2023-07-27, 19:29
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
De är anmälda till JK över 50 gånger men det har konsekvent lagts ner.
https://corren.se/bli-prenumerant/artikel/lz7yn2zr/oc-bd-0kr-dp_week

Alright, tack för info. Då mindes jag rätt. 😊
Citera
2023-07-27, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Men då måste personen i fråga väcka enskilt åtal och betala allt. Vilket kan kosta en bra slant. Hundratusen kr eller mer har jag hört.Vilken (oskyldig) har råd med det ?
De pengarna betalas av Dumpen när den oskyldige (eller skyldige men förtalade) vinner rättegången.
Citera
2023-07-27, 19:31
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Men då måste personen i fråga väcka enskilt åtal och betala allt. Vilket kan kosta en bra slant. Hundratusen kr eller mer har jag hört.Vilken (oskyldig) har råd med det ?

Det är inte så dyrt att stämma. Det är den förlorande parten som täcker kostnaderna för rättegången. Hemförsäkringen täcker mycket av det, mellan 70-85% brukar det vara. Sen går det att vända sig till jurister som arbetar pro bono eller ger gratis vägledning.

Nu kommer inte en rättegång sändas på TV i Sverige så Johnny depp var inte det bästa exemplet.
Citera
2023-07-27, 19:34
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TottemHorse
Som jag skrev tidigare så är det tyvärr inget brott. Däremot är det ett brott att söka efter sprängämnen. Att söka efter barn att våldta borde enligt samma princip vara ett brott.

Jag förstod inte vad du menade med att dumpenfolk bjudit ut sig. Du får gärna utveckla.
Vad jag menar är att det inte finns bevis på att brott kan begås, innan det blir straffbart måste man utreda om det finns en risk för att brottet begås och hur stor den är, d.v.s. av tillgängligt barn. Att fysiskt våldta ett barn finns alltid så fort det finns barn i närheten. Att våldta en underårig genom att ligga existerar inte per automatik då barnet kan säga nej, vilket jag tror de flesta barn gör. (därmed var det fel att kalla det våldtäkt, de borde valt ett annat ord men med samma straffvärde).

Visa gärna med statistik på hur vanligt det är. Typ som påståtts att det är 26 ggr vanligare med självmord. Vet man att det är så vanligt som 26 ggr, borde man kunna utifrån de siffrorna bedöma ungefär hur vanligt att underåriga ligger, för i statistiken 26 ggr vet man att barnet legat som underårig, annars kan man inte föra in ungen i aktuell statistik.

Jag vet inget om lagar om att försöka få till sprängverkan. Att söka efter kemikalier till sprängämnen ger en stor och säker möjlighet att finna dem, de finns på marknaden. Det vet man tydligt, barn som vill ligga med medelålders vet man inget om.

Menar att de är så hatiska, och motiverade så det kan vara så att de legat som underårig, och därmed tror det är vanligt, om det är vanligt vet ingen i dag.
Citera
2023-07-27, 19:40
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Vad jag menar är att det inte finns bevis på att brott kan begås, innan det blir straffbart måste man utreda om det finns en risk för att brottet begås och hur stor den är, d.v.s. av tillgängligt barn. Att fysiskt våldta ett barn finns alltid så fort det finns barn i närheten. Att våldta en underårig genom att ligga existerar inte per automatik då barnet kan säga nej, vilket jag tror de flesta barn gör. (därmed var det fel att kalla det våldtäkt, de borde valt ett annat ord men med samma straffvärde).

Visa gärna med statistik på hur vanligt det är. Typ som påståtts att det är 26 ggr vanligare med självmord. Vet man att det är så vanligt som 26 ggr, borde man kunna utifrån de siffrorna bedöma ungefär hur vanligt att underåriga ligger, för i statistiken 26 ggr vet man att barnet legat som underårig, annars kan man inte föra in ungen i aktuell statistik.

Jag vet inget om lagar om att försöka få till sprängverkan. Att söka efter kemikalier till sprängämnen ger en stor och säker möjlighet att finna dem, de finns på marknaden. Det vet man tydligt, barn som vill ligga med medelålders vet man inget om.

Forskningen att det är 26% baseras på den här studien av KI https://nyheter.ki.se/kraftigt-okad-risk-for-sjalvmordsforsok-hos-flickor-efter-sexuella-overgrepp

Den är färskare än den från allmännabarnahusets. Skicka PM om du vill kika på den också. Kan inkludera sidor så slipper du plöja hela.

Det är väldigt svårt att föra statisk när det gäller övergrepp på barn. Mörkertalet är stort då det tar några år för många barn att kunna hantera det som hänt så pass mycket att de kan berätta för någon.
Citera
2023-07-27, 19:43
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
I förtalshänseende är det irrelevant om man är oskyldig eller inte - i gäddsammanhang huruvida chattarna i sanning visar att gäddorna är klandervärda i sitt levnadssätt.

Oavsett skuld, etiskt eller rättsligt, är det intressanta om det är försvarligt i lagens mening att publicera på sätt Dumpen gör.

Det ska nog mycket till för att en gädda skulle stämma för förtal; ytterligare uppmärksamhet, ytterligare social stigmatisering - de vet ju om att de har ägnat sig åt något som i mycket breda folklager anses förkastligt.

Jag håller med om att det blir svårt i det sociala. Men o så intressant det hade varit att få följa! Väldigt intressant också att de blivit anmälda till JK så många gånger utan att något hänt.
Citera
2023-07-27, 19:45
Medlem
goofers avatar
Citat:
Det jag menar är att jag personligen skulle vilja se en lag som ingriper innan ett barn behöver bli målsägande. Jag baserar inte det enabat på dumpen och deras loggar, men där blir det synligt svart på vitt hur många vuxna män som är beredda att ignorera lagen för att förgripa sig på ett barn (eller bara grooma dem lite).
Men hur skall du ingripa innan någon har begått ett brott?

Ett konkret exempel: homosexuella X loggar in på datorn för att leta efter barn att groma. Inget brott än.
Han loggar in på qx och söker, fortfarande inget brott och kan aldrig bli iom att inget brottsoffer ännu finns.
X Får kontakt med pojken Y och X frågar efter ålder. Y berättar att han är 14 och hör kan X välja att lägga ner och har ännu inte begått ett brott även om intentionen var att groma.
Eller så kan han fortsätta att chata, groma och kanske lura av barnet bilder eller tom bestämma träff för sex.
NU HAR HAN BEGÅTT ETT BROTT SOM KAN LEDA TILL ÅTAL!

Förstår du vad som gäller juridiskt?
Hoppas min ståndpunkt gick fram och gjorde den det förstår man också att den lag dimpen hänvisar till egentligen inte behövs. Det som vehövs är att polisen agerar på de lagar som redan är på plats.
Citera
2023-07-27, 19:49
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Forskningen att det är 26% baseras på den här studien av KI https://nyheter.ki.se/kraftigt-okad-risk-for-sjalvmordsforsok-hos-flickor-efter-sexuella-overgrepp

Den är färskare än den från allmännabarnahusets. Skicka PM om du vill kika på den också. Kan inkludera sidor så slipper du plöja hela.

Det är väldigt svårt att föra statisk när det gäller övergrepp på barn. Mörkertalet är stort då det tar några år för många barn att kunna hantera det som hänt så pass mycket att de kan berätta för någon.
Men om det är svårt? Och mörkertalet är stort? hur kan de kommit fram till 26 ggr? Om det finns mörkertal, vad bedömer man de till, om man säger så måste man ha någon hum vad man tror.

Mörkertal på 26 ggr, kan det vara 100 ggr i verkligheten. I så fall kan att ligga som underårig inte vara vanligt, för då skulle det bli typ kö till bårhuset.

Kom gärna med lite rimligare siffror, det går inte lura mig.
Citera
2023-07-27, 19:59
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Men om det är svårt? Och mörkertalet är stort? hur kan de kommit fram till 26 ggr? Om det finns mörkertal, vad bedömer man de till, om man säger så måste man ha någon hum vad man tror.

Mörkertal på 26 ggr, kan det vara 100 ggr i verkligheten. I så fall kan att ligga som underårig inte vara vanligt, för då skulle det bli typ kö till bårhuset.

Mörkertal är just det, höljt i mörker och enbart gissningar dragna ur arslet utefter vad man vill uppnå. Shees!
Citera
2023-07-27, 20:00
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:

Siffrorna är sammanställda av karolinska institutet (oberoende av dumpen) och inte mig. Du tog upp påståendet och efterfrågade dess ursprung. Nu har du fått det

Du kan läsa hur studien gått till väga under "methods". Jag ligger inte bakom den och är inte tillräckligt insatt i metoderna för att svara.

Ja, mörkerantal betyder att det kan vara en högre siffra i verkligheten.
Citera
2023-07-27, 20:02
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Siffrorna är sammanställda av karolinska institutet (oberoende av dumpen) och inte mig. Du tog upp påståendet och efterfrågade dess ursprung. Nu har du fått det

Du kan läsa hur studien gått till väga under "methods". Jag ligger inte bakom den och är inte tillräckligt insatt i metoderna för att svara.

Eller en lägre, därav uttrycket MÖRKERTAL--man VET helt enkelt inte!
Citera
2023-07-27, 20:04
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:

Står de någon ålder på förövarna, och offren. Står det hur många offren är, och hur stor population de är tagna ur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in