2023-07-27, 00:32
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Varför är det tjänstefel? En åklagare vill ju ha fram bevisen för att kunna få de dömda.

Det är precis det jag menar är tjänstefel.

En åklagare skall ta fram sanningen.

Om sanningen sedan visar att någon viss har begått ett visst brott, då skall åklagaren åtala för det.

Men detta är och skall vara två olika processer. En utredningsprocess och en åtalsprocess. I utredningsprocessen skall åklagaren arbeta för att få fram sanningen, inte för att sätta dit en misstänkt. När man kommit så nära sanningen som möjligt, skall en bedömning göras om det finns skäl att åtala någon. Ett korrekt utfört utredningsarbete innebär alltså att man har vänt på alla stenar, inte bara de som pekar på skuld, utan också de som pekar på oskuld. Om åklagaren efter utredningen anser att den bevisning som frakommit bevisar bortom rimligt tvivel att någon är skyldig, då och endast då skall åtal väckas.

Här menar jag att det finns tecken på att åklagaren har blandat ihop sina roller och fokuserat på att sätta dit bägge tjejerna snarare än att ta reda på sannigen om vad som hände. Underlåtenheten att genomföra en rekonstruktion tycker jag är det allra tydligaste exemplet på detta.
Citera
2023-07-27, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är precis det jag menar är tjänstefel.

En åklagare skall ta fram sanningen.

Om sanningen sedan visar att någon viss har begått ett visst brott, då skall åklagaren åtala för det.

Men detta är och skall vara två olika processer. En utredningsprocess och en åtalsprocess. I utredningsprocessen skall åklagaren arbeta för att få fram sanningen, inte för att sätta dit en misstänkt. När man kommit så nära sanningen som möjligt, skall en bedömning göras om det finns skäl att åtala någon. Ett korrekt utfört utredningsarbete innebär alltså att man har vänt på alla stenar, inte bara de som pekar på skuld, utan också de som pekar på oskuld. Om åklagaren efter utredningen anser att den bevisning som frakommit bevisar bortom rimligt tvivel att någon är skyldig, då och endast då skall åtal väckas.

Här menar jag att det finns tecken på att åklagaren har blandat ihop sina roller och fokuserat på att sätta dit bägge tjejerna snarare än att ta reda på sannigen om vad som hände. Underlåtenheten att genomföra en rekonstruktion tycker jag är det allra tydligaste exemplet på detta.

En åklagare ska utreda brott och sedan väcka åtal. Vad är det som är fel i åklagarens sätt att utreda brott anser du?

Citat
Åklagaren har tre huvuduppgifter:

https://www.aklagare.se/karriar/aklagaryrket/
Citera
2023-07-27, 00:46
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Av någon anledning som bara du fattar har du fått för dig att ”alla” tidigare har angett tiden för mordet till exakt 02:30. Det är fel. Tiden har alltid angetts till någon gång mellan 02:30 och 02:40. Överfallet på Tove kan mycket väl ha inletts kl 02:34 eller 02:35 och mordet kan vara över på 5 minuter. Vad som är tydligt är att Maja inte har sovit under mordet som hon har påstått. Det måste ju även du inse nu.

Hmm, mordet kanske inleddes 0235. Ja, ponera det. Så den där stegserien som Maja gick under 6-7 minuter från 0219 till 0226, den slutade alltså på golvet längst in på toaletten, och där satt Maja snällt och väntade i 9 minuter på att Johanna skulle sänka Tove på toagolvet så att Maja kunde hålla fast hennes händer. Sedan sitter Maja kvar där medan Joanna går ner till grannen och pratar med denna och inte förrän Johanna kommer upp till lägenheten igen så reser sig Maja upp från hörnet längst inne på toaletten där hon nu camperat inte mindre än 19 minuter. Man får förmoda då att du menar att Maja tände sin mobiltelefon två gånger vid 0233 bara för att kolla hur många minuter det var kvar tills Johanna skulle leverera Tove på badrumsgolvet, så att Maja kunde hålla fast hennes armar.

Ja, så gick det säkert till, och det kan omöjligen ha varit på något annat sätt. Eller hur

Nä du, inte ens om mordet gick på AE's berömda 10 sekunder så tror jag för en sekund på att mordet inleddes så sent som 0235. Tiden räcker rent praktiskt helt enkelt inte till för att några minuter senare placera Johanna i trapphuset pratandes med grannen. Bara i din fantasivärld.

Jag har redan givit en fullt rimligt version som stämmer med Majas utsaga. Och det är allt som behövs för att väcka rimligt tvivel.
Senast redigerad av flashmaner 2023-07-27 kl. 00:55.
Citera
2023-07-27, 00:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
En åklagare ska utreda brott och sedan väcka åtal. Vad är det som är fel i åklagarens sätt att utreda brott anser du?

Citat
Åklagaren har tre huvuduppgifter:

https://www.aklagare.se/karriar/aklagaryrket/

Det tycker jag att jag redan har förklarat. Var gärna lite mer specifik om det är något av det jag skrivit som du undrar över.

Återigen vad jag redan har skrivit, som ett exempel - underlåtenheten att genomföra en rekonstruktion.
Citera
2023-07-27, 00:49
Medlem
Citat:
Varför tror du att jag skulle ha information om vem som bekostar utgifter i Majas försvar?

Det är väl dock inte så långsökt att tänka sig att Majas anhöriga, vid behov, ställer upp med det. Det löste sig i fallet med AE och Johanna, så varför inte för Maja? Det har säkert gjorts alla möjliga olika åtgärder inom ramen för försvaret som vi inte har en aning om.

Här är Gillbergs CV.
Han arbetar för Ahlstedts byrå i där han har är delägare Göteborg grundades 1251
De är tio anställda
http://www.ahlstedt.se/11/peter-gillberg/
Citera
2023-07-27, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Ja det kommer nog ta en sisådär 16 år innan familjen kan ”hela sig” (vad kyrkligt det låter) igen.

Föräldrar till personer som mördat kan ju klart inte hållas ansvariga. Det måste vara en fruktansvärd situation att ha ett barn eller syskon som mördat någon annans barn. Ska det bli fråga om någon form av läkning tror jag att mördarna måste hållas ansvariga, få sitt straff. Men också erkänna morden. Jag har svårt att se att Majas föräldrar kan räkna med någon form av kyrkligt stöd om Maja fortsätter att neka. Det är ett alltför grovt och fruktansvärt brott. Men genast Maja uttalar och erkänner skuld och ber om förlåtelse så kan hela kyrkogemenskapen sluta upp bakom föräldrarna. Maja själv är väl inte kristen längre, eller har jag uppfattat det fel? Maja gick för länge sen sin egen väg med olika sexpartners, festande, testandet av knark, besök på sexklubb, vandalisering osv.

Man får bara hoppas att föräldrarna har stöd i det här. En kyrka kan ju vara en stor resurs att ha bakom sig. Johannas föräldrar vet jag inte vad de har i form av stöd.

Framför allt går mina tankar till Toves syster, bror, sambo och föräldrar och hennes vänner. Måtte det finnas läkning för dem.
Citera
2023-07-27, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
ADD i all ära, men sååå långsamt kan man ju knappast röra sig...

Man kan ju nästan få den uppfattningen att man räknar en "uppe/rörelseperiod" som en stegserie, med starttid då Maja började gå och tills dess mobien blir still, även om det är troliga avbrott där. Kanske med ett toabesök vid vardera "uppeperioder". Det känns närapå orimligt att en stegserie på 33 steg ska vara på 27 minuter, men endast en starttid och en stopptid?

Ja, när jag joggade nu, var hela passet indelat i tiominuters (ca) intervaller, medan som jag berättade om testet med hallonplockningen om du minns, skedde på annat sätt.

Själv får jag avbrott som sagt i min mobil då jag stannar en liten stund, och ny period påbörjas istället.
Om den sista perioden vid 02:43 visar uppehåll och sedan rörelse igen, dvs kanske ett uppehåll på tao, har ju livstidsdomen bedömt detta fel; att Maja bara gick in i badrummet, men inte ut.

Jag ska forska vidare lite hur detta beter sig. Håller på att förbereda en ”ball” grej för det ändamålet. Kopplar in det tunga kavalleriet nu, haha.

Alla kan testa detta med stegserierna som jag skrivit om tidigare. Kan påminna hur.

Man öppnar Hälsa-appen.

Har man inte lagt in ”Steg” under favoriter så kan man klicka på ”Visa alla hälsodata” och sen på ”Steg”.

Man skrollar ner till ”Visa alla data”, klickar på valfritt datum och sedan ser man stegserierna. Klickar man på stegserien så får man upp den vy som radion har visat bild på grannens mobils steg med.

Så på så vis kan man klicka runt och kika på om man har liknande steg och tider som MH har och fundera på vad man gjorde då de registrerades. Gick man lååångsamt, plockade man hallon på toa, eller gjorde man nåt annat.

All data från Hälsa-appen går att få ut utan att använda IT-forensisk programvara.

Man klickar helt enkelt på sin profilbild i Hälsa-appen i första vyn Översikt övre högra hörnet och väljer ”Exportera alla hälsodata”.

Man kan spara den filen man får ut i appen Filer eller mejla den komprimerade filen (.zip) till sig själv eller andra sätt och sedan packa upp den och läsa rådatan flera år bakåt.

Så när kvällstidning skriver att ett nytt program fått fram sluttiderna för stegserierna så har de nog blandat ihop lite här vad som är vad. Men det kan vi återkomma till senare.

Så att MH:s advokat menar att man vetat hela tiden om dessa sluttider i mobilen är ju sant om det var det han syftade på med sin kommentar där. Det är bara det att den detaljen, sluttiden alltså, inte tagits med i första fup. Men sluttiden har de kunnat kolla hela tiden enligt den princip jag visar ovan eller på annat sätt.
Citera
2023-07-27, 01:00
Medlem
Citat:
Det tycker jag att jag redan har förklarat. Var gärna lite mer specifik om det är något av det jag skrivit som du undrar över.

Återigen vad jag redan har skrivit, som ett exempel - underlåtenheten att genomföra en rekonstruktion.

Åklagaren vet nog vad som verkligen har hänt, men eftersom både MH och JJ kommer med olika versioner som kan tolkas som lögner då har åklagaren nog förlitat sig mest på JJs version som kan verka mest trovärdig.

Att göra en rekonstruktion är nog inte så lätt eftersom det verkliga händelseförloppet inte har kommit fram utan det är en iscensatt historia som har uppdiktats som det mest trovärdiga.
Citera
2023-07-27, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittbrus
Min dotter visade mig. Du kan googla så ser du att jag ej är ensam att notera detta. Iphone ligger ca 21,5 % fel. Det finns ännu värre exempel. Tex nästan 100% fel.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/4dOdxE/sa-enkelt-ar-det-att-lura-sig-sjalv

Många sysslar med fusket med stegräknaren. Det är utbrett. Se artikel ovan. Men i övrigt innan du kallar folk för lögnare - testa google och lite sunt förnuft.

Jag hade en längre period av konvalescens pga partiell förlamning och räknade steg frenetiskt. Från att inte kunna gä mer än några steg så ökade jag varje dag på antalet. Det som slog mig var att rörelsen kan vara inprogrammerad av användaren och telefonen anpassar sig således efter ens rörelser. En tes jag hade. Olika telefoner (iPhones) uppförde sig annorlunda mot varandra. Jag kunde alltså sitta ner och skaka telefonen och registrera steg. Men nästa gång gick det inte. Steg registrerades också när jag cyklade och telefonen inte egentligen rörde sig på det sätt som algoritmerna berättat för telefonens rörelsesensor. Dessutom , hade jag dåligt batteri blev allt helt fel. I övrigt har jag inte gått in närmare på detta, men jag lovar att miljoner människor upptäckt samma sak.

Summa summarum. Hata negrer så mkt du vill men oavsett hur mkt du hatar så är stegräknaren ingen tillförlitlig vetenskap utan en gimmick.

Den där ”shake ’n bake” varianten stämmer att den funkar. Det är bara att skaka på så rasslar stegen in i appen.

Men det är desto svårare att försöka logga några enstaka steg per minut i en sammanhängande svit. Det vi kallar stegserie här, men som Apple kallar sample.
Citera
2023-07-27, 01:12
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Åklagaren vet nog vad som verkligen har hänt, men eftersom både MH och JJ kommer med olika versioner som kan tolkas som lögner då har åklagaren nog förlitat sig mest på JJs version som kan verka mest trovärdig.

Att göra en rekonstruktion är nog inte så lätt eftersom det verkliga händelseförloppet inte har kommit fram utan det är en iscensatt historia som har uppdiktats som det mest trovärdiga.
Sen har man ju läst hur många versioner som helst här i tråden och speciellt från dom som vurmar för den svarta mördaren. Trötta Maja är exakt lika skyldig som stryparen. Punkt. Slut.
Citera
2023-07-27, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
En sak som jag tänker på är att Johanna och Maja behövt ha nån tid för gemensam planering. Ett par minuter räcker. Jag tror inte att det skedde vid Nöjet, för de var inte säkra på att få med sig Tove där. Antagligen gick Tove på toa nån gång under tiden i Johannas lägenhet, och då improviserade tjejerna fram planen. De var tvungna att vara snabba för Johanna ville inte att Tove skulle hinna skrika och föra oväsen. Därför tror jag att de hade nån kort överläggning om hur de skulle göra för att överraska henne.

Men om det var planerat varför väljer man att döda någon i sin egen lägenhet av alla ställen?!
Citera
2023-07-27, 01:18
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Den där ”shake ’n bake” varianten stämmer att den funkar. Det är bara att skaka på så rasslar stegen in i appen.

Men det är desto svårare att försöka logga några enstaka steg per minut i en sammanhängande svit. Det vi kallar stegserie här, men som Apple kallar sample.
Ska inte fungera alls att stå och skaka armen då det är ett helt annat system och man måsta gå eller hoppa så det blir rätt knyck. Du som till och med blivit kändis nu borde veta att man inte kan skaka fram steg. Förmodligen rör man på påkarna samtidigt i så fall för det ska inte fungera annars. Har haft sån där aktivitetsklocka i flera år och det fungerar inte att röra på armarna endast. Kanske finns speciella för dom som är handikappade och är rullstolsburna möjligen? Ger inga steg av att baka bullar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in