2023-07-27, 19:17
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Då tar vi det igen. Har du några som hels belägg för att "han botar sjukdomar"?

Att du upplever något fantastiskt med Gud säger jag inte emot. Såklart folk kan uppleva fantastiska saker med sin tro. Men det handlar det inte om. Utan om graven var tom, och om saker som står i Bibeln verkligen är sant.
Jag tror på Livet. Jag tror att Jesus frälser. Räddar folk. Han är liksom allt. Genom honom har jag hittat det jag letat efter. Eller jag bedöva mig för jag visste inte han kunde finnas så..

Jag fick bli ganska desperat. Ville bara bort ett tag för allt kändes bara så misslyckat. Vilket nederlag.. Vilket förödmjukande fiasko.

Visste inte hur jag skulle bära mig åt .. då fick jag försöka ta honom på allvar. Jag har fått mitt liv tillbaka..

Fick lägga om attityd rejält.

Bättre mer äkta än nånsin. På riktigt den här gången.

Jag tror Han botar folk. Den levande Guden. Men inte alltid som vi tänker oss det.
Citera
2023-07-27, 19:41
Medlem
early.birds avatar

Jag tror att Jesus var/är lika verklig som TS boobis.
Citera
2023-07-27, 19:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Han sa det till judar som var födda att stå under lagen, precis som han själv. Och det innan det nya förbundet trätt i kraft. Så jag är övertygad om att apostlarna hade rätt. Vi står inte under lagen. Läs Apg 15.

Är det inte bätter att läsa vad Jesus själv påstås ha sagt snarare än andra som valt att ändra på det av bekvämlighetsskäl?
Citera
2023-07-27, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Att många judar tycker det är tillåtet med månggifte tror jag inte alls på! Vilka judiska grupper i världen praktiserar månggifte enligt din uppfattning? Ge en källa, tack!

Och Paulus skriver särskilt emot månggifte, säger du? Var då? Jag vet att han skriver någonstans (orkar inte leta upp var) att en församlingsföreståndare (eller något sådant) måste vara en enda kvinnas man.

Men i övrigt har Paulus inga synpunkter på månggifte!
Det är tyvärr många som har både en och två och flera kvinnor.
Men de vill naturligtvis helst undkomma äktenskapets skyldigheter....
Har insyn.

Och varför så noga att påstå att Jesus eller NT inte skulle förbjuda månggifte...?
Om ni nu inte praktiserar att knulla med alla kvinnor ni kan.

1 Kor 6:16
"Eller vet ni inte att den som förenar sig med en prostituerad blir en enda kropp med henne? Det heter: De två ska bli ett kött."

1 Kor 6:2
"Men för att undvika sexuella synder ska varje man ha sin hustru och varje hustru sin man."

Markus 10:7-8
"Därför ska en man lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru, och de två ska bli ett kött. Så är de inte längre två, utan ett kött."

1 Mos 2:24
"Därför ska en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de ska bli ett kött."
Citera
2023-07-27, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Allt behöver inte stå i Bibeln för att räknas som metaforiskt sant. En metaforisk sanning är definierad på följande vis.

Genom att tro på påståendet "stora tuttar är bra" så dras jag till miljöer där kvinnor är feminina och behagliga och vill se till att män är tillfredsställda. Då kan jag göra min manliga plikt och tillfredsställa och ta hand om dem. Jag är anti-bögfeminism.

Om en kvinna tror på påståendet "stora tuttar är bra" så kan hon gå med rak rygg, älska den kropp som Gud givit henne. Hon slipper psykisk ohälsa och att sätta sig under kirurgens kniv. Hon kan springa längs gröna fält i ungdomens vår.

Du har genom dina inlägg bevisat att du drömmer om kvinnor med groteska tuttar som dessutom lyder dig och underkastar sig. Du har sagt att Jesus hade fel när han inte krävde att kvinnan skulle underkasta sig mannen. Du använder samtidigt Jesus för att bevisa att du har rätt.

Men du har ju fel så in i helvete. Titta på de här bilderna av Adam och Eva och säg sen att Eva har såna tuttar som tjejen i din avatar! Det har hon inte!!!

https://cdn.jewishboston.com/uploads/2018/08/Hans_Baldung_Grien_-_Eve_Serpent_and_Death-500x982.jpeg

https://cdn.jewishboston.com/uploads/2018/08/2048px-The_Rebuke_of_Adam_and_Eve-729x486.jpg

https://cdn.jewishboston.com/uploads/2018/08/Hieronymus_Bosch_-_The_Garden_of_Earthly_Delights_-_The_Earthly_Paradise_Garden_of_Eden-500x1221.jpg

https://cdn.jewishboston.com/uploads/2018/08/684px-Hugo_van_der_Goes_-_The_Fall_of_Man_and_The_Lamentation_-_Google_Art_Project-500x749.jpg

Du påstår att Jesus är Gud, men det är uppenbart att du inte är kristen. Du vill vara muslim, för då skulle du få gifta dig med fyra kvinnor samtidigt som dessutom skulle kunna vara under 18 år (ja, under 15 år också). Då skulle du också få ha sex med dina kvinnor hur mycket du ville, för det står i Koranen att kvinnorna är männens "åker" som de fritt får "plöja". Inga problem med samtycke här alltså! Och dessutom skulle du få tvinga dina kvinnor att lyda dig, för det står i Koranen i fjärde suran att mannen får straffa sin hustru om hon är olydig!

Så allt du vill är egentligen att få knulla järnet hela tiden i Guds namn, och så skyller du på Jesus för att du vill göra det. Lägg av med det!

Inse att du är muslim och erkänn det!
Citera
2023-07-27, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Du har genom dina inlägg bevisat att du drömmer om kvinnor med groteska tuttar som dessutom lyder dig och underkastar sig.
Jag drömmer om kvinnor med stora tuttar, det stämmer. Är det nåt fel med det? Var kommer din moral ifrån?

Citat:
Men du har ju fel så in i helvete. Titta på de här bilderna av Adam och Eva och säg sen att Eva har såna tuttar som tjejen i din avatar! Det har hon inte!!!

Du verkar tro att alla kvinnor måste se ut som bilderna på Eva. Nej, det tycker inte jag. Jag tycker många sorters kvinnor är vackra, inklusive de med stora bröst.

Citat:
Du påstår att Jesus är Gud, men det är uppenbart att du inte är kristen.

Jag presenterar argument för Guds existens. Jag vet inte vad det innebär att tro eller att veta. Det verkar som att en bra definition av "tro" och "veta" är att agera på ett särskilt sätt. Men jag vet inte om jag agerar som en kristen, för det finns så många varianter av kristendomen, och det finns så många människor som kallar sig kristna. T.ex. håller jag inte med svenska kyrkan om att man ska omfamna HBTQ- och transpropaganda; det finns uttalande från dem att "Gud är queer", vilket låter väldigt konstigt. Dessutom håller jag inte med om att man inte ska sträcka på ryggen och visa stark maskulinitet. Det finns exempel på att Jesus visade stark maskulinitet. Det första exemplet är när han kör ut pengadrivarna från templen med en piska. Det finns också andra exempel. Jag vet inte om det finns ett exempel på att Jesus uttryckte vördnad för den kvinnliga kroppen, men jag är inte Jesus, jag är bara en människa. Om Gud ville göra mig till en man med lågt libido och testosteron så skulle han gjort det.

Påven är väl en slags representant för kristendomen men jag tycker inte jag agerar särskilt mycket som honom. Han verkar lugn och samlad, det är väl något jag ser upp till. Men jag vet inte tillräckligt om hur han ställer sig i sakfrågor för att identifiera mig med hans handlingar.

Citat:
Du vill vara muslim, för då skulle du få gifta dig med fyra kvinnor samtidigt som dessutom skulle kunna vara under 18 år (ja, under 15 år också). Då skulle du också få ha sex med dina kvinnor hur mycket du ville, för det står i Koranen att kvinnorna är männens "åker" som de fritt får "plöja". Inga problem med samtycke här alltså! Och dessutom skulle du få tvinga dina kvinnor att lyda dig, för det står i Koranen i fjärde suran att mannen får straffa sin hustru om hon är olydig!

Så allt du vill är egentligen att få knulla järnet hela tiden i Guds namn, och så skyller du på Jesus för att du vill göra det. Lägg av med det!

Inse att du är muslim och erkänn det!

Jag vill inte vara muslim eftersom de argument jag känner till för Mohammeds status som profet är svaga. Dessutom verkar hans karaktär i stort sett gå emot morallagen. Islam är en krigisk religion, både i teori och praktik. Jag tror på den Kantianska moralen, att man bör försöka agera på ett sätt så att om alla agerade enligt samma handlingsregel så skulle världen fungera, och att man behandlar varje människa som ett ändamål, inte ett medel. Islam verkar vilja behandla hela världen som ett medel för att etablera arabiskt herravälde.

Är det något fel med att vilja ha mycket sex mellan man och hustru som uppriktigt älskar varandra? Måste alla vara betacucks och sitta och runka framför datorn och pervertera sexinstinkten? Sätt i så fall en kula i skallen på mig - jag är redo.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-07-27 kl. 20:39.
Citera
2023-07-27, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Det är tyvärr många som har både en och två och flera kvinnor.
Men de vill naturligtvis helst undkomma äktenskapets skyldigheter....
Har insyn.

Och varför så noga att påstå att Jesus eller NT inte skulle förbjuda månggifte...?
Om ni nu inte praktiserar att knulla med alla kvinnor ni kan.

1 Kor 6:16
"Eller vet ni inte att den som förenar sig med en prostituerad blir en enda kropp med henne? Det heter: De två ska bli ett kött."

1 Kor 6:2
"Men för att undvika sexuella synder ska varje man ha sin hustru och varje hustru sin man."

Markus 10:7-8
"Därför ska en man lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru, och de två ska bli ett kött. Så är de inte längre två, utan ett kött."

1 Mos 2:24
"Därför ska en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de ska bli ett kött."

Det som står i Korinthierbrevet är skrivet av Paulus, inte av Jesus. Du citerar också skapelseberättelsen i Första Moseboken. Då är det ju lite kul att tänka att Moses själv var bigamist! Och inte stod det på Moses lagtavlor från himlen heller att han inte fick ha mer än en hustru - allt det stod var att han inte fick begå äktenskapsbrott, alltså ha sex med en annan mans hustru!

Och det där som står i Markusevangeliet handlar om mäns rätt till skilsmässa:

Citat:
Några fariseer som ville snärja honom kom fram till honom och frågade: "Är det tillåtet för en man att skilja sig från sin hustru?" 3 Han svarade dem: "Vad har Mose befallt er?" 4 De sade: "Mose har tillåtit att mannen skriver skilsmässobrev och skiljer sig." 5 Då sade Jesus till dem: "Därför att era hjärtan är så hårda gav han er den föreskriften. 6 Men från skapelsens början "gjorde Gud dem till man och kvinna." 7 "Därför skall en man lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru," 8 "och de två skall vara ett kött." Så är de inte längre två, utan ett kött. 9 Vad Gud har fogat samman, skall människan inte skilja åt."

Fariseerna frågade alltså Jesus om mäns rätt till skilsmässa. Jesus svarade att ingen har rätt att skilja sig. Men han sa inte, i varje fall inte uttryckligen, att en man inte fick lov att ta sig en andra hustru fastän han fortfarande var gift med sin första.
Citera
2023-07-27, 20:29
Medlem
gronagubbens avatar
intressant tråd läste nyligen en bok att vi i väst är behov av en gud/religon grymt intressant
boken heter In the Shadow of the Divine: The Western Modern Man's Quest for God

https://hakie74.gumroad.com/l/wravw?layout=profile
Citera
2023-07-27, 20:34
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det handlar inte om en tro att inte tro.
Du skrev "Jag förstår att du verkligen tror att Jesus delade Röda havet, för att det står i din bok. Men han gjorde troligen inte det."
Så du är osäker. Varför kommer du här och spökar med "troligen inte" när kristendomen ger en gudagiven fast övertygelse om att Den Treenige delade Röda havet?
Nej, lägg ner ditt "troligen" - du kommer ingen vart med det mot biblisk kristendom.

Bible critic? -Loser!
Citera
2023-07-27, 20:36
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nä, det tror han inte alls på. Sluta knapra piller!
Jag tror absolut att Sonen delade Röda havet.
Citera
2023-07-27, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Är det inte bätter att läsa vad Jesus själv påstås ha sagt snarare än andra som valt att ändra på det av bekvämlighetsskäl?
Läs Apg 15:28
Citera
2023-07-27, 20:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
(2) följer inte från (1). Bara för att en delmängd av kaninerna är rosa, vilket anges av (1), så innebär det inte nödvändigtvis att alla kaniner är rosa.
Ordet "kaniner" måste differentieras. Avses "samtliga kaniner" eller "somliga kaniner"? Den obestämda formen i pluralis ("kaniner") är för vag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in