2023-07-26, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
vilket ytterligare kanske stärker teorin att tidiga frimurare(innan egyptomanian )tog inspiration från Kinesisk kultur ?
Igen, jag tror mer på att det är samvariation och inte ett kausalt samband till dess att man rent konkret kan belägga med källor att det finns ett samband. Som du presenterat det så ser det ut som ett samband möjligen kan finnas, men tills det är fastställt är det bättre att tagga ner säkerheten och i stället tala om max samvariation tills det finns hårda fakta som styrker ett samband.
Citera
2023-07-27, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Igen, jag tror mer på att det är samvariation och inte ett kausalt samband till dess att man rent konkret kan belägga med källor att det finns ett samband. Som du presenterat det så ser det ut som ett samband möjligen kan finnas, men tills det är fastställt är det bättre att tagga ner säkerheten och i stället tala om max samvariation tills det finns hårda fakta som styrker ett samband.
jo precis, darfor skriver jag ”kanske” och med ”?”.
jag kan tro pa ”samvariation” som har mots och utvecklat mer eller mindre samband.
men jag utesluter inte att samvariation kan ha en gemensam namnare fran en och samma kultur
kanske nagot i stil med - ”the hundredth monkey”, eller helt enkel genom folkforflyttningar under en valdigt lang period.
Citera
2023-07-27, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
I all info som finns tillgänglig om Frimurarna (och liknande organisationer), så framgår det att de sitter på hemlig kunskap, som de undanhåller oss övriga. De vräker på med sina symboler, och har roligt åt oss "vulgära" som inte vet vad de menar med sitt svart/vitrutiga golv osv osv, som de "gömmer mitt framför våra ögon".

Det jag undrar över är vad de vet (eller vad de rimligen skulle kunna veta), som ger dem någon som helst fördel? Kanske har jag helt enkelt svårt att tro på att någon form av magi kan ge fördelar i verkligheten.

Det står utom all tvivel att Frimurarna och deras vän-ordnar genom årtusenden har nästlat sig in överallt, och styrt och ställt, och att de idag genom bl a bankväsendet äger makten i världen. Men har det verkligen skett genom tillgång till magisk kunskap?

Jag har lättare att se det som att det handlar om ett intelligent gäng (med bra startkapital) som har hållit ihop, och bjuder in alla som visar sig vara så intelligenta och (potentiellt) framgångsrika att de kan vara någon form av utmaning för dem. På det viset samlar de på sig folk med makt, och skaparkraft, lite på samma sätt som en maffia bygger upp sig. Parat med extrema lojalitetskrav och dödsstraff, och tillräckligt med världslig makt för att ruinera folk och fejka självmord osv, så blir det en extremt kraftfull organisation.

Bortsett från att jag brinner av längtan att få ta del av alla uråldriga manuskript de gömmer, för att jag har ett starkt arkeologi-historia-ursprung-intresse, så ser jag inte hur någon form av "magi"/hemlig kunskap skulle kunna utgöra skillnaden.
Frimurarna är ett gäng män 70+. Get a life de kan och vet ingenting. De har dock en skön samling gamla böcker
Citera
2023-07-27, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Frimurarna är ett gäng män 70+. Get a life de kan och vet ingenting. De har dock en skön samling gamla böcker
Nej det är inte sant om det kan hjälpa dig?
Böckerna är en annan sak men frimurare består inte av enbart folk över 70 år kan jag bekräfta.
Senast redigerad av Truefighter 2023-07-27 kl. 05:41.
Citera
2023-07-27, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Nej det är inte sant om det kan hjälpa dig?

Har besökt dem, jag tycker du kan göra ett besök också. Istället för att runka nere i din källare.
Män 70+ som sitter och skryter om vad de gjort i sina liv.
Skaffa ett liv.
Citera
2023-07-27, 05:46
Medlem
Citat:
Har besökt dem, jag tycker du kan göra ett besök också. Istället för att runka nere i din källare.
Skaffa ett liv.
Då har du nog träffat fina medlemmar som har livserfarenhet? Men du har fel för Frimurarna består av även yngre generationer.
Citera
2023-07-27, 05:47
Medlem
Citat:
Skaffa ett liv.

Jag tror aldrig jag har besökt en loge med enbart 70+. Utan har varit i hela spannet mellan 25-70. Däremot så brukar de lite äldre vara mer aktiva vilket egentligen inte är så konstigt.
De flesta har också ett liv utanför vilket gör att det kan bli ganska intressanta diskussioner. Kan också vara intressant att höra perspektivet från en som har levt länge.
Citera
2023-07-27, 06:05
Medlem
Citat:
jo det ar val den bilden man latt far att det bara ar gamla hokar som sitter i logen och forsoker trumfa varandra med de vildaste historier.
men desto aldre desto mer livserfarenhet, sa nog kan det vara intressant historier de kan ha att bjuda pa ?

eftersom jag tycker om att flanera i bibliotek och bokhandlar/antikvariat sa tror jag nog att baatska palatsets bibliotek skulle vara valdigt intressant att ta del av, men (formodligen)tyvarr offhands for icke medlemmar.
Citera
2023-07-27, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Då har du nog träffat fina medlemmar som har livserfarenhet? Men du har fel för Frimurarna består av även yngre generationer.
Nope det du nu säger är fejk news som in i helvete. Pinsamt.
Som att se Zlatan göra självmål 4 gånger
Citera
2023-07-27, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Jag tror aldrig jag har besökt en loge med enbart 70+. Utan har varit i hela spannet mellan 25-70. Däremot så brukar de lite äldre vara mer aktiva vilket egentligen inte är så konstigt.
De flesta har också ett liv utanför vilket gör att det kan bli ganska intressanta diskussioner. Kan också vara intressant att höra perspektivet från en som har levt länge.
Har aldrig sett en person under 60.
Tänder är påväg att trilla ur på de flesta.
Att folk kommer med nån slags deepstate konspirationsteorier hit och dit haha så löjligt. Hahahaha. Get a life people
Citera
2023-07-27, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
jo det ar val den bilden man latt far att det bara ar gamla hokar som sitter i logen och forsoker trumfa varandra med de vildaste historier.
men desto aldre desto mer livserfarenhet, sa nog kan det vara intressant historier de kan ha att bjuda pa ?

eftersom jag tycker om att flanera i bibliotek och bokhandlar/antikvariat sa tror jag nog att baatska palatsets bibliotek skulle vara valdigt intressant att ta del av, men (formodligen)tyvarr offhands for icke medlemmar.

Har varit där. De hade en bok om hur man gör guld från 1300 talet, handmålad. Riktigt coolt. Sen hade de Karl den 12es krigsBibel, riktigt stor. Finns endast i två ex. Det andra exet har kungliga biblioteket i Stockholm.
Citera
2023-07-27, 08:00
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Att frimureriets ritualer har utvecklats genom åren och haft olika saker som har influerat dem är inget som är speciellt förvånande. Det finns väldigt många olika teorier i omlopp. Personligen så finner jag de som pekar på Skottland mer intressanta.
Har de sk druider?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in