2023-07-29, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snigel
Bevis? Det är bara att läsa lagen.

Lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-20182088-om-tobak-och-liknande-produkter_sfs-2018-2088/#K6

Punkt 5 är den mest intressanta. Köp tevatten på valfritt fik. Rulla ihop ett papper till att se ut som en cigg. Andas in vattenångan från tevattnet och andas ut igen. Du har nu begått ett brott eftersom du rökt på ett serveringsställe.

Också läsvärt:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/andts/tillsynsvagledning/tobak-och-liknande-produkter/rokfria-miljoer/rokfria-miljoer-med-stod-i-lagen/rokfria-utomhusmiljoer/rokforbud-pa-uteserveringar/

Kunde inte sagt det bättre själv. Lagen är mycket tydlig.

2 § Denna lag innehåller bestämmelser om tobak, elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare, örtprodukter för rökning och om användningen av andra produkter som till användningssättet motsvarar rökning men som inte innehåller tobak. Lagen innehåller även bestämmelser om nikotinfria vätskor som är avsedda att konsumeras genom elektroniska cigaretter
Citera
2023-07-29, 15:24
Medlem
Serialfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnyaOlsen
Hur menar du nu? Det är inte alls samma sak,
Vape ångor försvinner omedelbart och påverka ej omgivning

Borde vara fritt fram om dem inte speciellt har förbjudit det.
Det försvinner inte omedelbart på något sätt har du aldrig dragit i dig en vape.
Citera
2023-07-29, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serialfreak
Det försvinner inte omedelbart på något sätt har du aldrig dragit i dig en vape.
Inte som rök, rök kan ligga kvar i timmar
Citera
2023-07-29, 15:43
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Ofta ser jag avtryck efter statens ollande av allmännyttan, exempelvis skyltar likt:

Många gånger förtydligas att elcigaretter inkluderas i tabut, men inte vape. Beror det på skillnaden mellan rök och ÅNGA?!?

Just ordvalet el-cigarett, och inte vape, insinuerar ju att förbudet gäller förbränning och inte förångning. Eller?

Av denna anledning har jag nu börjat ”vejpa” på exempelvis konserter (där de ändå använder rökmaskin så varför ska nån få neka mig att andas typ renare luft?!?)

Hittills har jag smugit med bruket (inte ens mina vänner såg), men vad är det som gäller, egentligen?

Frågeställning:
Får jag VEJPA på krogen?

Nej
Citera
2023-07-29, 15:54
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Nej

Helt okej åsikt, men är det juridik?
Citera
2023-07-29, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnyaOlsen
Hur menar du nu? Det är inte alls samma sak,
Vape ångor försvinner omedelbart och påverka ej omgivning

Borde vara fritt fram om dem inte speciellt har förbjudit det.

Det försvinner inte! Folk reagerar på det, hostar och får allergiska symtom.
Rökning förbjuden gäller alla sorter som inandas i lungorna!
Citera
2023-07-29, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fujim

2 § Denna lag innehåller bestämmelser om tobak, elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare, örtprodukter för rökning och om användningen av andra produkter som till användningssättet motsvarar rökning men som inte innehåller tobak. Lagen innehåller även bestämmelser om nikotinfria vätskor som är avsedda att konsumeras genom elektroniska cigaretter

Tack!
Alltid bra med exakta lagtexter att hänvisa till!
Citera
2023-07-29, 16:14
Medlem
fjollciggs avatar
Hotboxa med barnen, rätt eller fel?

Citat:
Bevis? Det är bara att läsa lagen.

Lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-20182088-om-tobak-och-liknande-produkter_sfs-2018-2088/#K6

Nja?

Vejp - ”förångning” - är inte ”rökning” (eller ”tobak”).

Citat:
Punkt 5 är den mest intressanta. Köp tevatten på valfritt fik. Rulla ihop ett papper till att se ut som en cigg. Andas in vattenångan från tevattnet och andas ut igen. Du har nu begått ett brott eftersom du rökt på ett serveringsställe.

Också läsvärt:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/andts/tillsynsvagledning/tobak-och-liknande-produkter/rokfria-miljoer/rokfria-miljoer-med-stod-i-lagen/rokfria-utomhusmiljoer/rokforbud-pa-uteserveringar/

Lagen
Senast redigerad av fjollcigg 2023-07-29 kl. 16:17. Anledning: SOMMARLOV >:o
Citera
2023-07-29, 16:22
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fujim

Vejp motsvarar INTE rökning. Det är hela grejen med vejp, att det INTE är rökning.

Jag ser heller ingenting om ”förångning”.

Detta duger EJ!!
Citera
2023-07-29, 16:24
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Ofta ser jag avtryck efter statens ollande av allmännyttan, exempelvis skyltar likt:

Många gånger förtydligas att elcigaretter inkluderas i tabut, men inte vape. Beror det på skillnaden mellan rök och ÅNGA?!?

Just ordvalet el-cigarett, och inte vape, insinuerar ju att förbudet gäller förbränning och inte förångning. Eller?

Av denna anledning har jag nu börjat ”vejpa” på exempelvis konserter (där de ändå använder rökmaskin så varför ska nån få neka mig att andas typ renare luft?!?)

Hittills har jag smugit med bruket (inte ens mina vänner såg), men vad är det som gäller, egentligen?

Frågeställning:
Får jag VEJPA på krogen?

De får kasta ut dig bara för att de vill också.
Citera
2023-07-29, 16:28
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:

Nej, du har inte begått ett brott för att du röker på krogen. (Såvida det inte är cannabis eller annan narkotika, men det är ju en annan fråga, det är olagligt hemma i trädgården också).

Det är inte brottsligt av en gäst på en restaurang att röka en cigg. Läs 10:e kapitlet i Tobakslagen du hänvisade till. Det som kan vara brottsligt är exempelvis att sälja narkotika utan tillstånd.

Däremot kan kan bli avvisad 6 kap 9 § samma lag

Citat:
9 § Den som är ansvarig enligt 8 § ska genom skyltning tydligt informera om rökförbudet och vid behov ingripa med information och tillsägelser. Om någon trots tillsägelse röker där rökning inte är tillåten, får denne avvisas.

Se även på Folkhälsomyndighetens hemsida:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/andts/tillsynsvagledning/tobak-och-liknande-produkter/rokfria-miljoer/rokfria-miljoer-med-stod-i-lagen/rokfria-utomhusmiljoer/

Citat:
Det är inget straff (exempelvis böter eller fängelse) kopplat till reglerna om rökfria utomhusmiljöer enligt lagen. Det är alltså inte straffbart att röka inom ett område med rökförbud. Inte heller den som är ansvarig för rökförbudet kan få något straff om han inte gör tillräckligt för att se till så att förbudet följs. Däremot kan kommunen under vissa förutsättningar besluta om en administrativ sanktion (dvs. föreläggande eller förbud med eller utan vite) mot den som är ansvarig för rökförbudet.
Citera
2023-07-29, 16:31
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vergissmeinnicht
Nej, du har inte begått ett brott för att du röker på krogen. (Såvida det inte är cannabis eller annan narkotika, men det är ju en annan fråga, det är olagligt hemma i trädgården också).

Det är inte brottsligt av en gäst på en restaurang att röka en cigg. Läs 10:e kapitlet i Tobakslagen du hänvisade till. Det som kan vara brottsligt är exempelvis att sälja narkotika utan tillstånd.

Däremot kan kan bli avvisad 6 kap 9 § samma lag

Se även på Folkhälsomyndighetens hemsida:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/andts/tillsynsvagledning/tobak-och-liknande-produkter/rokfria-miljoer/rokfria-miljoer-med-stod-i-lagen/rokfria-utomhusmiljoer/

Stort tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in