2023-07-27, 01:07
Medlem
Smart att vacca mot TBE…eftersom det inte finns botgöring för detta!
Beträffande borrelia:
Blir den röda cirkeln (runt bettet) större än en gammal femkrona ⭕️, då har man drabbats av Borrelia🤓
Citera
2023-07-27, 01:21
Medlem
Jag hatar fästingar. 🤷
Alltid bra att kolla igenom kroppen, ljumskar och knäveck. Men dom är luriga och väntar på sin tur. Dom är lätta att pilla bort så länge dom inte bitit sig fast ordentligt.b
Citera
2023-07-27, 01:26
Medlem
Stavas väl med e btw, hur som helst, haft många mrn inte blivit sjuk trots att jag lever i ett riskområde, så du kan nog vara lugn. 🙂
Citera
2023-07-27, 01:28
Medlem
Eastwings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Hej!

Var ute plockade lite blåbär i skogen jag är sällan i skogen men ungefär 40 timmar efter så kliade det på magen en fästing satt där sökte därefter min kropp hittade totalt sju stycken alla är borta nu..

Men lästa att 1/3 fästingar i Mellansverige/syd bär på en smitta. Samt det hade gått 1-2 dygn från att det bet mig.

Vad tror ni är oddsen emot mig?

Har tidigare nervskador från en annan sjukdom där jag är precis har blir nästan återställd efter två år..

Jag hade åkt in på akuten.
Fästingar är inte att leka med.
Du kan få livslånga problem om det går illa.

Hoppas du klarar dig
Citera
2023-07-27, 01:30
Medlem
Citat:
Hej!

Var ute plockade lite blåbär i skogen jag är sällan i skogen men ungefär 40 timmar efter så kliade det på magen en fästing satt där sökte därefter min kropp hittade totalt sju stycken alla är borta nu..

Men lästa att 1/3 fästingar i Mellansverige/syd bär på en smitta. Samt det hade gått 1-2 dygn från att det bet mig.

Vad tror ni är oddsen emot mig?

Har tidigare nervskador från en annan sjukdom där jag är precis har blir nästan återställd efter två år..

Ju längre dom sitter på kroppen desto högre risk. Men risken är liten. Bra å alltid vara vaksam på symtom för de kan vara tråkiga skador på nervsystemet för vissa som har otur. TBE hade jag vaccinerat mig för.

Dyker nu upp nya fästingar med lite andra bakterier också som man glömmer bort. Samma här att vara vaksam på långdragen feber och nattliga svettningar, kan ge proppar. Inte alltid sjukvården hittar dom nya sorterna då de tar tid innan allmänheten i sjukvården uppdateras kliniskt.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/fallbeskrivning/2023/07/ovanlig-fastingsjukdom-har-gjort-sitt-intag-i-stockholmsregionen/

"Neoehrlichios är en fästingburen infektion orsakad av bakterien Neoehrlichia mikurensis där riktad PCR-analys krävs för detektion.

Ett ökat antal fall av neoehrlichios har diagnostiserats i Sverige de senaste åren, och nu har även flera fall i Stockholmsregionen konstaterats.

Behandling med doxycyklin leder till förbättring och feberfrihet inom en vecka.
Neoehrlichios är en viktig differentialdiagnos vid intermittent och/eller långvarig feber, tromboser och myalgi hos immunsupprimerade patienter samt patienter med mjältpatologi."
Citera
2023-07-27, 01:32
Medlem
Hade en liten jävel som satt sig fast, var som knappnål. Jag håller koll så inte utslaget växer. Men klart det är obehagligt, äckliga kryp som inte gör någon nytta.
Citera
2023-07-27, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Hade en liten jävel som satt sig fast, var som knappnål. Jag håller koll så inte utslaget växer. Men klart det är obehagligt, äckliga kryp som inte gör någon nytta.

Trodde också dom inte gjorde någon nytta men....

https://www.legehuset.se/nyheter/fastingar-forbered-dig-infor-sasong-23/

"Fästingens roll i naturen
Fästingar är en viktig del av ekosystemet. De är mat för vissa fåglar och insekter och bidrar till att hålla antalet av skadedjur i schack genom att sprida bakterier och sjukdomar."

https://www.forskning.se/2022/06/07/varfor-finns-fastingar/

"Du sa innan att ingen art är omistlig, men vad skulle hända om fästingen försvann?
– Om man på något sätt kunde utrota alla parasiter och fästingar tror jag att skogarna skulle översvämmas av små möss och sorkar. Gnagarna är de huvudsakliga värddjuren och jag tror att fästingar sprider väldigt mycket gnagarsjukdomar som vi inte har så mycket koll på."
Citera
2023-07-27, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Från vårdguiden: "Hos ungefär en tredjedel sprids viruset vidare till hjärnan eller hjärnhinnorna, ibland både och. Där orsakar viruset en inflammation."

Två tredjedelar får bara feber, huvudvärk och trötthet utan att det leder till hjärnhinnesinflammation. Så du behöver ha otur om du ska få TBE.

Källa: https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/hjarna-och-nerver/infektioner-i-hjarna-och-nerver/tbe---fastingburen-hjarninflammation/

Ja och sen är det väl typ en på hundra att TBE faktiskt ens överförs givet att fästingen dessutom bär på TBE.

Så säg att det är (höftat deluxe) en på tio att fästingen bär på TBE. En på hundra att bli smittad. 1 på 3 att få hjärnhinneinflammation. Alltså blir sannolikheten 1/10 * 1/100 * 1/3 = 1/3000. Har man då fått 7 fästingar så är sannolikheten för hjärnhinneinflamation typ 0.2%.

Sen finns det ju "hotspots" där massor fästingar har TBE medan andra områden inte har det.

Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Smart att vacca mot TBE…eftersom det inte finns botgöring för detta!
Beträffande borrelia:
Blir den röda cirkeln (runt bettet) större än en gammal femkrona ⭕️, då har man drabbats av Borrelia🤓

Efter den initiala svullnaden ja. Svullnaden som dyker upp relativt omedelbart och kliar kan vara i den storleken men då ser den inte ut som en ring på samma sätt som det som kan dyka upp efter ett par dagar.
Senast redigerad av kalleboool 2023-07-27 kl. 01:50.
Citera
2023-07-27, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Trodde också dom inte gjorde någon nytta men....

https://www.legehuset.se/nyheter/fastingar-forbered-dig-infor-sasong-23/

"Fästingens roll i naturen
Fästingar är en viktig del av ekosystemet. De är mat för vissa fåglar och insekter och bidrar till att hålla antalet av skadedjur i schack genom att sprida bakterier och sjukdomar."

https://www.forskning.se/2022/06/07/varfor-finns-fastingar/

"Du sa innan att ingen art är omistlig, men vad skulle hända om fästingen försvann?
– Om man på något sätt kunde utrota alla parasiter och fästingar tror jag att skogarna skulle översvämmas av små möss och sorkar. Gnagarna är de huvudsakliga värddjuren och jag tror att fästingar sprider väldigt mycket gnagarsjukdomar som vi inte har så mycket koll på."
Ok, tack för den infon! Lärde man sig något nytt. Kändes som andra småkryp höll igång ekosystemet!
Citera
2023-07-27, 03:58
Medlem
LemPicas avatar
Jag blev fästingbiten 2015 (första och hittills enda gången) och fick borrelia.
Maximal otur m.a.o.
Jag fick symptom inom ca två timmar.
Enligt läkaren var det ovanligt snabbt men det gjorde också att jag sökte vård snabbt och jag har inga problem alls idag.

Är du ute i skog och mark mycket kanske du skulle vaccinera dej?

Citat:
Hur många dagar innan symtom?
Citera
2023-07-27, 07:17
Medlem
Alfentanils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Jag hade åkt in på akuten.
Fästingar är inte att leka med.
Du kan få livslånga problem om det går illa.

Hoppas du klarar dig

Vad ska akuten göra?
Citera
2023-07-27, 07:24
Medlem
Alfentanils avatar
Inte så mycket du kan göra än att hålla utkik efter symtom.

En rodnad kan man få men det som kan vara tecken på borrelia är om det just är en röd ring.

Tbe kan vara värt att vaccinera sig mot. Förmodligen är det många som får tbe utan symtom som går helt obemärkt förbi men får du symtom och har oturen att det blir bestående men är det ju väldigt tråkigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in