2023-07-28, 14:05
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Tråden framstår som ren desinformation.

Omhändertaganden av barn är strikt reglerat i lag. Det är inget som socialtjänsten kan göra godtyckligt. Alla ärenden går upp i domstol, som avgör de ärendena. Dvs domstolen bestämmer om barnet skall vara placerat utanför hemmet, eller ej.

Trodde du ja.

I verkligheten så kan socialkärringarna dikta ihop vad fan som helst i sina utredningar. Den utredningen ligger sedan tungt till grund för domstolarnas beslut. Om en domstol ändå skulle gå emot det som står i utredningen finns det fortfarande inget som hindrar socialkärringarna att härja vidare och köra sitt eget race, helt tvärtom mot domstolsbesluten.
Citera
2023-07-28, 14:09
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Trodde du ja.

I verkligheten så kan socialkärringarna dikta ihop vad fan som helst i sina utredningar. Den utredningen ligger sedan tungt till grund för domstolarnas beslut. Om en domstol ändå skulle gå emot det som står i utredningen finns det fortfarande inget som hindrar socialkärringarna att härja vidare och köra sitt eget race, helt tvärtom mot domstolsbesluten.

Jag tror ingenting. Jag vet. Eftersom jag arbetat inom området i många år.

Och det du skriver har inget med verkligheten att göra. Det är rena fantasier.
Citera
2023-07-28, 14:12
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det ligger nog en del bakom detta påstående. Minns tex uppdrag gransknings reportage där socialen wt-profilerade ett par och tog ungen ifrån dom. Tror det var i Vetlanda. Alla wt-markörer fanns där.

Men det roliga var att när man gjorde uppföljning några år senare hade paret skiljt sig, kvinnan hade utbildat sig, jobbade själv med barn och fått tre nya barn med en ny man.

Skulle du kunna sätta lite siffror bakom orden. "Ofta" och "helhet" tänker jag rör sig om 80-90% ungefär.

Med andra orde felaktiga beslut i ca 10-20% av fallen.

I hur många "enskilda fall" är det acceptabelt att föräldrar mister ett barn på felaktiga grunder till en väldigt oviss framtid?

Ofta betyder 99.5%+

Enskilda fall handlar nog snarare om 0.01%
Citera
2023-07-28, 14:14
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Fast nej.
Det är fan hopplöst att diskutera nått i detta forum. Lögner och överdrifter hela tiden.
Ja, det är massor mer kvinnor än män, men att de hatar män är helt enkelt inte sant. Finns självklart vissa individer som gör det men inte som regel.

Det kanske inte är så att 100% av de 90% kvinnorna hatar män. Men det räcker ju om hälften av dom gör det för att det ska vara ett problem, eller hur? Eller, om det är så lite som 5% av dom som hatar män, och passar på att trycka dit varje man de kan, så är även det ett oacceptabelt problem så klart.

Varför ska vi ens diskutera den här siffran? Det finns ingen anledning att vi ska ha ett system byggt på något antagande att socialkärringar inte hatar folk? För mig är det helt uppenbart att vi behöver bygga ett nytt system där de inblandade har ett ansvar att göra rätt och inte förfalska dokument tex? Och när de gör fel så ska de straffas med fängelse, och de ska avlägsnas från posten, och deras beslut ska ogiltigförklaras.
Citera
2023-07-28, 14:17
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
I enskilda fall kan det såklart gå fel till, det kan det ju göra överallt pga den mänskliga faktorn. Men i helhet är det en fungerande myndighet likt alla andra.

Felaktigheter i 67% av alla ärenden enligt IVO är inte vad jag kallar för fungerande.
Citera
Medlem
Citat:
Trodde du ja.

Du verkar inte må bra men jag ställer ändå frågan ännu en gång: vad skulle Soc vinna på felaktig hantering av omhändertagandeärenden? Vad vill de uppnå med felaktiga omhändertaganden?

Och nej, om en domstol underkänt en utredning som socialen har gjort så gäller varken Socialtjänstens beslut eller "socialtjänstens ord". Domstolens ord gäller. Lägg ner desinformationen nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Jag tror ingenting. Jag vet. Eftersom jag arbetat inom området i många år.

Och det du skriver har inget med verkligheten att göra. Det är rena fantasier.

Vilken argumentation.
Du kan inte ens lyssna in andra tankar i en dialog, är inte en dialog en väldigt viktig förutsättning för socialt arbete ?
Citera
2023-07-28, 14:18
Medlem
Citat:
Felaktigheter i 67% av alla ärenden enligt IVO är inte vad jag kallar för fungerande.

Källa på detta?
Citera
2023-07-28, 14:19
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:

Har du själv förlorat vårdnad av barn eller följer du family united Sofia blindt? Vad exakt syftar du på med din kommentar?

Jag vet inte en enda människa som blivit av med vårdnaden trots kanske inte bästa föräldrarna.
Senast redigerad av Drugglarn 2023-07-28 kl. 14:21.
Citera
2023-07-28, 14:22
Medlem
Citat:
Det kanske inte är så att 100% av de 90% kvinnorna hatar män. Men det räcker ju om hälften av dom gör det för att det ska vara ett problem, eller hur? Eller, om det är så lite som 5% av dom som hatar män, och passar på att trycka dit varje man de kan, så är även det ett oacceptabelt problem så klart.

Varför ska vi ens diskutera den här siffran? Det finns ingen anledning att vi ska ha ett system byggt på något antagande att socialkärringar inte hatar folk? För mig är det helt uppenbart att vi behöver bygga ett nytt system där de inblandade har ett ansvar att göra rätt och inte förfalska dokument tex? Och när de gör fel så ska de straffas med fängelse, och de ska avlägsnas från posten, och deras beslut ska ogiltigförklaras.

Att 50% gör det faller på sin egen orimlighet.

Det är oacceptabel om 1 av alla tusen som arbetar inom detta agerar på det sättet. Precis som att det är oacceptabelt om 1 av alla miljoner män i landet hatar kvinnor och behandlar dem illa.

Förfalskar man dokument ligger man nog rätt så illa till redan nu.
Sådant beteende ska helt klart straffas.
Citera
2023-07-28, 14:23
Medlem
Citat:
Vilken tillfällighet!
67% av av all statistik på internet är påhittad!
Citera
2023-07-28, 14:26
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Och vad skulle de vinna på att göra på det sättet? Vad vill de uppnå med felaktiga omhändertaganden? Och varför sa inte domstolen nej ifall nu utredningen var "påhittad"? Dina åsikter låter rättshaveristiska.

Vad de vinner? De blir kanske kåta av makt? De kanske bara vill ge igen för att mannen kallade socialtanten med fel namn vid deras första möte? De kanske hatar män?

Efter att de fattat ett första felaktigt beslut uppstår givetvis behovet av att fortsätta täcka upp sitt misstag, genom med alla medel driva vidare dom först inslagna linjen. Annars, om man är typ som gud, så gör det kanske ont att behöva erkänna att man gjort ett fel? Det kanske ändå någonstans kan påverkar hackordningen på kontoret?

Men jag vet inte. Hur ska jag vet vad som driver mytomaner och psykopater?

Det enda jag försöker säga ar att jag sett dom. Dom finns. Och därför måste vi bygga system som skyddar folk mot dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in