2023-07-27, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Se mitt inlägg här från igår, där jag kallade Jesus för Yeshua.

Och kom inte och påstås att du har bättre koll på bibeln är jag!

Vad har det gör betydelse vilken koll på bibeln man har. Det som står i bibeln är hur som helst bara ett ”påstende” och således helt utan betydelse utan andra vidimerade bevis som styrker dessa påståenden.
Citera
2023-07-27, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Om man har ett barn som blivit inskolad i ateism av staten och media, och som börjar bli psykiskt ohälsosam. Är det då fel att övertala och lära barnet de religiösa lärorna?

Föräldrar har rätt att uppfostra sina barn. Du har absolut rätt att förklara för ditt barn varför du tror som du gör. Men om ditt barn så småningom vill gå sin egen väg, så har du ingen rätt att hindra det.

Jag har dock en fråga till dig angående din avatar med tjejen med de orimliga brösten. Om du har en dotter, vill du att hon ska försöka se ut så? Om du har en son, vill du att han ska gå på jakt efter tjejer som ser ut så?

Ingen kan se ut som tjejen i din avatar utan att operera sig. Tror du att Jesus hade gillat det? Eller Paulus?
Citera
2023-07-27, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Vad har det gör betydelse vilken koll på bibeln man har. Det som står i bibeln är hur som helst bara ett ”påstende” och således helt utan betydelse utan andra vidimerade bevis som styrker dessa påståenden.

När har jag påstått att det som står i bibeln är sant?

Jag har sagt att Jesus var en historisk person, så att han fanns på riktigt. Jag har också sagt att han var en religiös ledare som samlade folk omkring sig. Jag har också sagt att han var ett utomäktenskapligt barn, så att han utsåg Gud till sin far och förlät kvinnor som hade begått sexuella försyndelser.

Jag har också sagt att han inte var Guds son och inte gjorde några mirakler!

Frågor på det?
Citera
2023-07-27, 09:11
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Kan gud göra en så stor sten så att han inte kan lyfta den?
Om han vill.
Bestämmer han att det ska vara så så är det så.

Vad menar du? Vad vill du lära mig?

Vi ska inte ta för tungt på dessa fysiska saker..
Citera
2023-07-27, 09:15
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
...
Jag förstår att du verkligen tror att Jesus delade Röda havet, för att det står i din bok. Men han gjorde troligen inte det. ...
Så du vet inte, utan "troligen" gjorde han inte det. Du tror inte att han gjorde det. Varför skulle jag dela din tro och inte hålla med Jesus?
Citera
2023-07-27, 09:19
Medlem
Prokloss avatar
Bart D. Ehrman, en framstående bibelforskare Har bland annat påvisat och diskuterat flera felaktigheter, motsägelser och textuella variationer i Bibeln baserat på sina studier inom bibelkritik och textkritik.

Han har identifierat olika sätt på vilka bibeltexterna har förändrats över tid genom mänsklig kopiering och redigering, vilket har resulterat i vissa variationer mellan handskrifter.

Som exempel

Textuella variationer: Ehrman har lyft fram att det finns tusentals variationer bland de gamla handskrifterna av Nya testamentet, vilket gör det svårt att fastställa exakt vad som var den ursprungliga texten i vissa fall.

Motsägelser: Han har också påpekat att det finns några teologiska och historiska motsägelser mellan olika delar av Bibeln, inklusive de olika evangelierna och andra skrifter.

Redaktionellas förändringar: Ehrman har också diskuterat hur vissa texter har redigerats för att passa teologiska eller dogmatiska ståndpunkter, vilket påverkar deras ursprungliga budskap.

Bibeln är helt enkelt en sagobok där man inte vet vem som skrivit de olika delarna.
Senast redigerad av Proklos 2023-07-27 kl. 09:25.
Citera
2023-07-27, 09:19
Medlem
Citat:
Jesus var ingen simp. Det är därför han säger "synda inte mer" till promiskuösa kvinnor

Men han är rättvisare än fariseerna.

Jesus sa "Synda inte mer" till kvinnan som skulle avrättas för äktenskapsbrott. Det var ett klokt råd, för om hon begick äktenskapsbrott en gång till, så skulle hon säkert bli stenad till döds på riktigt.

Jesus uppmanade inte kvinnor att synda. Han bara förlät dem när de gjorde det.

En annan sak som skiljer Jesus från Paulus är at Paulus jämförde relationen mellan Kyrkan och Gud (eller människorna och Gud) med ett äktenskap mellan man och kvinna. Paulus sa att kvinnan skulle underkasta sig mannen på samma sätt som kyrkan underkastar sig Kristus! (Det står i Efesierbrevet, femte kapitlet, om jag minns rätt.)

Jesus jämförde aldrig relationen mellan människan och Gud med ett äktenskap mellan man och kvinna! Han sa aldrig att kvinnan skulle underkasta sig mannen på samma sätt som människorna underkastade sig Gud!

Jesus jämförde i stället relationen mellan människan och Gud med relationen mellan tjänaren (eller slaven) och hans herre. Eller mellan en kärleksfull far och hans barn.

Jesus begärde aldrig att kvinnan skulle underkasta sig sin man!
Senast redigerad av Egna-tankar 2023-07-27 kl. 09:27.
Citera
2023-07-27, 09:21
Medlem
Citat:
Om man har ett barn som blivit inskolad i ateism av staten och media, och som börjar bli psykiskt ohälsosam. Är det då fel att övertala och lära barnet de religiösa lärorna?

De enda barn som är indoktrinerade är de som växer upp i religösa familjer. Jag var själv ett!

Åter igen så ägnar du dig bra åt att komma med direkt ohederliga och förljugna påståenden. Vad menar du med ”inskolad i ateism av staten och media”. Det är som att du vill försöka få det att låta som att ateism är något man tror på eller blir skolad till.

Ateism är bara att säga att man inte tror på påståendet om att det finns en gud så på vilket sätt kan det i någon som helst situation oklokt eller fel att säga eller påstå att man inte tror på någon som saknar bevis?

På vilket sätt menar du att det i något sammanhang skulle vara bra att lura barn att på allvar tro att Harry Potter är en verklig person och som de ska bygga hela sin livsåskådning omkring?
Citera
2023-07-27, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Bart D. Ehrman, en framstående bibelforskare Har bland annat påvisat och diskuterat flera felaktigheter, motsägelser och textuella variationer i Bibeln baserat på sina studier inom bibelkritik och textkritik.

Han har identifierat olika sätt på vilka bibeltexterna har förändrats över tid genom mänsklig kopiering och redigering, vilket har resulterat i vissa variationer mellan handskrifter.

Som exempel

Textuella variationer: Ehrman har lyft fram att det finns tusentals variationer bland de gamla handskrifterna av Nya testamentet, vilket gör det svårt att fastställa exakt vad som var den ursprungliga texten i vissa fall.

Motsägelser: Han har också påpekat att det finns några teologiska och historiska motsägelser mellan olika delar av Bibeln, inklusive de olika evangelierna och andra skrifter.

Redaktionellas förändringar: Ehrman har också diskuterat hur vissa texter har redigerats för att passa teologiska eller dogmatiska ståndpunkter, vilket påverkar deras ursprungliga budskap.

Exakt så. Det är just detta som vi ateister har påpekat i tråden hela tiden.
Citera
2023-07-27, 09:24
Medlem
Citat:
Jesus begärde aldrig att kvinnan skulle underkasta sig sin man!
Bibeln begär dock det. Och det är evolutionärbiologiskt rimligt. Kvinnan har behövt lösa problemet att ta hand om barn vilket kräver hög grad av empati. Mannen har behövt ta de tunga besluten om var familjen ska röra sig och han har också behövt vara vaksam på fara.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-07-27 kl. 09:28.
Citera
2023-07-27, 09:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Du har fel. Bibeln ger problemet eftersom det är människor som författat den boken.

Vad gäller choklad så ger det definitivt mer glädje än bibeln iaf.
Det är ett fritt samhälle och om du vill tillbedja chokladpapper så går det bra. Men förringa inte att Bibeln har skänkt glädje till miljarder människor genom åren.

Om det är människan som skrivit Bibeln så är det ju människan som är problemet, inte begreppet "Bibeln". F.ö. kan författare inte anses vara skyldiga till de tankar som andra får när de läser. På samma sätt som den som uppfann kniven inte är skyldig till några knivmord.
Citera
2023-07-27, 09:25
Medlem
Citat:
När har jag påstått att det som står i bibeln är sant?

Jag har sagt att Jesus var en historisk person, så att han fanns på riktigt. Jag har också sagt att han var en religiös ledare som samlade folk omkring sig. Jag har också sagt att han var ett utomäktenskapligt barn, så att han utsåg Gud till sin far och förlät kvinnor som hade begått sexuella försyndelser.

Jag har också sagt att han inte var Guds son och inte gjorde några mirakler!

Frågor på det?

Ok! Vad menar du att det finns för bevis för det? Mig veterligen så finns det vissa teorier omkring det, men teorier är inte bevis som du säkert redan vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in