2023-07-26, 22:39
Medlem
Hej!

Var ute plockade lite blåbär i skogen jag är sällan i skogen men ungefär 40 timmar efter så kliade det på magen en fästing satt där sökte därefter min kropp hittade totalt sju stycken alla är borta nu..

Men lästa att 1/3 fästingar i Mellansverige/syd bär på en smitta. Samt det hade gått 1-2 dygn från att det bet mig.

Vad tror ni är oddsen emot mig?

Har tidigare nervskador från en annan sjukdom där jag är precis har blir nästan återställd efter två år..
Senast redigerad av toalettdykare 2023-07-26 kl. 22:41.
Citera
2023-07-26, 22:44
Medlem
Halte Haralds avatar
Jag skulle sitta lugnt i båten.
Jag har under åren haft ett 100 tal fästingar och aldrig råkat utför varken TBE eller Borrelia. Har hört om 1 person som fått Borrelia men det gick bra.
Är uppväxt på landsbygden i ett "rött" område på fästingkartan. Men självklart ska du vara uppmärksam på eventuella symptom.

Vart har du läst att 1/3 bär på smitta? Då skulle jag och mina vänner/familj vara sjuka vid det här laget.
Citera
2023-07-26, 22:48
Medlem
Håll koll om du ser en ring runt bettet så får du helt enkelt gå till vc och få medicin. Råkat ut för det två gånger. En veckas kur så är allt bra igen.
Citera
2023-07-26, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Jag skulle sitta lugnt i båten.
Jag har under åren haft ett 100 tal fästingar och aldrig råkat utför varken TBE eller Borrelia. Har hört om 1 person som fått Borrelia men det gick bra.
Är uppväxt på landsbygden i ett "rött" område på fästingkartan. Men självklart ska du vara uppmärksam på eventuella symptom.

Vart har du läst att 1/3 bär på smitta? Då skulle jag och mina vänner/familj vara sjuka vid det här laget.

” Borrelia finns över stora delar av norra halvklotet och förekommer i nästan hela Sverige. Risken för att smittas är störst längs kusterna, framför allt i de sydöstra delarna av Sydsverige och Mellansverige. I dessa områden kan upp till en tredjedel av fästingarna vara bärare av borreliabakterier.

1177
Citera
2023-07-26, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Håll koll om du ser en ring runt bettet så får du helt enkelt gå till vc och få medicin. Råkat ut för det två gånger. En veckas kur så är allt bra igen.

Hur många dagar innan symtom?
Citera
2023-07-26, 22:59
Medlem
a-mortals avatar
Även när jag fick en ring ca 2cm i diameter vara det lugnt. Är inte vaccinerad heller så, jag vet inte vad ringen ska ha för koppling annat än att det blivit lite inflammerat. Behöver ju inte vara farligt tror jag.
Citera
2023-07-26, 23:24
Medlem
Svårt att säga hur stor risken är. Men du bör fortsätta kolla kroppen de kommande dagarna, de gillar att krypa runt innan de biter sig fast. Byt gärna sängkläder så att du inte har några fästingar i sängen efter skogsturen. Det är alltid bra att duscha och tvätta håret när man varit i fästingområden, eller ta med en klädroller och dra över kläderna när man är klar ute.
Citera
2023-07-26, 23:30
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
” Borrelia finns över stora delar av norra halvklotet och förekommer i nästan hela Sverige. Risken för att smittas är störst längs kusterna, framför allt i de sydöstra delarna av Sydsverige och Mellansverige. I dessa områden kan upp till en tredjedel av fästingarna vara bärare av borreliabakterier.

1177

Okej.
Kan säkert vara så men 1/3 kanske inte bär på tillräckligt med virus för att man ska bli svårt sjuk?
Har väldigt svårt att tro det då jag minst haft 100 fästingar genom åren.
Min mamma på 70+ har nog minst 5 per säsong de senaste 40 åren.

Är detta första gången du blir biten eller?
Isåfall förstår jag att det känns konstigt men oroa dig inte, för mig hör det till sommaren att ha dessa äckliga djur sittandes fastbitna på min kropp.

Det värsta var när jag hade en jävel som satt under förhuden.
Citera
2023-07-26, 23:42
Medlem
MeppoLundgrens avatar
För fem år sedan var jag på en ö i skärgården och låg i tält. När jag kom hem och tog en dusch så hittade jag sju stycken fästingar på kroppen som hade bitit sig fast. Vid närmare studier så visade det sig att samtliga var döda. Efter några dagar så fick jag ett stort runt märke i ljumsken där en fästing hade suttit. Jag gav fan i att besöka doktorn och några veckor senare var allt som vanligt.
Citera
2023-07-26, 23:51
Medlem
flytandelyckas avatar
Från vårdguiden: "Hos ungefär en tredjedel sprids viruset vidare till hjärnan eller hjärnhinnorna, ibland både och. Där orsakar viruset en inflammation."

Två tredjedelar får bara feber, huvudvärk och trötthet utan att det leder till hjärnhinnesinflammation. Så du behöver ha otur om du ska få TBE.

Källa: https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/hjarna-och-nerver/infektioner-i-hjarna-och-nerver/tbe---fastingburen-hjarninflammation/
Citera
2023-07-27, 00:27
Medlem
Hegamons avatar
Ytterst liten, mikroskopisk. Du behöver bli stucken 100 gånger minst, innan du har en statistisk riska att få borrelia om ens då. För att undvika TBE bör du vaccinera dig. Borrelia är inte farligt om du får vård inom några dagar. Fästingar som dras bort inom 24 timmar hinner mycket sällan överföra Borrelia. Hur det är med tid/överföring av TBE det vet jag inte.
Citera
2023-07-27, 00:32
Avslutad
jag har haft en fästing de senaste 10 åren och den gav mig borrelia
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem