mina vänner såg), men vad är det som gäller, egentligen?

Frågeställning:
Får jag VEJPA på krogen?
Citera
2023-07-29, 13:55
Medlem
Serialfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Ofta ser jag avtryck efter statens ollande av allmännyttan, exempelvis skyltar likt:

Många gånger förtydligas också att elcigaretter inkluderas, men inte vape. Beror det på skillnaden mellan rök och ÅNGA?!?

Just ordvalet el-cigarett, och inte vape, insinuerar ju att förbudet gäller förbränning och inte förångning. Eller?

Av denna anledning har jag nu börjat ”vejpa” på exempelvis konserter (där de ändå använder rökmaskin så varför ska nån få neka mig att andas typ renare luft?!?)

Hittills har jag smugit med bruket (inte ens mina vänner såg), men vad är det som gäller, egentligen?

Frågeställning:
Får jag VEJPA på krogen?

Nej Vape räknas som rökning och är förbjuden. Spelar inte någon roll om det är förbränning eller förångning det räknas som rökning oavsett. Har väl med att göra att den passiva rökningen blir det samma av båda.
Citera
2023-07-29, 13:58
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serialfreak
Nej Vape räknas som rökning och är förbjuden. Spelar inte någon roll om det är förbränning eller förångning det räknas som rökning oavsett. Har väl med att göra att den passiva rökningen blir det samma av båda.

E-cigg och vape är väl exakt samma sak?

Är rökning och e-cigg förbjudet får du inte vapa dvs.
Citera
2023-07-29, 14:11
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Jag är inte helt säker på det?

El-cigg är engångsprodukter, vejp är en kultur.

Citat:
Jag är beredd att bära det korset, men det är inte svar på min fråga?

Båda är ju saker där vätska förångas. En är engångsgrej, den andra påfyllningsbar är skit samma, sluprodukten (ångan) är ju samma..
Citera
2023-07-29, 14:16
Medlem
Om jag minns rätt så omfattas vejp (och annat, som t.ex. vattenpipa och e-cigg) av tobakslagen. "Att röka" gäller alltså inte enbart cigaretter, utan även vejp, e-cigg, vattenpipa. Och enligt tobakslagen får man inte röka i restauranger eller på krogen.
Citera
2023-07-29, 14:30
Avslutad
Citat:
Får jag VEJPA på krogen?
Helt oavsett om vejpning ingår i rökförbudet enligt lag så kan krogen kasta ut dig om du vejpar.
Citera
2023-07-29, 14:31
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manglad-Fitta
Ångan från vejp är dessutom farligare än vanlig rök från cigg
Nej.
Citat:
för det är iaf naturligt
Bara om du räknar bort de 4 tusen extra kemiska ämnena som tillsatts i ciggen för att göra den mer beroendeframkallande.
Citera
2023-07-29, 14:35
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Frågeställning:
Får jag VEJPA på krogen?
Varje krogägare kan förbjuda vape även om det är lagligt.
Det är alltså bara att fråga och ditt praktiska problem är löst.
Citera
2023-07-29, 14:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Bara om du räknar bort de 4 tusen extra kemiska ämnena som tillsatts i ciggen för att göra den mer beroendeframkallande.
Det där får du nog komma med en källa på
Citera
2023-07-29, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serialfreak
Hur menar du nu? Det är inte alls samma sak,
Vape ångor försvinner omedelbart och påverka ej omgivning

Borde vara fritt fram om dem inte speciellt har förbjudit det.
Citera
2023-07-29, 14:44
Avslutad
Citat:
Ångan från vejp är dessutom farligare än vanlig rök från cigg för det är iaf naturligt
"Det är mindre farligt för det är naturligt" är ett helt efterblivet argument.
Citera
2023-07-29, 14:59
Medlem
Citat:
Tack, men tills jag ser bevis på’t kommer jag vejpa vid alla givna tillfällen.
Bevis? Det är bara att läsa lagen.

Lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-20182088-om-tobak-och-liknande-produkter_sfs-2018-2088/#K6

Citat:
6 kap. Rökfria miljöer

Tillämpningsområde
1 § Med rökning avses vid tillämpningen av bestämmelserna i detta kapitel
1. rökning av tobak,
2. inhalering efter förångning eller annan upphettning av tobak,
3. användning av elektroniska cigaretter,
4. rökning av örtprodukter för rökning, och
5. användning av andra produkter som till användningssättet motsvarar rökning men som inte innehåller tobak. Lag (2022:1262).

Punkt 5 är den mest intressanta. Köp tevatten på valfritt fik. Rulla ihop ett papper till att se ut som en cigg. Andas in vattenångan från tevattnet och andas ut igen. Du har nu begått ett brott eftersom du rökt på ett serveringsställe.

Också läsvärt:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/andts/tillsynsvagledning/tobak-och-liknande-produkter/rokfria-miljoer/rokfria-miljoer-med-stod-i-lagen/rokfria-utomhusmiljoer/rokforbud-pa-uteserveringar/
Senast redigerad av Snigel 2023-07-29 kl. 15:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in