2023-07-12, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
har ar intressant lasning hur i.a.f forsta varldskriget skapade splittring mellan loger..

http://skirret.com/papers/freemasonry_and_WWI.html

Ja? Eftersom frimureriet i grunden aldrig har varit någon internationellt organisation utan mer grundar sig på nationella storloger och underlydande loger (med undantag för vissa irreguljära organisationer) så är det inget som är förvånande.

Men i fråga om relationen mellan Ryssland och Tyskland så fanns det inte ens ett frimureri i Ryssland långt innan första världskriget så det kunde aldrig ha blivit en splittring mellan deras loger.
Citera
2023-07-13, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Ja? Eftersom frimureriet i grunden aldrig har varit någon internationellt organisation utan mer grundar sig på nationella storloger och underlydande loger (med undantag för vissa irreguljära organisationer) så är det inget som är förvånande.

Men i fråga om relationen mellan Ryssland och Tyskland så fanns det inte ens ett frimureri i Ryssland långt innan första världskriget så det kunde aldrig ha blivit en splittring mellan deras loger.
”alldrig varit nagon internationell organisation” - da forstar man att vissa far for sig att kalla andra for ”wannabe/fejk-ordnar” ?

intressant artikel angaende frimureriet i Ryssland, som tog till sig Tyska, Engelska och en slang av Svenskt frimureri.
https://www.rbth.com/longreads/freemasons-russia/
Senast redigerad av Kirev 2023-07-13 kl. 05:06.
Citera
2023-07-13, 06:03
Medlem
lankar till ytterligar intressant artikel, denna pa svenska om just svenska frimureriet.

https://signum.se/artikelarkiv/frimureri-pa-kristen-grund-nagra-drag-i-svensk-frimurartradition/
Citera
2023-07-13, 06:07
Medlem
Citat:
”alldrig varit nagon internationell organisation” - da forstar man att vissa far for sig att kalla andra for ”wannabe/fejk-ordnar” ?

intressant artikel angaende frimureriet i Ryssland, som tog till sig Tyska, Engelska och en slang av Svenskt frimureri.
https://www.rbth.com/longreads/freemasons-russia/

Detta beror på att man har kommit överens om vissa principer som man ska följa om man vill kalla sig reguljärt/äkta frimureri.

Ja, under 1700-talet så fanns det geo-politiska undertoner inom frimureriet i Europa främst runt strikta observansen. Strikta observansen lades ner 1782 och ersattes av CBCS/RSR som är en mer mystisk orden och har sin grund i Martinismen och därmed så försvann det politiska spelet. Kan avslöja att inget av det i artikeln är nytt eller förvånande. Vi kan ju även konstatera att det inte gick så bra för Napoleon i Ryssland och om han nu hade haft "hemliga" allierade så borde det väl ha varit enkelt för honom att ta över.
Citera
2023-07-13, 08:29
Medlem
Citat:
Detta beror på att man har kommit överens om vissa principer som man ska följa om man vill kalla sig reguljärt/äkta frimureri.

Ja, under 1700-talet så fanns det geo-politiska undertoner inom frimureriet i Europa främst runt strikta observansen. Strikta observansen lades ner 1782 och ersattes av CBCS/RSR som är en mer mystisk orden och har sin grund i Martinismen och därmed så försvann det politiska spelet. Kan avslöja att inget av det i artikeln är nytt eller förvånande. Vi kan ju även konstatera att det inte gick så bra för Napoleon i Ryssland och om han nu hade haft "hemliga" allierade så borde det väl ha varit enkelt för honom att ta över.
jo men det blev ju pa sett o vis ”nytt” for traden, du konstaterade tidigare att inget frimureri funnits i Ryssland innan 1a varldskriget, men lanken jag postade visar klart o tydligt att det visst fanns frimureri i Ryssland och med starka band till tyskland, england
Citera
2023-07-13, 09:07
Medlem
Citat:
jo men det blev ju pa sett o vis ”nytt” for traden, du konstaterade tidigare att inget frimureri funnits i Ryssland innan 1a varldskriget, men lanken jag postade visar klart o tydligt att det visst fanns frimureri i Ryssland och med starka band till tyskland, england

Det jag skrev var
Citat:
Det jag menade var att frimureriet i Ryssland hade förbjudits innan första världskriget. Det fanns därmed inte ett frimureri innan andra världskriget alls i Ryssland. Kanske borde ha uttryckt mig bättre.
Citera
2023-07-13, 10:54
Medlem
Citat:

med tanke pa de till synes alla splittringar av frimureriet och vad for folk som var (och formodligen fortfarande ar) involverade skulle det inte alls forvana mig om de ”geo-politiska” intrigerna och krigen egentligen handlade om att hitta mytiska/bibliska artefaker som forbunds-arken och heliga graalen.
napoleons kampanj i egypten som england kom att ta ovet t.e.x.
Citera
2023-07-24, 14:17
Medlem
Citat:
jag sager ju det, att de inte ar specefikt frimurare.
ang symboler, sa kan de se vadigt olika ut men ha likvardig symbolism.
for att spinna vidare pa frimureriet och liknande Kinesiska traditioner, sa hittade jag denna intressanta artikel skriven av en frimurare -
https://masonicfind.com/is-freemasonry-chinese
Citera
2023-07-24, 14:35
Medlem
Citat:
for att spinna vidare pa frimureriet och liknande Kinesiska traditioner, sa hittade jag denna intressanta artikel skriven av en frimurare -

Att frimureriets ritualer har utvecklats genom åren och haft olika saker som har influerat dem är inget som är speciellt förvånande. Det finns väldigt många olika teorier i omlopp. Personligen så finner jag de som pekar på Skottland mer intressanta.
Citera
2023-07-24, 20:22
Medlem
Citat:
Intreessant, men jag tror att man måste skilja på begreppen "samvariation" och "samband", Det finns ett samband mellan skrå- och gillesväsedet och frimureriet i Europa som går tillbaka till medeltiden. Om det liknande organisationer och tankestråk uppstått i Kina - då är det sannolikt samvariation, d.v.s två saker som liknar varandra men som inte är direkt följer av varandra utan av en gemensam tredje sak, vilket till exempel skulle kunna vara ett allmänmänskligt intresse för slutna sällskap, ritualer och filosofi som manifesterat sig i både Europa och Asien
Senast redigerad av jonar242 2023-07-24 kl. 20:25.
Citera
2023-07-25, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Intreessant, men jag tror att man måste skilja på begreppen "samvariation" och "samband", Det finns ett samband mellan skrå- och gillesväsedet och frimureriet i Europa som går tillbaka till medeltiden. Om det liknande organisationer och tankestråk uppstått i Kina - då är det sannolikt samvariation, d.v.s två saker som liknar varandra men som inte är direkt följer av varandra utan av en gemensam tredje sak, vilket till exempel skulle kunna vara ett allmänmänskligt intresse för slutna sällskap, ritualer och filosofi som manifesterat sig i både Europa och Asien
absolut, t.e.x grundlaggande dualitetvetskap bar vi alla pa sen urminnestider.
olika kulturers spirituella/religiosa symboler kan se valdigt olika ut men symboliken ar genomgaende den samma..
ocksa sedan urminnes tider har kulturer tagit inspiration fran varandra och blandats, kristendomen intag i europa sag likheter i omradets gamla traditioner vilka inforlivades , i Kina kom inspiration fran ”vast”- persien och Indien med zoroastrianism och buddhism som kom att blandas upp med taoism och confusianism, helt enkelt for dar fanns grundlaggande likheter.

heck, t.o.m svenska ling-gymnastiken kom i Indien att blandas upp med den gamla indiska yoga traditionen for att forma den yoga tradition vi ser idag
Citera
2023-07-26, 08:38
Medlem
De senaste dagarnas nät-surfande ang tankar/filosoferande/historia relaterat till Kina så har det osökt lett till något relaterat till frimureriet.

”Round heaven and Square earth” - var hur filosofer i gamla Kina tänkte om världsalltet (i korthet)
I en av artiklarna jag läste om detta nämndes också frimurarna, och nyfiken som man är sökte jag vidare i det, och hittade b.l.a denna artikel -
https://theeducator.ca/speculations-on-the-circle-and-the-square/

Intressant hur lika det stämmer med delar av Kinesisk filosofi, vilket ytterligare kanske stärker teorin att tidiga frimurare(innan egyptomanian )tog inspiration från Kinesisk kultur ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in