2023-07-28, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
Det är för sådana här lägen man alltid ska skriva en framtidsfullmakt mellan t ex makar eller barn eller någon annan. Man vet aldrig när det är dags att tugga gräset underifrån, så gör detta medan tid är.
Gäller den efter dödsfallet?
Citera
2023-07-28, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Det verkar ju som om han hade det, skulle gissa på tolerans-fullmakt om inget annat.

Ok. Det låter lite oförsiktigt av banken att tillåta uttaget baserat på en toleransfullmakt.
Citera
2023-07-28, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ok. Det låter lite oförsiktigt av banken att tillåta uttaget baserat på en toleransfullmakt.

Alla konton fryses när man avlider, men det kan dröja några dagar innan banken får reda på det.

Dödsfallsintyg av läkare osv som sen sprids till alla myndigheter. Har man inloggningsuppgifter och agerar inom några dagar så hinner man föra över pengar.
Citera
2023-07-28, 19:20
Medlem
Allt är beroende av omständigheter. Principiellt får man inte röra dödsboets bankkonto, den gemensamma ekonomin din mor och far hade gäller inte på samma sätt från då dödsboet är en egen juridisk person. Men som någon frågade tidigare; finns särkullbarn? Hur ser tillgångarnas beskaffenhet ut? Finns skulder?
Särkullbarn, tillgångarnas art, förmånsprinciper, fordringar och skulder i relation till dödsboets förmåga att täcka kostnaderna påverkar hur dödsboets tillgångar bör hanteras.
Allt går att rätta till och när någon dör i slutet av månaden kan sådant som autogiron inte hinna stoppas om dödsfallet inte ens är registrerat. Manuella överföringar är ju dock inte automatiska och ska inte göras - om än det i slutändan inte behöver vara något brottsligt. Det handlar mer om rätt ordning som styrs av omständigheterna i dödsboet. Täcker hans tillgångar den egna begravningen?
Gör ni själva bouppteckningen?
Citera
2023-07-28, 19:58
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillabockenbuse
Allt är beroende av omständigheter. Principiellt får man inte röra dödsboets bankkonto, den gemensamma ekonomin din mor och far hade gäller inte på samma sätt från då dödsboet är en egen juridisk person. Men som någon frågade tidigare; finns särkullbarn? Hur ser tillgångarnas beskaffenhet ut? Finns skulder?
Särkullbarn, tillgångarnas art, förmånsprinciper, fordringar och skulder i relation till dödsboets förmåga att täcka kostnaderna påverkar hur dödsboets tillgångar bör hanteras.
Allt går att rätta till och när någon dör i slutet av månaden kan sådant som autogiron inte hinna stoppas om dödsfallet inte ens är registrerat. Manuella överföringar är ju dock inte automatiska och ska inte göras - om än det i slutändan inte behöver vara något brottsligt. Det handlar mer om rätt ordning som styrs av omständigheterna i dödsboet. Täcker hans tillgångar den egna begravningen?
Gör ni själva bouppteckningen?

inga särkullbarn, morsan och jag är de enda som delar på arvet och jag tänker ändå avstå min del till henne
Citera
2023-07-28, 20:25
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
Det är för sådana här lägen man alltid ska skriva en framtidsfullmakt mellan t ex makar eller barn eller någon annan. Man vet aldrig när det är dags att tugga gräset underifrån, så gör detta medan tid är.

Framtidsfullmakt måste finnas för att kunna flytta pengar. Framtidsfullmakt behöver bevittnas och skrivas under. Då är det fullt lagligt.
Citera
2023-07-28, 20:41
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rytari
Hej, min gamle far somnade in häromdagen och jag har hjälpt både honom och mamma att betala räkningar den senaste tiden, dagen efter pappa hade avlidit så flyttade jag över pengarna han hade kvar på sitt personkonto till mammas personkonto, anledningen till detta var att pengarna skulle användas till att betala deras gemensamma räkningar med, de hade alltså gemensam ekonomi.
Har idag fått bouppteckningspapper från banken och där står det såklart att det fanns den summan på hans konto vid tilfället då han avled, jag undrar nu om det kan bli problem pga detta? har jag begått något brottsligt? isåfall hade jag ju inget uppsåt, pengarna han hade kvar var tänkta att gå till räkningarna, det var ingen stor summa heller, säg 10 000 i runda slängar
Gjorde likadant fast med en betydligt högre summa och det hände ingenting, är nog inget att oroa sig för
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in