Citat:
Syftet med drenchersystem (stora sprinkleranläggningar) på bildäck är främst att förhindra spridning av brand. Det funkar bra, även vid elbilsbränder.
Dock är det typiskt bilfärjor som har drenchers, medan bilbåtar har CO2-system, som inte är alls lika bra vid en termisk rusning.
Dock är det typiskt bilfärjor som har drenchers, medan bilbåtar har CO2-system, som inte är alls lika bra vid en termisk rusning.
Äh det vet vi inte, med elbilar så kan branden slockna för att sedan pyra och börja brinna igen.
Det kan ta en vecka innan branden har slocknat av sig självt ?
Citat:
Nja... Det är inte dimensionerat för batteribrand. Av min erfarenhet så är det inte så många elbilar på färjorna. De som finns får dock inte laddas under färd, inte ställas uppe på hyllor och separeras från farligt gods enligt imdg hazmat. Det fanns åtminstone för något år sedan ingen riktig kunskap om hur man ska handskas med elbilsbrand. Alla håller tummarna för att det aldrig kommer ske. Det kommer dock ske och då har vi en stor katastrof med ett händelseförlopp som är oerhört snabbt. Jag kommer så långt det är möjligt att hålla min familj borta från längre båtresor med bildäck. Alla gör som de vill och det är så jag gör.
Bildäcket ska ju vara avskärmat från där passagerarna håller till, och eventuell brandrök ska inte kunna leta sig upp där.
Citat:
Jag vet inte om jag citerar rätt inlägg och/eller rätt person, men fartyget Ever Given är i stort sett bara en gigantisk pråm med en utombordare, aktersnurra på. Typ Evinrude 25 hk, möjligen med lustgas i när den behöver extra kraft ?En intressant detalj är, att Fremantle Highway har samma ägare som Ever Given, som för något år sedan satt fast på tvären i någon vecka i Suezkanalen, i Egypten.
Ever Given tillhör taiwanesiska Evergreen och Freemantle Highway det japanska K-Line (Kawasaki). De kan ju förstås ägas av någon annan och chartras av respektive rederi. Var har du fått denna information ifrån?
Ever Given tillhör taiwanesiska Evergreen och Freemantle Highway det japanska K-Line (Kawasaki). De kan ju förstås ägas av någon annan och chartras av respektive rederi. Var har du fått denna information ifrån?
Och ett alldeles för litet roder i förhållande till sin storlek.
Inte så konstigt då att hon inte kunde manövreras säkert i den förhållandevis trånga kanalen.
Ett litet roder kanske duger ute på havet, men blir besvärligt inne i hamnarna.
Dagens skeppsingenjörer tänker inte som forna tiders skeppsingenjörer tänkte.
Dvs att fartyget ska kunna manövreras även under dåliga förhållanden.
Då är det bra med ett rejält roder faktiskt.
Senast redigerad av DrSvenne 2023-07-27 kl. 17:01.
Senast redigerad av DrSvenne 2023-07-27 kl. 17:01.