Citat:
Ursprungligen postat av
rytari
Hej, min gamle far somnade in häromdagen och jag har hjälpt både honom och mamma att betala räkningar den senaste tiden, dagen efter pappa hade avlidit så flyttade jag över pengarna han hade kvar på sitt personkonto till mammas personkonto, anledningen till detta var att pengarna skulle användas till att betala deras gemensamma räkningar med, de hade alltså gemensam ekonomi.
Har idag fått bouppteckningspapper från banken och där står det såklart att det fanns den summan på hans konto vid tilfället då han avled, jag undrar nu om det kan bli problem pga detta? har jag begått något brottsligt? isåfall hade jag ju inget uppsåt, pengarna han hade kvar var tänkta att gå till räkningarna, det var ingen stor summa heller, säg 10 000 i runda slängar
Är dina föräldrar gifta?
Har din Pappa några särkullbarn, dvs barn som han inte ha fått med din mamma?
Har du några syskon?
Finns det ett testamente?
Om dina föräldrar är gifta och det inte finns några särkullbarn eller testamente så är det knappast några problem. Det är ju din mamma som i så fall kommer att ärva honom och frågan är ju om hon ska klaga på sig själv för att hon har tagit emot pengar från dödsboet.