Citat:
Definitivt inte som det beskrivs i Illiaden, nej. Vi kan börja med att det finns inga historiska bevis för att staden Troja ens existerat, även om det finns indicier eller möjliga kandidater till dess existens. Samtidigt så är det mesta som skrivits om slaget från den grekiska mytologin, inte verifierbara oberoende källor. Egyptierna har dokumenterat politisk orolighet i området men det finns inget som pekar på att ett tioårskrig härjat utanför mytologin nej.
Bibeln är ju i ännu värre skick, skrevs av folk som inte levde när händelserna påstås ha ägt rum, nedskrivna historier baserade på folksägnen och sagor i ett område där olika typer av skapelseberättelser florerade. Kanske är dessa sagor baserade på en eller flera verkliga personer och händelser berättade i årtionden i olika kulturer, kanske är allt helt påhittat. Jag ser inget problem med en person runt år ~30 som påstod sig vara en talesman för ett högre väsen och som i sin tur fick följare men sedermera blev tillfångatagen och avrättad. Detta kan till och med ha varit flera olika personer med flera olika typer av följare och sagor i en tid där det var enkelt att lura folk att man var speciell. Vad vi inte har är något som styrker något av detta.
Som en personlig anekdot så var jag på en semester för en herrans massa år sedan till Cypern, från Cypern så åkte vi på två olika dagsturer, en till Egypten och såg pyramiderna - mäktigt. Sen till Betlehem och klagomuren etc. Väl där var vi på en guidad tur där turguiden sade att han skulle visa beviset på att allt var sant, han visade sprickan som hade uppstått i marken när Jesus korsfästes.
Då hade jag precis varit och sett pyramider som alltså är 4000+ år äldre än "Jesus" och deras "bevis" var en himla spricka i marken. Skärpning. Det är på den här nivån det bara blir larvigt att påstå att bibeln har något som helst med historia att göra.