2023-07-27, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Syftet med drenchersystem (stora sprinkleranläggningar) på bildäck är främst att förhindra spridning av brand. Det funkar bra, även vid elbilsbränder.

Dock är det typiskt bilfärjor som har drenchers, medan bilbåtar har CO2-system, som inte är alls lika bra vid en termisk rusning.

Äh det vet vi inte, med elbilar så kan branden slockna för att sedan pyra och börja brinna igen.
Det kan ta en vecka innan branden har slocknat av sig självt ?

Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Nja... Det är inte dimensionerat för batteribrand. Av min erfarenhet så är det inte så många elbilar på färjorna. De som finns får dock inte laddas under färd, inte ställas uppe på hyllor och separeras från farligt gods enligt imdg hazmat. Det fanns åtminstone för något år sedan ingen riktig kunskap om hur man ska handskas med elbilsbrand. Alla håller tummarna för att det aldrig kommer ske. Det kommer dock ske och då har vi en stor katastrof med ett händelseförlopp som är oerhört snabbt. Jag kommer så långt det är möjligt att hålla min familj borta från längre båtresor med bildäck. Alla gör som de vill och det är så jag gör.

Bildäcket ska ju vara avskärmat från där passagerarna håller till, och eventuell brandrök ska inte kunna leta sig upp där.

Citat:
Ursprungligen postat av Marron
En intressant detalj är, att Fremantle Highway har samma ägare som Ever Given, som för något år sedan satt fast på tvären i någon vecka i Suezkanalen, i Egypten.

Ever Given tillhör taiwanesiska Evergreen och Freemantle Highway det japanska K-Line (Kawasaki). De kan ju förstås ägas av någon annan och chartras av respektive rederi. Var har du fått denna information ifrån?
Jag vet inte om jag citerar rätt inlägg och/eller rätt person, men fartyget Ever Given är i stort sett bara en gigantisk pråm med en utombordare, aktersnurra på. Typ Evinrude 25 hk, möjligen med lustgas i när den behöver extra kraft ?
Och ett alldeles för litet roder i förhållande till sin storlek.

Inte så konstigt då att hon inte kunde manövreras säkert i den förhållandevis trånga kanalen.
Ett litet roder kanske duger ute på havet, men blir besvärligt inne i hamnarna.

Dagens skeppsingenjörer tänker inte som forna tiders skeppsingenjörer tänkte.
Dvs att fartyget ska kunna manövreras även under dåliga förhållanden.
Då är det bra med ett rejält roder faktiskt.
Senast redigerad av DrSvenne 2023-07-27 kl. 17:01.
Citera
2023-07-27, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Lättskumsagreggat men det annvänds inte , haha skulle sparar väldigt mycket i dessa lägen genom att isolera en brand

https://m.youtube.com/watch?v=dXGZHMKggzw

Lättskumsutrustning ingår normalt i fartygets brandbekämpningsutrustning. Men till att släcka en brand från en elbil så är det verkningslöst. Så ditt "haha" kan du svälja långt ner i halsen. Du ska också veta att besättningens kunskaper avseende brand och brandbekämpning är vida överlägsen gemene mans kunskaper.
Citera
2023-07-27, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Lättskumsagreggat men det annvänds inte , haha skulle sparar väldigt mycket i dessa lägen genom att isolera en brand

https://m.youtube.com/watch?v=dXGZHMKggzw

Lättskumsutrustning ingår normalt i fartygets brandbekämpningsutrustning. Men till att släcka en brand från en elbil så är det verkningslöst. Så ditt "haha" kan du svälja långt ner i halsen. Du ska också veta att besättningens kunskaper avseende brand och brandbekämpning är vida överlägsen gemene mans kunskaper.
Citera
2023-07-27, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semestertankar
Jag skriver ju att det inte spelar någon roll var branden startar, finns det en eller flera elbilar i närheten som blir antända, så går det inte att släcka med dagens utrustning på skepp. Och när det väl brunnit färdigt efter flera dagar är fartyget ett flytande vrak som svårligen kan hanteras utan riskerar att kapsejsa vid bogsering.

Det spelar såklart roll för arbetat att förebygga och utveckla tekniken.
Citera
2023-07-27, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det lögnaktiga i sådan här statistik är att man klumpar ihop bensin/dieselbilars bränder i samband med olyckor med elbilar som självantänder.

Lögnare, bedragare och svin hela bunten.

Varför är det lögn?
Citera
2023-07-27, 18:10
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Nja... Det är inte dimensionerat för batteribrand. Av min erfarenhet så är det inte så många elbilar på färjorna. De som finns får dock inte laddas under färd, inte ställas uppe på hyllor och separeras från farligt gods enligt imdg hazmat. Det fanns åtminstone för något år sedan ingen riktig kunskap om hur man ska handskas med elbilsbrand. Alla håller tummarna för att det aldrig kommer ske. Det kommer dock ske och då har vi en stor katastrof med ett händelseförlopp som är oerhört snabbt. Jag kommer så långt det är möjligt att hålla min familj borta från längre båtresor med bildäck. Alla gör som de vill och det är så jag gör.

Det finns inga särskilda krav för att ha elbilar på ro-ro däck och de får definitivt laddas. Det finns dessutom anledning att tro att riskerna rentav är lägre vid laddning eftersom elbilen då övervakas av laddningssystemet.

Det har genomförts en hel del forskning de senaste åren (bl.a inom LASHFIRE) och RISE har påvisat att även om en elbilsbrand introducerar andra riskmoment än en brand i en förbränningsmotorsbil, så är den totala risken inte högre.

Länk till studien
Citera
2023-07-27, 18:16
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Äh det vet vi inte, med elbilar så kan branden slockna för att sedan pyra och börja brinna igen.
Det kan ta en vecka innan branden har slocknat av sig självt ?

Det är just därför som drenchersystemet är så bra! Man kan fortsätta att kyla det brinnande/utbrända fordonet hela vägen tillbaka till kaj, där man har bättre möjlighet att gå in och släcka manuellt.

Det är viktigt att förstå att det inte bara är brand i ett elbilsbatteri som är svårsläckt ombord på ett ro-ro däck. Tänk en 4m hög, 14m lång trailer med kraftigt plastkapell. När det börjar brinna inne i en sådan så är inte syftet att få släckt ombord, utan att förhindra spridning under tiden man tar sig i hamn igen.
Citera
2023-07-27, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Bildäcket ska ju vara avskärmat från där passagerarna håller till, och eventuell brandrök ska inte kunna leta sig upp där.

Nja...(igen) Det går att ventilera bildäck till viss del men det spelar ju ingen roll när det börjar brinna ordentligt och det sprider sig. Förr eller senare kommer både branden och röken att sprida sig till passagerarutrymmena.
Citera
2023-07-27, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Det finns inga särskilda krav för att ha elbilar på ro-ro däck och de får definitivt laddas. Det finns dessutom anledning att tro att riskerna rentav är lägre vid laddning eftersom elbilen då övervakas av laddningssystemet.

Det har genomförts en hel del forskning de senaste åren (bl.a inom LASHFIRE) och RISE har påvisat att även om en elbilsbrand introducerar andra riskmoment än en brand i en förbränningsmotorsbil, så är den totala risken inte högre.

Länk till studien

Jag har jobbat som både junior- och seniorbefäl på sjön och varit ansvarig för lastning och lossning på bland annat roro och färjor med bildäck, även inom offshore där vi lastade större batterigeneratorer på samma vis. Sjöfart är väldigt speciellt eftersom det är en så pass utsatt position. Det går liksom inte att springa och gömma sig om det händer något.
Citera
2023-07-27, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Finns en batteridriven färja mellan Helsingborg-Helsingör.

Eldrift implementerades 2018 och två stycken är eldrivna; Aurora och Tycho Brahe. En laddning på 8 minuter(!) är tillräckligt för en tur som tar 20 min. Och det är tyst och således mycket behagligare!

"En helautomatisk laserstyrd robotarm pluggar in färjorna för laddning varje gång de är i hamn. På bara 8 minuter laddas batterierna med el så att det räcker till en överfart på tjugo minuter."

Imponerande!
Citera
2023-07-27, 20:27
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junglunsen

Lättskumfyller du ett ytrymme så blir branden isolerad och man har även brandgasnedkylning.

Lösa lättskumrör hos en nervös besättning som dig är dock inte så meningsfull om det inte gäller att isolera en begräsnad vätskebrand på däck.

Vilket inte gäller elbilar

Räddningstänst använder ibland lättskum i villabränder , man fyller kåken uppifrån och hoppas alla dörrar är öppna vilket på vissa sätt liknar med att lättskumfylla ett fartygsdäck.

Du kan inte från en samhallsutbilding utbilda folk
Citera
2023-07-27, 20:51
Medlem
DennisOlofs avatar
Såg nu i media att det pratas om miljökatastrof om båten sjunker ?

Men varför är det inte någon som gör något, alla pratar men ingen gör något. Man kan ju åtminstone som minsta möjliga insats bogsera bort fartyget till en plats där man eventuellt enkelt kan plocka upp delar, miljöfarliga grejer etc om den sjunker i väntan på att branden ska dö ut av sig självt.

Det här är inte första gången, påminner som fraktfartyget FSO Safer som ligger utanför Jemens kust och som kan bli en miljökatastrof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in