Citat:
Ursprungligen postat av
amatoll
Du anser att politiker bör framföra en annan åsikt offentligt än vad de egentligen har, och dessutom bygga en karriär på det?
Nu handlade mitt inlägg om beteendet i att gräva fram och publicera ett sju år gammalt inlägg som skrivits av (och varit avsett för) två människor i privat sfär. Etiken i att en journalist publicerar en SMS-konversation som inte varit avsedd för det offentliga alltså (dessutom ett sju år gammalt sådant).
För att förklara skillnaden så...
Det finns gott om vänsterfolk som har sina egna barn i privatskolor och de bor inte i de områdena som de så varmt förespråkar, ska man kunna ha åsikter om detta ? Mitt svar är JA, de saluför (publikt) en åsikt men lever inte upp till den själv. Detta är hyckleri ! En journalist ska kunna ställa frågan "Jag ser att dina egna barn går i privatskola, varför ?"
Men att skriva i ett privat inlägg till sin sambo att "Jag tycker våra barn ska sättas i privat skola för våra offentliga skolor är värdelösa" och sedan sju år senare få detta sms emot sig för att förhållandet tagit slut och sambon vill hämnas...då är det INTE okej. Då är det ett svek från personer i din närhet och sensationslystna "journalister" som gottar sig i något som kommit fram på ett sätt där etiken i det hela kan ifrågasättas.
Har ovanstående artikel publicerats av information som kommit fram genom det sista jag skrev så ställer jag mig på den sossens sida också, det har ingenting med att göra om han är "vänster eller höger". Det är det SMUTSIGA i HUR informationen togs fram som är det väsentliga.