• 2
  • 3
2023-07-25, 10:09
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Varför vill du ut och gå med dina vapen?
Ta bara fram dem när du skall jaga eller öva målskytte.

Håller med.

Det är en mycket dum idé att gå runt och spänna sig med en jaktbössa på ryggen. För det första är det tungt att släpa runt, för det andra så kan du även på landet möta några från ”orten” med lite skarpare grejor som vill ha det du bär på. Men den sista anledningen är att du kan möta några stadsbor på promenad som känner sig ”hotad” av dig. Vilken tror du tingsrätten tror på? Du eller två promenerande miljömuppar från Söder på Stockholm med politiska kontakter?

Resultat: Du blir av med licenserna och åker in för grovt olaga hot.

Flytta till landet, där är det lugnt. Skaffa jaktvapen om du gillar att jaga din egen mat. Men spring inte runt och spänn dig och håll käft om vad du har i vapenskåpet. Då slipper du mycket problem!
Citera
2023-07-25, 10:14
Medlem
joceks avatar
Som många andra skrivit:

På detaljplanerat område får du inte avlossa krutvapen utan speciellt tillstånd (läs kommunens jägare som prickar fåglar/kaniner med salongsgevär) så det finns ingen anledning att gå omkring med vapen öppet. Grannar skulle antagligen ringa polisen och din lämplighet som vapenägare skulle ifrågasättas.

Utanför detaljplanerat område får du jaga på egen mark men du är alltid ansvarig vart din kula hamnar så finns det grannar nära på alla sidor runt om dig så skulle de bli fundersamma, ringa polisen och din lämplighet som vapenägare bli ifrågasatt.

På landet, utanför synhåll från alla grannar så kan du springa omkring med hela vapengarderoben på ryggen, ingen ser dig ändå. Men har du inte minst några kilometer till närmaste granne så måste du ändå se till att skjuta åt det håll där det bara är skog, alternativt bygga en korrekt skyddsvall (kräver tillstånd om den inte är naturlig).
Citera
2023-07-25, 10:33
Medlem
allt.o.ingets avatar
Vapen är till för jakt och ska användas endast för jakt. Det är även strikta regler för transport av vapen. Man ska ta ur slutstycket om man lämnar det i en bil exempelvis.
Citera
2023-07-25, 10:34
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Vapen är till för jakt och ska användas endast för jakt. Det är även strikta regler för transport av vapen. Man ska ta ur slutstycket om man lämnar det i en bil exempelvis.

Det finns även målskyttevapen you know.
Citera
2023-07-25, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drottninggunnis
Det jag menar med min mark i detta fall är just marken vid mitt hus, alltså mitt hus och allt runtomkring men inte skogsmark.

Om jag vaknar upp, tar med mig geväret och pistol i hölster. Sätter hölster vid byxmidjan sätter i pistolen och tar geväret i andra hand och sedan bara går ut.

Om min fortfarande inte förstår; jag går ut till min uppfart, mitt garage, gräsplattan bakom huset osv osv. Mitt ute på landet. Lagligt? Olagligt? Troligt att jag blir straffad? Bryr sig någon?

Ska tilläggas att det kan vara farligt ute på landet, finns djur överallt.

I bland det dummaste jag läst.
Citera
2023-07-25, 11:07
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Jagar du ens?
Finns ju mer än bara jakt. Finns sportskytte, lerduveskytte m.m.
Citera
2023-07-25, 11:56
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Ja om du har tillstånd står det här:
https://lawline.se/answers/far-man-i...-forsvarssyfte
"Enskilda får beviljas tillstånd att inneha vapen enligt 2 kap. 3 § p.1 vapenlagen men måste enligt 2 kap. 4 § vapenlagen ha ett "godtagbart ändamål"

Om du inte har något tillstånd så får du inte göra det så som du beskriver i syfte att " visa grannarna".

Det finns många regler för både jakt och målskytte mm.

Men att skydda sig mot vilda djur är inte ett godtagbart skäl för om du mot förmodan skulle se något farligt vilt djur så är det inte tillåtet att skjuta om du inte jobbar med viltvård eller har särskilda tillstånd.
Citera
2023-07-25, 13:24
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget

Vapen kan även innehas och användas för målskytte, även en jägare bör öva målskytte med sina jaktvapen.

TS, varför klödda till saker och ting, flytta till Usa så kan dina fantasier bli verklighet utan att du blir ifrågasatt.
Väljer du att bo kvar i Sverige är det enkelt, ska du öva målskytte eller jaga är det ok att ta med lämpliga vapen dit, i övrigt låt de vara inlåsta i vapenskåpet.
Finns naturligtvis en drös undantag, vapenvård etc.
Men släpp tankarna på att lalla runt beväpnad till vardags.
Citera
2023-07-26, 00:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Stoppa inkräktare och visa grannarna att man inte är någon att tjafsa med.
Hotar du folk med skjutvapen så lär du bli åtalad. Vid nödvärn så får man inte heller använda mer våld än nöden kräver så att stoppa inkräktare på din tomt med hjälp av skjutvapen lär göra att du åker dit rejält.
Citera
2023-07-27, 15:07
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Hotar du folk med skjutvapen så lär du bli åtalad. Vid nödvärn så får man inte heller använda mer våld än nöden kräver så att stoppa inkräktare på din tomt med hjälp av skjutvapen lär göra att du åker dit rejält.
Jag sa inget om att hota någon med vapen.
Citera
2023-07-27, 15:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Jag sa inget om att hota någon med vapen.
Vissa grannarna vapnet i syfte att dom skall veta vad som gäller skulle garanterat räknas som hot.
Citera
2023-07-27, 15:54
Medlem
Ja om du har jakträtt på dina marker
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem