Citat:
Ursprungligen postat av
toalettdykare
Hej!
Var ute plockade lite blåbär i skogen jag är sällan i skogen men ungefär 40 timmar efter så kliade det på magen en fästing satt där sökte därefter min kropp hittade totalt sju stycken alla är borta nu..
Men lästa att 1/3 fästingar i Mellansverige/syd bär på en smitta. Samt det hade gått 1-2 dygn från att det bet mig.
Vad tror ni är oddsen emot mig?
Har tidigare nervskador från en annan sjukdom där jag är precis har blir nästan återställd efter två år..
Ju längre dom sitter på kroppen desto högre risk. Men risken är liten. Bra å alltid vara vaksam på symtom för de kan vara tråkiga skador på nervsystemet för vissa som har otur. TBE hade jag vaccinerat mig för.
Dyker nu upp nya fästingar med lite andra bakterier också som man glömmer bort. Samma här att vara vaksam på långdragen feber och nattliga svettningar, kan ge proppar. Inte alltid sjukvården hittar dom nya sorterna då de tar tid innan allmänheten i sjukvården uppdateras kliniskt.
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/fallbeskrivning/2023/07/ovanlig-fastingsjukdom-har-gjort-sitt-intag-i-stockholmsregionen/
"Neoehrlichios är en fästingburen infektion orsakad av bakterien Neoehrlichia mikurensis där riktad PCR-analys krävs för detektion.
Ett ökat antal fall av neoehrlichios har diagnostiserats i Sverige de senaste åren, och nu har även flera fall i Stockholmsregionen konstaterats.
Behandling med doxycyklin leder till förbättring och feberfrihet inom en vecka.
Neoehrlichios är en viktig differentialdiagnos vid intermittent och/eller långvarig feber, tromboser och myalgi hos immunsupprimerade patienter samt patienter med mjältpatologi."