2023-03-03, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maddalo
Södra Sofielund ska du hålla dig undan, tro mig ...
Varför det jag bor där
Citera
2023-03-03, 15:48
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drankau
Nu är det tid för uppdatering om Malmös områden och andel med utländsk bakgrund. Ökning/minskning i procentenheter finns bredvid varje område, inom parentes. De flesta områden har självklart, ökats jämfört med förut.

Rosenvång: 14% (-1%)
Djupadal: 15% (0)
Västervång: 15% (-1%)
Ribersborg: 16% (0)
Hyllieby: 17% (+1%)
Hästhagen: 18% (+2%)
Kroksbäck (Väster): 19% (+1%)
Bellevue-Nya Bellevue: 20% (0)
Gamla Limhamn: 20% (+1%)
Tygelsjö: 20% (+4%)
Rönneholm: 21% (+1%)
Sibbarp: 22% (+1%)
Fridhem: 23% (-3%)
Johanneslust: 23% (-1%)
Klagshamn: 24% (+1%)
Gamla staden (Malmöhus): 25% (+1%)
Limhamn-Ön: 25% (-6%)
Västra Klagstorp: 25% (+2%)
Annetorp: 26% (+5%)
Rörsjöstaden: 26% (+1%)
Bunkeflostrand: 27% (+5%)
Dammfri: 28% (+3%)
Davidshall: 29% (+1%)
Fågelbacken: 29% (+5%)
Gamla staden (Stortorget): 31% (+1%)
Mellanheden: 31% (+3%)
Solbacken: 31% (+5%)
Västra Sorgenfri: 31% (0)
Ellstorp: 32% (+1%)
Kronprinsen: 32% (+9%)
Riseberga: 32% (+3%)
Kronborg: 33% (0)
Gamla staden (Södra Promenaden): 34% (+3%)
Håkanstorp: 34% (-2%)
Södra Sallerup: 34% (+7%)
Västra hamnen: 34% (+6%)
Borgmästaregården: 38% (+7%)
Käglinge: 38% (+8%)
Virentofta: 38% (+5%)
Gamla staden (Östra Tullgatan): 40% (+2%)
Lugnet: 40% (0)
Oxie kyrkby: 40% (+9%)
Slussen: 40% (+3%)
Östra Skrävlinge: 40% (+3%)
Östra Sorgenfri (Söder): 41% (-2%)
Kirsebergsstaden: 42% (0)
Rådmansvången: 42% (+4%)
Norra Sofielund: 43% (+1%)
Södertorp: 43% (+4%)
Bulltofta-Valdemarsro: 44% (+3%)
Kalkbrottet: 44% (+12% )
Möllevången: 44% (+4%)
Gröndal: 45% (+4%)
Kulladal: 45% (+5%)
Videdal: 45% (+4%)
Gamla staden (Caroli): 46% (+3%)
Gamla staden (Österport): 47% (+5%)
Södervärn: 47% (+1%)
Elinelund: 48% (Nytt bostadsområde)
Lindeborg: 50% (+6%)
Östervärn: 50% (+2%)
Almgården: 51% (+11% )
Eriksfält: 52% (+2%)
Kristineberg: 52% (+8%)
Lönngården: 52% (-2%)
Värnhem: 52% (-1%)
Annelund: 53% (-3%)
Limhamns Sjöstad: 53% (Nytt bostadsområde) Zicksack hade ganska rätt
Katrinelund: 54% (+3%)
Bellevuegården (Väster): 55% (+12% )
Höja: 55% (+4%)
Stenkällan: 55% (+11% )
Annestad: 56% (+7%)
Flensburg: 56% (+6%)
Jägersro Villastad: 57% (+7%)
Kroksbäck (Norr): 59% (+4%)
Oxievång: 59% (+7%)
Segevång: 61% (+2%)
Lorensborg: 63% (+9%)
Hyllievång: 64% (+8%)
Hindby: 65% (+2%)
Västra Kattarp: 65% (-4%)
Östra Sorgenfri (Norr): 65% (+1%)
Söderkulla: 67% (+5%)
Gullvik: 68% (+9%)
Seved: 71% (+2%)
Almvik: 72% (+4%)
Möllevången (Bangatan): 73% (-1%)
Augustenborg: 76% (+1%)
Kastanjegården: 76% (+1%)
Bellevuegården (Öster): 78% (+2%)
Lindängen: 78% (+3%)
Almhög: 79% (+5%)
Nydala: 79% (+4%)
Heleneholm: 81% (+5%)
Gullviksborg: 83% (+2%)
Persborg: 83% (+1%)
Holma: 84% (+5%)
Hermodsdal: 85% (+4%)
Apelgården: 87% (+1%)
Kroksbäck (Söder): 88% (+2%)
Kryddgården: 89% (0)
Örtagården: 92% (0)
Törnrosen: 93% (0)
Herrgården: 96% (0)
Jag tror inte på att något område har minskat. Inget område i hela sverige har minskat ifall man tar med tredje generationens invandrare. Det är bara de nya barnen räknas som svenskar eftersom föräldrarna föddes i sverige av utländska föräldrar. Sen kan man tycka att de bör räknas som svenskar eller så tycker man inte det om man går efter ögontestet.
Senast redigerad av sebastian_ 2023-03-03 kl. 15:51.
Citera
2023-03-03, 17:15
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Såg att den här ligger ute, på tal om Värnhem...vem fan vill bo på 13kvm? och betala nästan 4k för det, magstarkt

https://www.boplatssyd.se/mypages/app/visa/200019998020

För en uteliggare är det nog rena drömmen att kunna stänga dörren om sig
och ha det varmt,samt ha tillgång till toalett och dusch och sova i en riktig säng.
Betydligt bättre än att frysa ihjäl på en parkbänk.

Men denna hyresvärd godkänner bara vissa inkomster. Hyresvärdar får tydligen själv bestämma vilken typ av inkomst som de accepterar.

Följande inkomsttyper godkänns inte:
Bl.a. aktivitetsersättning, aktivitetsstöd, etableringsersättning, försörjningsstöd och utvecklingsersättning.

Följande inkomsttyper godkänns:
Bl.a. A-kassa / arbetslöshetsersättning.
Sjukersättning.
Citera
2023-03-03, 18:45
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
För en uteliggare är det nog rena drömmen att kunna stänga dörren om sig
och ha det varmt,samt ha tillgång till toalett och dusch och sova i en riktig säng.
Betydligt bättre än att frysa ihjäl på en parkbänk.

Men denna hyresvärd godkänner bara vissa inkomster. Hyresvärdar får tydligen själv bestämma vilken typ av inkomst som de accepterar.

Följande inkomsttyper godkänns inte:
Bl.a. aktivitetsersättning, aktivitetsstöd, etableringsersättning, försörjningsstöd och utvecklingsersättning.

Följande inkomsttyper godkänns:
Bl.a. A-kassa / arbetslöshetsersättning.
Sjukersättning.
Absolut är det så. Eller använda den som veckopendlare eller student
Citera
2023-03-04, 12:11
Medlem
Flyttade från Malmö för några år sedan och kommer aldrig flytta tillbaka. Finns ingenstans i staden jag skulle kunna tänka mig att bo i idag helt enkelt. När jag växte upp där var det en segregerad stad på gott och ont, med väldigt olik demografi och trygghet beroende på stadsdel. Efter massmigrationen 2015 och sossarnas lysande idé med blandat boende är det numer en deprimerande gråskala där tidigare bra områden blivit dåliga och dåliga områden blivit ännu sämre.

Hade jag varit göteborgare hade jag nog redan börjat titta på alternativ med andra ord...
Citera
2023-04-11, 01:21
Medlem
Jag har svårt att relatera till statistiken för mitt område. Bor i stadsdelens villaområde och där bor främst svenska pensionärer (arbetarklass och medelklass) och högutbildade svenska barnfamiljer (medelklass-övre medelklass). Kan tänka mig att centrumområdet med hyresrätter drar upp siffran ordentligt. Således beskriver statistiken stadsdelen alldeles för grovt.
Citera
2023-05-08, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Varför är Värnhem så impopulärt...? Ligger ju rätt så centralt

Jag har bott på Värnhem. Gillar det. Finns visserligen områden jag hellre hade bott på, men det är ändå centralt, även om det inte är stanstan. Du har en av Malmös bästa falaflar på Värnhems Falafel, du har ett stort utbud av matbutiker på torget (och härliga Lucu Foods en promenad bort), nära till ett av stans antikvariat (Anti), du har ett av Malmös bästa brunchställen (Café Grannen), bra bussförbindelser till Lund. Hade lätt kunnat bo på Värnhem igen.
Citera
2023-07-29, 09:47
Medlem
Försökt läs in på denna tråd under ett tag.

Letar hus/radhus med sambon i Malmö och vill kika lite detaljer med denna grupp. Varken hon eller jag är härifrån men har bott i Rörsjöstaden senaste 7åren.

Förutsättningar:
- Relativt nära tågstation för pendling
- helst ingen kranskommun (ev Lomma centralt), sambon vill bo i Malmö
- bra skoldistrikt även om ev ungar kommer få gå på engelsk skola

Tankar:
Vi har kikat brett på allt från Bunkeflostrand, Limhamn, Kulladal, Djupadal, Tygelsjö och Fridhem.

Efter att ha kikat på Kulladal tack vare priserna så lutar det åt djupadal då läget är relativt nära station/city samt vatten sommartid, överpriset visst, men inte galet överpriset. Kulladal faller bort lite för mig trots att kvarteret är fint i sig, men hur det ligger ”inboxat.

Så hur är det med Djupadal? Har förstått att man ska bo till väster om Bellevuevägen pga av skoldistrikt? Samt finns det någon allmänt vedertagen södra gräns man ska ha i beaktning i värderingen av priset? Tänker t ex där elinegårsvägen tar över och söder om bågängsvägen.

Stor tack för all hjälp.
Citera
2023-08-20, 23:36
Medlem
GammalToaborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorby08
Försökt läs in på denna tråd under ett tag.

Letar hus/radhus med sambon i Malmö och vill kika lite detaljer med denna grupp. Varken hon eller jag är härifrån men har bott i Rörsjöstaden senaste 7åren.

Förutsättningar:
- Relativt nära tågstation för pendling
- helst ingen kranskommun (ev Lomma centralt), sambon vill bo i Malmö
- bra skoldistrikt även om ev ungar kommer få gå på engelsk skola

Tankar:
Vi har kikat brett på allt från Bunkeflostrand, Limhamn, Kulladal, Djupadal, Tygelsjö och Fridhem.

Efter att ha kikat på Kulladal tack vare priserna så lutar det åt djupadal då läget är relativt nära station/city samt vatten sommartid, överpriset visst, men inte galet överpriset. Kulladal faller bort lite för mig trots att kvarteret är fint i sig, men hur det ligger ”inboxat.

Så hur är det med Djupadal? Har förstått att man ska bo till väster om Bellevuevägen pga av skoldistrikt? Samt finns det någon allmänt vedertagen södra gräns man ska ha i beaktning i värderingen av priset? Tänker t ex där elinegårsvägen tar över och söder om bågängsvägen.

Stor tack för all hjälp.

Varför i hela friden vill ni bo i Malmö stad? Staden är i förfall och även de stadsdelar du räknar upp kommer med tiden få uppleva white flight (pågår redan i Limhamn sjöstad). Bo då istället utanför kommunen och pendla in. Om ni tänker flytta om 15 år så kanske ni inte ens får igen pengarna ifall stadsdelen berikats.
Citera
2023-09-03, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GammalToaborste
Varför i hela friden vill ni bo i Malmö stad? Staden är i förfall och även de stadsdelar du räknar upp kommer med tiden få uppleva white flight (pågår redan i Limhamn sjöstad). Bo då istället utanför kommunen och pendla in. Om ni tänker flytta om 15 år så kanske ni inte ens får igen pengarna ifall stadsdelen berikats.

Just pga av pendling till annan ort med tåg, samt att sambon jobbar i stan. Har kikat på Bjärred, Lomma, Höllviken och Skanör men då blir restiden drygt 2h enkel väg.
Citera
2023-10-29, 00:49
Medlem
Dags att skaka liv i denna tråd, jag behöver era perspektiv.

Ska flytta till Malmö inom kort. Kikar ganska brett, främst på havsnära bostadsrätt vid Ribersborg, Limhamns sjöstad, Västra hamnen eller mer centralt kring Slottsstaden, Kronprinsen, Davidshall, Gamla Väster, Rörsjöstaden. Eller möjligtvis hus på Djupadal, Kulladal, Sofielund, Hindby/Eriksfält eller kanske Augustenborg. Jag är väl avvikare i flashback-sammanhang på så sätt att jag inte gärna vill bo i en vit apartheid-stadsdel trots att jag är svenne - men jag vill inte heller bo där det lever en överväldigande majoritet invandrare, dels för barnens utbildning och dels för att jag tror det kan vara en dålig investering att köpa i ett sådant område. Lagom är bäst tycker jag, har inget emot laglydiga invandrare - tvärtom, det är sunt med mångfald.

Vad vet ni om skolorna i ovannämnda områden? Och ni som har erfarenhet av att bo i områdena i fråga, vad har ni att säga?
Citera
2023-10-29, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Jag har bott på Värnhem. Gillar det. Finns visserligen områden jag hellre hade bott på, men det är ändå centralt, även om det inte är stanstan. Du har en av Malmös bästa falaflar på Värnhems Falafel, du har ett stort utbud av matbutiker på torget (och härliga Lucu Foods en promenad bort), nära till ett av stans antikvariat (Anti), du har ett av Malmös bästa brunchställen (Café Grannen), bra bussförbindelser till Lund. Hade lätt kunnat bo på Värnhem igen.

Det var några år sedan du bodde där? Och du är inte från Malmö?

Värnhem var riktigt sunkigt men har städats upp rätt bra med tiden. Nu känns det som det har börjat vända neråt igen.

Värnhems falafel är inget undantag, var en av stans bästa förr, vet inte om de har nya ägare men man äter där på egen risk numer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in